Dit project onderzoekt de vrouwelijke elite aan de zeventiende-eeuwse Deense en Nederlandse hoven en hun strategieën van politieke representatie en vorming door het verzamelen en tentoonstellen van 'exotische' objecten en siervoorwerpen.

OVER HET PROJECT

Tijdens de vroegmoderne periode waren binnenruimtes van groot belang voor het vestigen en tonen van wettig gezag. 'Exotische' objecten speelden in deze context een belangrijke rol. Zo deelden prinses Amalia van Solms van het Huis van Oranje (1602-1675) en de Deense koningin Sophie Amalie van Brunswijk-Calenberg (1628-1685) niet alleen hun belangstelling voor dergelijke voorwerpen, maar hadden zij ook oog voor verschillende strategieën van interieurvertoon, waarbij zij veelvuldig gebruik maakten van porselein, lak en spiegels. Centraal in dit project staan de strategieën van de verzamelaars om buitenlandse, 'exotische' objecten te verkrijgen en deze zo uit te stallen dat hun pracht en praal en hun schitterende oppervlakken optimaal tot hun recht kwamen. Daarnaast onderzoekt het project de manieren waarop deze objecten werden gecombineerd en ingelijst in specifieke interieurs aan het Nederlandse en Deense hof. Het project is ingebed in een breed interdisciplinair methodologisch kader, waarbij een diepgaande analyse van reisverslagen, inventarissen en correspondenties wordt gecombineerd met een objectgeoriënteerde benadering, die speciale aandacht besteedt aan de weergave en de zintuiglijke ervaringen van vrouwelijke macht aan het hof.

DOEL VAN HET PROJECT

Gedurende het project worden de objecten, afbeeldingen en binnenruimtes opgevat als bemiddelaars (tussen verschillende materiële en kennisculturen, tussen mannelijke en vrouwelijke domeinen) en worden ze onderzocht als uitingen van vrouwelijke macht, pracht en deugd. Het project wil meer aandacht schenken aan de vrouwelijke strategieën van verzamelen en tentoonstellen in verschillende aristocratische omgevingen, en daarbij het belang van de culturele uitwisseling tussen Denemarken en Nederland documenteren.

Onderzoekers

Michèle Seehafer
M.Seehafer@rijksmuseum.nl
Postdoc fellow

Jan van Campen
J.van.Campen@rijksmuseum.nl
Conservator Aziatische exportkunst

PARTNERS EN SPONSORS

Dit fellowship wordt mogelijk gemaakt door het Nationaal Historisch Museum van Denemarken en maakt deel uit van het Fellowshipprogramma van het Rijksmuseum.