Het project onderzoekt de rol van buitenlandse connecties in de ontwikkeling van de Japanse creatieve prentkunstbeweging, of sōsaku hanga, in de eerste helft van de 20e eeuw.

Over het project

Velen hebben betoogd dat de creatieve prentkunstbeweging in Japan haar oorsprong in het eerste decennium van de 20e eeuw te danken heeft aan West-Europese invloeden. Deze visie gaat voorbij aan het brede scala aan interessegebieden dat sōsaku hanga verkende, wat leidde tot een opmerkelijke verscheidenheid aan transculturele ontmoetingen die niet beperkt bleven tot Europa.

Dit project bevraagt het vage begrip ‘Europese invloeden’ en verduidelijkt het door de internationale artistieke ontmoetingen en samenwerkingen te traceren die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de beweging. Het laat zien dat Japanse prentkunstenaars een integraal onderdeel waren van de wereldwijde netwerken van modernistische experimenten die het artistieke landschap in de eerste helft van de 20e eeuw bepaalden.

Doel van het project

Dit project maakt deel uit van een promotie-onderzoek naar voorbeelden van internationale uitwisseling tussen Japanse creatieve prentkunstenaars en kunstenaars in Europa, Rusland, China en de Verenigde Staten. Door zich te richten op het wederkerige karakter van deze uitwisseling, herpositioneert het project sōsaku hanga als een belangrijk onderdeel van het mondiale modernisme van de 20e eeuw, en bevraagt daarmee eerdere narratieven die de rol van Japanse kunstenaars in de vorming van de moderne prentkunstgeschiedenis hebben gemarginaliseerd.

Dit onderzoek beschouwt deze internationale ontmoetingen ook als essentieel voor het begrijpen van artistieke aspiraties en politiek in de veranderende omstandigheden van de Japanse moderniteit.

Gerelateerde publicaties

Merritt, Helen, and Nanako Yamada. Guide to Modern Japanese Woodblock Prints. University of Hawaii Press, 1992. https://library.rijksmuseum.nl/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=60812.

Merritt, Helen. Modern Japanese Woodblock Prints: The Early Years. University of Hawaii Press, 1990. https://library.rijksmuseum.nl/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=95627.

Smith, Lawrence. ‘Japanese Prints 1868-2008’ in Since Meiji: Perspectives on the Japanese Visual Arts, 1868-2000, edited by J. Thomas Rimer. University of Hawaii Press, 2011.

Smith, Lawrence. Japanese Prints during the Allied Occupation, 1945-1952: Onchi Koshiro, Ernst Hacker and the First Thursday Society. Art Media Resources, 2002. https://library.rijksmuseum.nl/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=74143.

Statler, Oliver. Modern Japanese Prints: An Art Reborn. Charles E. Tuttle, 1956. https://library.rijksmuseum.nl/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=95624.

Staff

Maria Puzyreva
maria.puzyreva@rijkmuseum.nl
Anton C.R. Dreesmann Fellow

Marije Jansen
m.jansen@rijksmuseum.nl
Curator Japanse prentkunst

Partners en Sponsors

Dr. Anton C.R. Dreesmann Fonds