Taco Dibbits (Amsterdam, 7 september 1968) is sinds juli 2016 hoofddirecteur van het Rijksmuseum. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de VU en de University of Cambridge en begon in 2002 bij het Rijksmuseum als conservator 17e-eeuwse schilderkunst. In 2006 werd hij benoemd tot Hoofd Beeldende Kunst en twee jaar later tot Directeur Collecties. Voordat hij bij het Rijksmuseum werkte, was hij directeur van de afdeling Oude Meesters bij Christie’s in Londen. Sinds zijn indiensttreding bij het Rijksmuseum heeft Dibbits een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de indeling van het nieuwe Rijksmuseum, het verwerven van nieuwe aanwinsten voor de collectie en het opzetten van het tentoonstellingsprogramma.

Nevenactiviteiten

  • Voorzitter bestuur Mr. J.H. de Pont Stichting
  • Voorzitter bestuur Stichting France-Nederland Cultuurfonds
  • Member Executive Committee Bizot Group
  • LLid bestuur Vereniging Rembrandt
  • Lid bestuur Fondazione Paul Thorel
  • Lid Raad van Toezicht Amstel 218 (q.q.)
  • Lid Raad van Advies Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG) (q.q.)
  • Lid Adviesraad Vrije Universiteit Amsterdam
  • Lid Curatorium Leerstoel Molecuulspectroscopie met in het bijzonder toepassing op “Chemistry and conservation of paint and paintings” Stichting John van Geuns Fonds (UvA)
  • Lid Comité van Aanbeveling tentoonstelling Kees van Dongen. Durf en verleiding (Singer Laren, januari-mei 2023)
  • Lid Comité van Aanbeveling New Holland Foundation (Stichting voor Nederlands Erfgoed Overzee)
  • Lid Comité van Aanbeveling renovatie Amsterdam Museum
  • Lid Comité van Aanbeveling Leids Zilver
  • Lid Comité van Aanbeveling Vernieuwing Museum Prinsenhof Delft
  • Lid Comité van Aanbeveling publicatie delen III-VI van Dr. S.A.C. Dudok van Heel, Van Amsterdamse burgers tot Europese aristocraten
  • Lid UNESCO Emergency Group for Museums in Ukraine
  • Friend Foundation for Jewish Heritage
  • Directeur Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, Haarlem

Publicaties

  • ‘De Clercq in Amerika en Nederland’, in: Michiel Plomp e.a., From New York with Love, The drawings collection of Matthijs de Clercq, Haarlem 2010;
  • [met I. Verslype en A. Wallert] ‘Paulus Potters Herders met vee: Rijksmuseum versus Woburn Abbey’, Bulletin van het Rijksmuseum 56 (2008), pp. 66-81;
  • ‘Portretten van Adriana Croes, Eduard Wallis, Maria van Strijp en Dirck, Jacobus of Johannes Wallis door Johannes Cornelisz Verspronck (Haarlem 1600/03-1662, Haarlem)’, Bulletin van de Vereniging Rembrandt 18 (zomer 2008), pp. 22-25;
  • ‘Adolf en Catharina Croeser aan de Oude Delft, bekend als ‘Een burgemeester van Delft en zijn dochter’, A Farewell to Ronald de Leeuw. His favourite acquisitions for the Rijksmuseum, Amsterdam 2008, pp. 40-41;
  • ‘Abraham Willaerts’, Buitengaats. Vierentwintig verhalen over havens, pp. 117-120; ‘Caspar de Crayer’, Disegni fiamminghi e olandesi del Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi, Florence (Uffizi) 2008 (ter perse);
  • J. Bikker e.a., Dutch paintings of the seventeenth century in the Rijksmuseum, Amsterdam, Volume I – Artists born between 1570 and 1600, Amsterdam 2007, diverse entry’s;
  • ‘Girolamo Muziano, A Prophet’, In Arte Venustas. Studies on Drawings in Honour of Terèz Gerzsi, Budapest 2007, pp. 40-41;
  • cat. tent. ‘The Milkmaid’, Milkmaid by Vermeer and Dutch Genre Painting. Masterworks from the Rijksmuseum Amsterdam, Tokio (The National Art Centre) 2007, pp. 4-13;
  • cat. tent. Jan van der Heyden (1637-1712), Greenwich, Connecticut (Bruce Museum), Amsterdam (Rijksmuseum) 2006-2007 (catalogusteksten);
  • cat. tent. Rembrandt, ein Genie auf der Suche, Berlijn (Gemäldegalerie) 2006 (catalogusteksten);
  • cat. tent. Rembrandt Caravaggio, Amsterdam (Rijksmuseum en Van Gogh Museum) 2006 (catalogusteksten);
  • 'De Doornenkroning', Bulletin van de Vereniging Rembrandt, 16 (2006), pp. 24-27; 'Ooit Rembrandts 'vermaarde schilderij': de receptiegeschiedenis van Heilige Familie bij avond', Bulletin van het Rijksmuseum, 54 (2006), pp. 100-121;
  • ‘Girolamo Muziano: A standing female figure in profile’, Disegno, giudizio e bella maniera. Studi sul disegno italiano in onore di Catherine Monbeig Goguel, Milaan 2005, pp. 96-97, no. 48;
  • ‘Abraham-Louis-Rodolphe Ducros, 1748-1810’, Puglia romantica. Città, paesaggi e costumi nelle stampe tra Sette e Ottocento, ed. M. Congedo, Lecce 2005, pp. 36-46;
  • ‘Aardbeien, abrikozen, kruisbessen en perziken: vier stillevens van Adriaen Coorte’, Bulletin van het Rijksmuseum 52 (2004), pp.137-152;
  • cat. tent. Ritratti di gruppo da Van Dyck a De Chirico, Rome (Palazzo Venezia) 2003/4, (catalogusteksten);
  • cat. tent. ‘Rembrandt’s “Celebrated Picture”, Rembrandt and the Rembrandt School, Tokio (The National Museum of Western Art) 2003, pp. 23-31;
  • ‘Figure studies by Muziano’, Drawings by and after Michelangelo: Challenge and Response, ed. F. Ames-Lewis and P. Joannides, Cambridge (ter perse);
  • ‘Pellegrino Tibaldi in Ancona. Two new drawings in red chalk’, Apollo, 148 (november 1998), pp. 30-32;
  • coll. cat. Dutch Drawings of the Seventeenth Century in the Rijksmuseum, Amsterdam: Artists born between 1580 and 1600, ed. M. Schapelhouman, Amsterdam/Londen 1998 (catalogusteksten);
  • cat. tent. Italian Drawings from the Rijksmuseum Amsterdam, ed. B.W. Meijer, Florence/Londen 1995 (catalogusteksten);
  • cat. tent. Luoghi di delizia. Un Grand Tour olandese nelle immagini di Louis Ducros, 1778, Florence 1994.

1:11 min. - Over schoonheid, kracht en kwetsbaarheid