Aan de slag met de collectie:
Poppen voor het poppenfestival
Kikugawa Eishin (vermeld op object), 1818
Twee poppen opgemaakt als krijgers in vol ornaat, met pijl en bogen op de knieën, zitten op houten zetels, waarop een tijger is geschilderd. Het poppenfeest (Hina no matsuri) wordt gehouden op de derde dag van de derde maand, deze dag heet ook wel Meisjesdag. Het is dan gebruikelijk om speciale poppen uit te stallen. Met één gedicht.
- Soort kunstwerkprent, surimono
- ObjectnummerRP-P-1991-683
- Afmetingenblad: hoogte 128 mm x breedte 178 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; blinddruk; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Identificatie
Titel(s)
- Poppen voor het poppenfestival
- Kersenbloesemfeest in de derde maand
- Sakurazuki (titel op object)
Serietitel(s)
- De vijf jaarlijkse feesten
- Gosekku no uchi (serietitel op object)
Objecttype
Objectnummer
RP-P-1991-683
Beschrijving
Twee poppen opgemaakt als krijgers in vol ornaat, met pijl en bogen op de knieën, zitten op houten zetels, waarop een tijger is geschilderd. Het poppenfeest (Hina no matsuri) wordt gehouden op de derde dag van de derde maand, deze dag heet ook wel Meisjesdag. Het is dan gebruikelijk om speciale poppen uit te stallen. Met één gedicht.
Opschriften / Merken
verzamelaarsmerk, recto, gestempeld: Lugt 2971
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- Forrer 200
- Goslings 10
Vervaardiging
Vervaardiging
- prentmaker: Kikugawa Eishin (vermeld op object), Japan
- dichter: Shikyokan Gochiku Fushimaru (vermeld op object), Japan
Datering
1818
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; blinddruk; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Afmetingen
blad: hoogte 128 mm x breedte 178 mm
Toelichting
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven. De vijf jaarlijkse feesten waar de titel van deze prent naar refereert, zijn een veel voorkomend onderwerp in de Japanse prentkunst en bestaan uit Nieuwjaar (op de eerste dag van de eerste maand), Meisjesdag of het Poppenfeest (op de derde dag van de derde maand), Jongensdag (op de vijfde dag van de vijfde maand), het Sterrenfeest (op de zevende dag van de zevende maand) en het Chrysantenfeest (op de negende dag van de negende maand).
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer J.H.W. Goslings, Epse
Verwerving
schenking 1991
Copyright
Herkomst
…; the dealer or collection Hayashi Tadamasa (1853-1906) (L. 2971);…; purchased from the dealer Hotei Japanese Prints, Leiden, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1991;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 14, cat. no. 10} by whom donated to the museum, 1991
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Kikugawa Eishin
Dolls for the Dolls Festival
Japan, Japan, 1818
Inscriptions
stamped: lower right, in red ink, with seal of Hayashi Tadamasa
Provenance
…; the dealer or collection Hayashi Tadamasa (1853-1906) (L. 2971);…; purchased from the dealer Hotei Japanese Prints, Leiden, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1991;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 14, cat. no. 10 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-683
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Context
The Five Annual Festivals, Gosekku, are a common theme in the Japanese print tradition. They are comprised of the New Year, Shogatsu, on the 1st Day of the First Month; the Girls Festival, Hina no matsuri, on the 3rd Day of the Third Month; the Boys Festival, Tango no sekku, on the 5th Day of the Fifth Month; the Weaver's Festival, Tanabata, on the 7th Day of the Seventh Month; and the Chrysanthemum Festival, Kiku no sekku, on the 9th Day of the Ninth Month.
The artist
Biography
Kikugawa Eishin is a follower of Kikugawa Eizan. He also used the name Horai.
Eishin is generally, and correctly, considered a pupil of Eizan2Yoshida, Teruji, Ukiyoe jiten, Tokyo: Ryokuen Shobo, 1965, vol. I, p. 132. sometimes also of Eisen. The Ukiyoe ruiko lists him as a pupil of Eizan. The confusion may be based on the fact that Kikugawa Eishin and Keisai Eisen worked together in the late 1810s on the kyokabon Collection of Kyoka as Picture Legends, Gasan kyokashu, for the Gogawa, with poetry selected by Rokujuen.3Suga, Chikuho, Kyoka shomoku shusei. Kyoto: Rinsen shoten, 1977, p. 62.
Entry
Two dolls representing courtiers armed with bows and arrows seated upon their boxes, which are painted to resemble tiger skin. A red mat, still rolled up, behind the boxes.
Cherry Blossom Festival in the Third Month, Sakurazuki, from the series The Five Annual Festivals, Gosekku no uchi.
The mat and the dolls are part of the preparations for the Dolls Festival, Hina no matsuri, held on the 3rd Day of the Third Month, when it is customary to arrange a set of dolls in rows in the house. In this print, the festival is referred to by another common indication for the Third Month, the Cherry Blossom Month. The painted tiger skin is taken here as a reference to the zodiacal animal.
One poem by Shikyokan Gochiku Fushimaru [also known as Take no Fushimaru, a member of the Asakusagawa (also known as Tsubogawa)].4Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 198.
Issued by an unidentified poetry club
Signature reading: Horai Eishin ga
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 200
Citation
M. Forrer, 2013, 'Kikugawa Eishin, Dolls for the Dolls Festival, Japan, 1818', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200467502
(accessed 10 December 2025 20:11:43).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 14, cat. no. 10
- 2Yoshida, Teruji, Ukiyoe jiten, Tokyo: Ryokuen Shobo, 1965, vol. I, p. 132.
- 3Suga, Chikuho, Kyoka shomoku shusei. Kyoto: Rinsen shoten, 1977, p. 62.
- 4Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 198.





