Aan de slag met de collectie:
Vleugel
Frères, Erard, 1808
Hortense de Beauharnais, koningin van Holland en echtgenote van Lodewijk Napoleon, was de eigenaar van deze vleugel. Ze was een goede musicus en componist. Dit pronkstuk was bestemd voor de concertzaal in het Koninklijk Paleis in Amsterdam. Na de troonsafstand van Lodewijk Napoleon in 1810 bleef de vleugel achter in het paleis.
- Soort kunstwerkvleugel, toetsinstrument, muziekinstrument, snaarinstrument, piano, vleugelpiano
- ObjectnummerBK-BR-589-A
- Afmetingenhoogte 93,0 cm x breedte 110,0 cm x lengte 225,0 cm
- Fysieke kenmerkenmahoniehout, vurenhout, ebbenhout, ivoor, messing, beschilderd en verguld glas, verguld brons


Identificatie
Titel(s)
Vleugel
Objecttype
Objectnummer
BK-BR-589-A
Beschrijving
Vleugelpiano in Empirestijl, gemaakt van mahoniehout met verguld bronsbeslag en een liervormige stem bij de pedalen.
Opschriften / Merken
- signatuur, achterglasschildering midden: ‘Antoine Rascalon. Fe. 1808’
- signatuur, achterglasschildering midden: ‘Erard Frères’
Catalogusreferentie
- Michel Robin, 'Antoine Rascalon décorateur de pianos-forte d'apparat', L'estampille / l'objet d'art 377 (2003), p. 70-82: 82
- J. Sprenkels-ten Horn, 'De pianoforte "en forme de clavecin" van Hortense, koningin van Holland', Antiek 21 (1986), nr. 5, p. 291-296
- Michael Latcham, 'Towards a new history of the piano', München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2019, p. 324, afb. 154
- Michael Latcham, 'Pianos and Harpsichords for Their Majesties', Early Music 36, nr. 3 (Aug. 2008), p. 359-396: 372
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven the Pianist', Cambridge: Cambridge University Press, 2010, p. 91
- Edward L. Kottick, George H. Lucktenberg, 'Early keyboard instruments in European museums', Bloomington: Indiana University Press, 1997, p. 165-166
- Michael Latcham, 'The Check in Some Early Pianos and the Development of Piano Technique around the Turnof the 18th Century', Early Music 21, nr. 1 (feb., 1993), p. 28-38, 41-42: 33, 41, afb. 9
- Christopher Clarke, 'Erard and Broadwood in the Classical era : two schools of piano making', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 111-115, 122-125
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'Storia del pianoforte dalle origini ai nostri giorni', Il pianoforte, a cura di Ala Botti Caselli, Torino: EDT, 2018, p. 1-74: 50-51, Tav. 16
- Thierry Maniguet, 'Le piano en forme de clavecin Érard', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 83, 96
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Das Wiener Klavier bis 1850, Wien: Kunsthistorisches Museum, 2007, p. 43–71: 62-63
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 231-313: 280, voetnoot 102
- Michael Latcham, 'The "clavecin roïal" of Johann Gottlob Wagner in its eighteenth-century context', Geschichte und Bauweise des Tafelklaviers, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2006, p. 127–184: 159
- Derek Carew, 'The mechanical muse: the piano, pianism, and piano music, c.1760-1850', Routledge, 2017, p. 114
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven's Erard Piano: Its Influence on His Compositions and on Viennese Fortepiano Building', Early Music 30 (2002), nr. 4, p. 522-538: 537
- Michael Latcham, 'Musical instruments in the history of furniture: the pianos of Ferdinand Hofmann', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 413-445: 426-429, afb. 9
- Michael Latcham, 'Sounding change: the pianos of Anton Walter', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 447-503: 492, voetnoot 42
- Helen Schretlen, 'Muziek en muzikanten aan het hof van Lodewijk Napoleon', Lodewijk Napoleon: Aan het hof van onze eerste koning 1806-1810, red. Paul Rem en George Sanders, Walburg Pers, Zutphen, 2007, p. 94-105, afb. 90
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'De fortepiano van Lodewijk Napoleon. Muziekschatten in het Rijksmuseum', Oude Muziek Magazine 2020, nr. 2, p. 8-9
Vervaardiging
Vervaardiging
- muziekinstrumentbouwer: Frères, Erard, Parijs
- schilder: Antoine Rascalon, Frankrijk
Datering
1808
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
mahoniehout, vurenhout, ebbenhout, ivoor, messing, beschilderd en verguld glas, verguld brons
Materiaal
Techniek
Afmetingen
hoogte 93,0 cm x breedte 110,0 cm x lengte 225,0 cm
Verwerving en rechten
Credit line
Bruikleen uit de Koninklijke Verzamelingen
Copyright
Documentatie
- Michel Robin, 'Antoine Rascalon décorateur de pianos-forte d'apparat', L'estampille / l'objet d'art 377 (2003), p. 70-82: 82
- J. Sprenkels-ten Horn, 'De pianoforte "en forme de clavecin" van Hortense, koningin van Holland', Antiek 21 (1986), nr. 5, p. 291-296
- Michael Latcham, 'Towards a new history of the piano', München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2019, p. 324, afb. 154
- Michael Latcham, 'Pianos and Harpsichords for Their Majesties', Early Music 36, nr. 3 (Aug. 2008), p. 359-396: 372
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven the Pianist', Cambridge: Cambridge University Press, 2010, p. 91
- Edward L. Kottick, George H. Lucktenberg, 'Early keyboard instruments in European museums', Bloomington: Indiana University Press, 1997, p. 165-166
- Michael Latcham, 'The Check in Some Early Pianos and the Development of Piano Technique around the Turnof the 18th Century', Early Music 21, nr. 1 (feb., 1993), p. 28-38, 41-42: 33, 41, afb. 9
- Christopher Clarke, 'Erard and Broadwood in the Classical era : two schools of piano making', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 111-115, 122-125
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'Storia del pianoforte dalle origini ai nostri giorni', Il pianoforte, a cura di Ala Botti Caselli, Torino: EDT, 2018, p. 1-74: 50-51, Tav. 16
- Thierry Maniguet, 'Le piano en forme de clavecin Érard', Musique. Images. Instruments. Revue française d'organologie et d'iconographie musicale 11, 'Le pianoforte en France 1780-1820' (2009), p. 83, 96
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Das Wiener Klavier bis 1850, Wien: Kunsthistorisches Museum, 2007, p. 43–71: 62-63
- Michael Latcham, 'The development of the Streicher firm of piano builders under the leadership of Nannette Streicher, 1792 to 1823', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 231-313: 280, voetnoot 102
- Michael Latcham, 'The "clavecin roïal" of Johann Gottlob Wagner in its eighteenth-century context', Geschichte und Bauweise des Tafelklaviers, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2006, p. 127–184: 159
- Derek Carew, 'The mechanical muse: the piano, pianism, and piano music, c.1760-1850', Routledge, 2017, p. 114
- Tilman Skowroneck, 'Beethoven's Erard Piano: Its Influence on His Compositions and on Viennese Fortepiano Building', Early Music 30 (2002), nr. 4, p. 522-538: 537
- Michael Latcham, 'Musical instruments in the history of furniture: the pianos of Ferdinand Hofmann', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 413-445: 426-429, afb. 9
- Michael Latcham, 'Sounding change: the pianos of Anton Walter', Pianos for Haydn, Mozart and Beethoven: change and contrast. Selected essays by Michael Latcham, München-Salzburg: Musikverlag Katzbichler, 2016, p. 447-503: 492, voetnoot 42
- Helen Schretlen, 'Muziek en muzikanten aan het hof van Lodewijk Napoleon', Lodewijk Napoleon: Aan het hof van onze eerste koning 1806-1810, red. Paul Rem en George Sanders, Walburg Pers, Zutphen, 2007, p. 94-105, afb. 90
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'De fortepiano van Lodewijk Napoleon. Muziekschatten in het Rijksmuseum', Oude Muziek Magazine 2020, nr. 2, p. 8-9
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!