Stacii Samidin fotografeert het café. Zoveel smaken, zoveel cafés. Het oud-Hollandse bruine café, met Perzische kleedjes op de tafel, chrysanten in een vaasje en grote kans op filterkoffie. Met houten barkrukken en bierpullen aan haakjes boven de toog. Er is het sportcafé, met groot scherm en voetbalsjaals. Daarnaast zijn er studentencafés, truckerscafés, karaoke-cafés, transgender-cafés, nachtcafés en cafés voor na het kerkbezoek. Elke groep zijn eigen plek. Hoe divers al deze cafés ook zijn, ze dienen allemaal hetzelfde doel. Cafés zijn er voor ontspanning en vertier, maar vooral voor contact. Fotograaf Stacii Samidin (1987) kijkt dwars door die aankleding van cafés heen. Hij ziet de mensen en de verhalen achter hun ontmoetingen. Samidin laat weinig tussen de camera en zijn onderwerp, de relatie tussen beiden moet puur en direct zijn. Met de eerbied die hij heeft voor de traditie van de fotografie – Samidin werkt uitsluitend analoog – benaderde hij ook het vakmanschap van de café-uitbaters die hij sprak voor de jaarlijkse foto-opdracht van het Rijksmuseum: Document Nederland. In opdracht van het Rijksmuseum brengt fotograaf Stacii Samidin voor de fototentoonstelling Document Nederland verschillende Nederlandse cafés met hun eigen stamgasten, klanten en kasteleins in beeld. Document Nederland is te zien van 12 oktober 2018 t/m 20 januari 2019 in het Rijksmuseum.