Aan de slag met de collectie:
Vleugel
Frères, Erard, 1808
Hortense de Beauharnais, koningin van Holland en echtgenote van Lodewijk Napoleon, was de eigenaar van deze vleugel. Ze was een goede musicus en componist. Dit pronkstuk was bestemd voor de concertzaal in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. Na de troonsafstand van Lodewijk Napoleon in 1810 bleef de vleugel achter in het paleis.
- Soort kunstwerkvleugel, toetsinstrument, muziekinstrument, snaarinstrument, piano, vleugelpiano
- ObjectnummerBK-BR-589-A
- Afmetingenhoogte 93 cm x breedte 110 cm x lengte 225 cm
- Fysieke kenmerkenmahoniehout, vurenhout, ebbenhout, ivoor, messing, beschilderd en verguld glas, verguld brons


Identificatie
Titel(s)
Vleugel
Objecttype
Objectnummer
BK-BR-589-A
Beschrijving
Vleugelpiano in Empirestijl, gemaakt van mahoniehout met verguld bronsbeslag en een liervormige stem bij de pedalen.
Opschriften / Merken
- signatuur, achterglasschildering midden: ‘Antoine Rascalon. Fe. 1808’
- signatuur, achterglasschildering midden: ‘Erard Frères’
Catalogusreferentie
- Edward L. Kottick, George H. Lucktenberg, 'Early keyboard instruments in European museums', Bloomington: Indiana University Press, 1997, p. 165-166
- J. Sprenkels-ten Horn, 'De pianoforte "en forme de clavecin" van Hortense, koningin van Holland', Antiek 21 (1986), nr. 5, p. 291-296
- Derek Carew, 'The mechanical muse: the piano, pianism, and piano music, c.1760-1850', Routledge, 2017, p. 114
- Thierry Maniguet, 'Le piano en forme de clavecin Érard', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 83, 96
- Christopher Clarke, 'Erard and Broadwood in the Classical era : two schools of piano making', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 111-115, 122-125
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven's Erard Piano: Its Influence on His Compositions and on Viennese Fortepiano Building', Early Music 30 (2002), nr. 4, p. 522-538: 537
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'Storia del pianoforte dalle origini ai nostri giorni', Il pianoforte, a cura di Ala Botti Caselli, Torino: EDT, 2018, p. 1-74: 50-51, Tav. 16
- Michael Latcham, 'Towards a new history of the piano', München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2019, p. 324, afb. 154
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 231-313: 280, voetnoot 102
- Michael Latcham, 'The "clavecin roïal" of Johann Gottlob Wagner in its eighteenth-century context', Geschichte und Bauweise des Tafelklaviers, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2006, p. 127–184: 159
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven the Pianist', Cambridge: Cambridge University Press, 2010, p. 91
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'De fortepiano van Lodewijk Napoleon. Muziekschatten in het Rijksmuseum', Oude Muziek Magazine 2020, nr. 2, p. 8-9
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Das Wiener Klavier bis 1850, Wien: Kunsthistorisches Museum, 2007, p. 43–71: 62-63
- Michel Robin, 'Antoine Rascalon décorateur de pianos-forte d'apparat', L'estampille / l'objet d'art 377 (2003), p. 70-82: 82
- Michael Latcham, 'Musical instruments in the history of furniture: the pianos of Ferdinand Hofmann', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 413-445: 426-429, afb. 9
- Helen Schretlen, 'Muziek en muzikanten aan het hof van Lodewijk Napoleon', Lodewijk Napoleon: Aan het hof van onze eerste koning 1806-1810, red. Paul Rem en George Sanders, Walburg Pers, Zutphen, 2007, p. 94-105, afb. 90
- Michael Latcham, 'The Check in Some Early Pianos and the Development of Piano Technique around the Turnof the 18th Century', Early Music 21, nr. 1 (feb., 1993), p. 28-38, 41-42: 33, 41, afb. 9
- Michael Latcham, 'Sounding change: the pianos of Anton Walter', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 447-503: 492, voetnoot 42
- Michael Latcham, 'Pianos and Harpsichords for Their Majesties', Early Music 36, nr. 3 (Aug. 2008), p. 359-396: 372
Vervaardiging
Vervaardiging
- muziekinstrumentbouwer: Frères, Erard, Parijs
- schilder: Antoine Rascalon, Frankrijk
Datering
1808
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
mahoniehout, vurenhout, ebbenhout, ivoor, messing, beschilderd en verguld glas, verguld brons
Materiaal
Techniek
Afmetingen
hoogte 93 cm x breedte 110 cm x lengte 225 cm
Verwerving en rechten
Credit line
Bruikleen uit de Koninklijke Verzamelingen
Copyright
Documentatie
- Edward L. Kottick, George H. Lucktenberg, 'Early keyboard instruments in European museums', Bloomington: Indiana University Press, 1997, p. 165-166
- J. Sprenkels-ten Horn, 'De pianoforte "en forme de clavecin" van Hortense, koningin van Holland', Antiek 21 (1986), nr. 5, p. 291-296
- Derek Carew, 'The mechanical muse: the piano, pianism, and piano music, c.1760-1850', Routledge, 2017, p. 114
- Thierry Maniguet, 'Le piano en forme de clavecin Érard', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 83, 96
- Christopher Clarke, 'Erard and Broadwood in the Classical era : two schools of piano making', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 111-115, 122-125
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven's Erard Piano: Its Influence on His Compositions and on Viennese Fortepiano Building', Early Music 30 (2002), nr. 4, p. 522-538: 537
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'Storia del pianoforte dalle origini ai nostri giorni', Il pianoforte, a cura di Ala Botti Caselli, Torino: EDT, 2018, p. 1-74: 50-51, Tav. 16
- Michael Latcham, 'Towards a new history of the piano', München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2019, p. 324, afb. 154
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 231-313: 280, voetnoot 102
- Michael Latcham, 'The "clavecin roïal" of Johann Gottlob Wagner in its eighteenth-century context', Geschichte und Bauweise des Tafelklaviers, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2006, p. 127–184: 159
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven the Pianist', Cambridge: Cambridge University Press, 2010, p. 91
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'De fortepiano van Lodewijk Napoleon. Muziekschatten in het Rijksmuseum', Oude Muziek Magazine 2020, nr. 2, p. 8-9
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Das Wiener Klavier bis 1850, Wien: Kunsthistorisches Museum, 2007, p. 43–71: 62-63
- Michel Robin, 'Antoine Rascalon décorateur de pianos-forte d'apparat', L'estampille / l'objet d'art 377 (2003), p. 70-82: 82
- Michael Latcham, 'Musical instruments in the history of furniture: the pianos of Ferdinand Hofmann', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 413-445: 426-429, afb. 9
- Helen Schretlen, 'Muziek en muzikanten aan het hof van Lodewijk Napoleon', Lodewijk Napoleon: Aan het hof van onze eerste koning 1806-1810, red. Paul Rem en George Sanders, Walburg Pers, Zutphen, 2007, p. 94-105, afb. 90
- Michael Latcham, 'The Check in Some Early Pianos and the Development of Piano Technique around the Turnof the 18th Century', Early Music 21, nr. 1 (feb., 1993), p. 28-38, 41-42: 33, 41, afb. 9
- Michael Latcham, 'Sounding change: the pianos of Anton Walter', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 447-503: 492, voetnoot 42
- Michael Latcham, 'Pianos and Harpsichords for Their Majesties', Early Music 36, nr. 3 (Aug. 2008), p. 359-396: 372
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!