Aan de slag met de collectie:
Ondiepe kom met lotusplant, zwemmende eend en vlinders
anoniem, ca. 1725 - ca. 1749
Wijde, ondiepe kom van porselein met rechte wand, beschilderd op het glazuur in blauw, rood, roze, groen, geel en zwart. Op de buitenzijde van de kom een grote lotusplant met een zwemmende eend en enkele vlinders; de binnenzijde van de kom met twee prunusbloemen en een knop. Gemerkt op de onderzijde met het zes-karaktermerk van keizer Yongzheng in een dubbele cirkel. Famille rose.
- Soort kunstwerkkom
- ObjectnummerAK-NM-6354-B
- Afmetingenhoogte 7,7 cm, voet: diameter 8,1 cm, rand: diameter 19,5 cm
- Fysieke kenmerkenporselein met emailkleuren


Identificatie
Titel(s)
Ondiepe kom met lotusplant, zwemmende eend en vlinders
Objecttype
Objectnummer
AK-NM-6354-B
Beschrijving
Wijde, ondiepe kom van porselein met rechte wand, beschilderd op het glazuur in blauw, rood, roze, groen, geel en zwart. Op de buitenzijde van de kom een grote lotusplant met een zwemmende eend en enkele vlinders; de binnenzijde van de kom met twee prunusbloemen en een knop. Gemerkt op de onderzijde met het zes-karaktermerk van keizer Yongzheng in een dubbele cirkel. Famille rose.
Opschriften / Merken
merk, onderzijde, geschilderd in onderglazuur blauw: ‘大 清 雍 正 年 製’ zes-karaktermerk Yongzheng in een dubbele cirkel
Vervaardiging
Vervaardiging
pottenbakker: anoniem, China
Datering
ca. 1725 - ca. 1749
Zoek verder op
School / Stijl
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
porselein met emailkleuren
Materiaal
Techniek
Afmetingen
- hoogte 7,7 cm
- voet: diameter 8,1 cm
- rand: diameter 19,5 cm
Toelichting
AK-NM-6354 Twee kommen • Famille rose porselein • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Mogelijk afkomstig van Susanna Louise Huygens Dit zijn fraaie kommen beschilderd met een doorlopende voorstelling van eenden onder bloeiende lotusplanten. Deze manier van schilderen op porselein werd voor het porselein dat voor het keizerlijke hof bestemd was tot het uiterste verfijnd [Porcelain with painted enamels 2013, nr. 72 voor de lotus]. In vergelijking met deze keizerlijke stukken kan men Royers kommen lomp noemen, maar het is natuurlijk interessant om te zien hoe een ideaal nagevolgd werd, vereenvoudigd om het een commercieel product te maken. Hoeveel kon men vragen voor een kom en in hoeverre hechtten de Europese kopers aan kwaliteit? En het is boeiend dat een afgeleide van die keizerlijke producten in het begin van de 18de eeuw in Europa aankwamen en daar een markt vonden. Bij de vazen (AK-NM-6352) is op grond van de voorstelling van de beschildering opgemerkt dat deze stukken waarschijnlijk specifiek voor de Europese markt werden gemaakt. Voor deze kommen geldt, op grond van een gebrek aan verfijning, dat ze voor niet heel kieskeurige Chinese kopers (die niet te veel konden betalen) of voor Europese kopers werden gemaakt. Voor mij blijft het een wonder dat in Europa naast massagoed voor ‘Marot-opstellingen’ en voor op de (thee)tafel, ook zulke verfijnde en fragiele voorwerpen als AK-NM-6352 en toch ook deze kommen arriveerden. Het behoeft een geheel andere manier van kijken en waarderen. Dit zijn ‘conversation pieces’ voor de verzamelaar – stukken die met aandacht in de hand genomen moesten worden en vervolgens weer opgeborgen. Het lijkt me dat ze bij Royer in goede handen waren. Van deze kommen is het duidelijker dan bij de vazen (6352) dat hij ze kocht uit de nalatenschap van zijn oudtante Susanna Louise Huygens (1714-1785). In haar boedelbeschrijving vinden we bij het gekleurde porselein ‘twee platte kommen met bloemen en eenden’ – dat lijkt me een overtuigende ‘match’. Op de onderzijde is de kom fraai gemerkt in onderglazuur blauw (zeskaraktermerk Yongzheng). Dit zal het stuk extra betekenis hebben verleend voor Royer. Bronnen: Porcelain with painted enamels of Qing Yongzheng period (1723-1735) (cat. National Palace Museum), Taipei, 2013.
Dit werk gaat over
Persoon
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Documentatie
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!