Aan de slag met de collectie:
Tafelstuk
Wenzel Jamnitzer, 1549
Dit tafelstuk is een lofzang op de aarde en alles wat zij voortbrengt, en tegelijkertijd een ongeëvenaard voorbeeld van artistiek en technisch machtsvertoon. De stam van de schaal verbeeldt Moeder Aarde. Zij is omgeven door bloemen, kruiden en kleine dieren – allemaal afgegoten naar in het wild verzamelde exemplaren. Voor de modellen van jonge ringslangen en hagedisjes hebben enkele dieren het leven moeten laten.
- Soort kunstwerktafelstuk
- ObjectnummerBK-17040-A
- Afmetingenhoogte 99,8 cm x diameter 46,0 cm
Stories


Identificatie
Titel(s)
Merkelsche Tafelaufsatz
Objecttype
Objectnummer
BK-17040-A
Beschrijving
Tafelstuk van grotendeels verguld en geëmailleerd zilver. Op een drielobbig voetstuk, waarop drie schildpadden zijn bevestigd, is een begroeiing van naar de natuur afgegoten gewassen aangebracht. Daaruit rijst, op een platvorm een staande vrouwenfiguur (Moeder Aarde), die met hooggeheven handen de basis van een breed uitstaand bekken ondersteunt, waarvan de buiten- en binnenkant bewerkt zijn met geschilderd renaissanceornament, terwijl om de rand allerlei naturalistisch bladwerk en kronkelende hagedissen om rolwerkbanderolles zijn geslingerd. In het midden van de schaal dragen drie ruggelings geplaatste sirenen een geëmailleerde vaas met bloemtakken.
Opschriften / Merken
- meesterteken: W boven leeuwenkop
- stadskeur: ‘N’
Catalogusreferentie
- Klaus Pechstein, 'Zur Nürnberger Goldschmiedekunst der Renaissance', in: cat. tent. Nürnberg 1985, p. 25-36.
- Ernst Kris, Le Style rustique. Le moulage d’après nature chez Wenzel Jamnitzer et Bernard Palissy, Patricia Falguières éd., Paris, 2005.
- Ernst Kris, '"Der Stil ‘Rustique"’. Die Verwendung des Naturabgusses bei Wenzel Jamnitzer und Bernard Palissy', Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Neue Folge, I (1926), p. 137-208.
- Hermann Schadt, Goldschmiedekusnt. 5000 Jahre Schmuck und Gerät, Stuttgart 1996, p. 112.
- Dora Thornton, 'From Waddesdon to the British Museum. Baron Ferdinand Rothschild and his cabinet collection' in: Journal of the History of Collections, Bd. 13, dl. 2, 2001, p. 191-213.
- J. van Bennekom, Q. Lemasson, L. Pichon, B. Moignard and A. Pappot, ‘The Merkel centrepiece by Wenzel Jamnitzer: proving the existence of a previously unknown inscription using the Aglae pixe mapping system’ in Art Matters, International Journal for Technical Art History 6 (2014), 1-10. http://artmattersjournal.org/images/past_issues/volume_6/01-AM-Bennekom-v2.pdf , 8 maart 2016.
- Fieke Tissink, 'Uitgelijnd : Tafelstuk', Rijksmuseum Kunstkrant 27 (2001) nr. 4, p. 10-11.
Vervaardiging
Vervaardiging
vervaardiger: Wenzel Jamnitzer, Neurenberg
Datering
1549
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Materiaal
Techniek
Afmetingen
hoogte 99,8 cm x diameter 46,0 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; from the Duke of Hamilton, possibly for 800,000 RM, to Mayer Carl von Rothschild (1820-1886), Frankfurt, 1880;{Note RMA; Glanville 2003-2004, p. 37.} his daughter, Thèrese, Baroness James de Rothschild (1847-1931), Frankfurt and Paris, 1912, 1928;{Jones 1912, Pl. I , Introduction; Jones, 1928, p.180, Pl. L, no. 1.} her son Henri de Rothschild;{Weltkunst 1937, p. 42.} from whom to a consortium of dealers for Fritz Mannheimer(1890-1939), Amsterdam and Paris;{Weltkunst 1937, p. 42.} from whose estate purchased, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with xx other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
- Klaus Pechstein, 'Zur Nürnberger Goldschmiedekunst der Renaissance', in: cat. tent. Nürnberg 1985, p. 25-36.
- Ernst Kris, Le Style rustique. Le moulage d’après nature chez Wenzel Jamnitzer et Bernard Palissy, Patricia Falguières éd., Paris, 2005.
- Ernst Kris, '"Der Stil ‘Rustique"’. Die Verwendung des Naturabgusses bei Wenzel Jamnitzer und Bernard Palissy', Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen in Wien, Neue Folge, I (1926), p. 137-208.
- Hermann Schadt, Goldschmiedekusnt. 5000 Jahre Schmuck und Gerät, Stuttgart 1996, p. 112.
- Dora Thornton, 'From Waddesdon to the British Museum. Baron Ferdinand Rothschild and his cabinet collection' in: Journal of the History of Collections, Bd. 13, dl. 2, 2001, p. 191-213.
- J. van Bennekom, Q. Lemasson, L. Pichon, B. Moignard and A. Pappot, ‘The Merkel centrepiece by Wenzel Jamnitzer: proving the existence of a previously unknown inscription using the Aglae pixe mapping system’ in Art Matters, International Journal for Technical Art History 6 (2014), 1-10. http://artmattersjournal.org/images/past_issues/volume_6/01-AM-Bennekom-v2.pdf , 8 maart 2016.
- Fieke Tissink, 'Uitgelijnd : Tafelstuk', Rijksmuseum Kunstkrant 27 (2001) nr. 4, p. 10-11.
Gerelateerde objecten
Onderdelen
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!