Aan de slag met de collectie:
Scène uit het huwelijk van Messalina en Gaius Sillius
Nicolaes Knupfer, ca. 1645 - ca. 1650
De losbandige Messalina, in het midden met ontblote borsten, was de vrouw van keizer Claudius. Ze pleegde overspel door te trouwen met Sillius. Ter gelegenheid van het huwelijk organiseerden ze een buitensporig feest. Het groepje aan het raam is iets op het spoor. Keizer Claudius nadert het paleis om een eind te maken aan de ontrouw en de zuippartij. Messalina’s uitzinnige hebzucht leidt uiteindelijk tot haar eigen ondergang.
- Soort kunstwerkschilderij
- ObjectnummerSK-A-4779
- Afmetingendrager: hoogte 59,7 cm x breedte 74,4 cm, buitenmaat: diepte 6,5 cm (drager incl. SK-L-2055)
- Fysieke kenmerkenolieverf op paneel


Identificatie
Titel(s)
- Bordeelscene, mogelijk een episode uit een verhaal (voormalige titel)
- Messalina en Silius voor de terugkeer van Claudius?
Objecttype
Objectnummer
SK-A-4779
Beschrijving
Scène uit het huwelijk van Messalina en Gaius Silius. Centrale figuren zijn Gaius Silius gekleed in militair tenue met toneellaarsjes aan en een wijnglas in zijn hand en Messalina, een jonge vrouw met ontblote borsten die Gaius vanaf een bed meesleept. Op het bed links een vrouw met een hoed op de rechtervoet die met haar rechterhand de binnenkant van Gaius dijbeen beroert. Op tafel staan twee mannen uit het venster te kijken. Een vierde man valt op de voorgrond dronken van zijn stoel terwijl hij zijn zwaard probeert te trekken. Naast hem staat een vrouw met een luit. Links op de voorgrond een grote wijnkoeler met een wijnrank.
Opschriften / Merken
- signatuur, linksonder bij de druivenrank: ‘NKnupfer’
- opschrift, op de achterzijde: ‘St. CLOUD TABLEAU RECLAMÉ’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
schilder: Nicolaes Knupfer
Datering
ca. 1645 - ca. 1650
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
olieverf op paneel
Materiaal
Afmetingen
- drager: hoogte 59,7 cm x breedte 74,4 cm
- buitenmaat: diepte 6,5 cm (drager incl. SK-L-2055)
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de Rijksmuseum-Stichting
Copyright
Herkomst
…; collection Louis Philippe Joseph (1747-1793), Duc d´Orléans, Palais Royal, Paris, after 1788;{Inscription on an engraving by Jan-Louis Delignon (as J.B. Weenix), _La Gaieté Bachique_, 1808; illustrated in J. Couché, _Galerie du Palais Royal gravée d'après les tableaux des différentes écoles qui la composent […]: Dediée à S.A.S. Monseigneur le duc d´Orléans_, III, Paris 1808, unpag. For the period of acquisition see also the entry.} from whom, with the other Dutch and Flemish paintings in his collection, fr. 350,000, to Thomas Moore Slade, London, 1792/93;{W. Buchanan, _Memoirs of Painting: With a Chronological History of the Importation of Pictures by the Great Masters into England since the French Revolution_, I, London 1824, pp. 159-64; D. Sutton, `Aspects of British Collecting, III.XIII: The Orléans Collection´, _Apollo_ 119 (1984), pp. 357-72, esp. pp. 359-62.} his sale, London, Pall Mall (auction house not known), April 1793, no. 251, as J.B. Weenix (`The debauch´);{GPI, Br-A5163.}…; ? sale, Auguste-Louis-César-Hipolite-Théodore de L´Espinasse de Langeac, Comte d´Arlet, Paris (Constantin), 4 January 1815 _sqq._, no. 204, as N. Knupfer (`L´enfant prodigue avec ses maîtresses, ou peut-être un musico hollandaise, sur bois´);…; sale, William Wilkins (1778-1839, Cambridge), London (Christie´s), 22 May 1830, no. 2, as Jan Baptist Weenix (`The Prodigal Son, or La Gaieté bacchique, as it was denominated when in the Orléans collection. An inscription on the back of the panel states it to have been one of the Tableaux reclamés de St. Cloud, from which palace it had been surreptitiously abstracted. Houbraken, in his Lives of the Painters, notices this picture as being one of the most celebrated of this master´), bought in at 40 gns;{Copy RKD. See the entry for the inscription referred to in this sale catalogue.}…; collection Count André Mniszech (1823-1905), Paris;{Note RMA. Not located in the catalogue for the sale, Countess André Mniszech, Paris (H. Baudoin, Hôtel Drouot), 10 May 1910.}…; collection Adolphe Schloss (c. 1842/43-1910) and his wife, Lucie Schloss (1858-1938), Paris; confiscated by the Nazis from their children, Château de Chambon, near Tulle, 1943; restituted to the Schloss family after World War II; their sale, Paris (Galerie Charpentier), 25 May 1949, no. 28, fr. 480,000;{Copy RMA. According to the catalogue for the sale, The Duke of Beaufort et al., London (Sotheby´s), 10 December 1980, no. 62, the painting was purchased at the 1949 sale by a member of the family who brought it into the 1980 sale.}…; private collection, Le Verviers, near Liège;{Note RMA.}…; sale, The Duke of Beaufort et al., London (Sotheby´s), 10 December 1980, no.18,000, to the dealer Hoogsteder; from whom purchased by the museum, as a gift from the Rijksmuseum-Stichting, 1981
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!