Aan de slag met de collectie:
Aapje reikt naar de weerspiegeling van de maan
Ishikawa Utayama (vermeld op object), 1824
Een aapje hangt met een arm aan een tak van een pijnboom en probeert de weerspiegeling van de maan te grijpen. De voorstelling is afgebeeld alsof het een staand kamerscherm (tsuitate) betreft. Zo`n scherm werd meestal direct achter de deur van een huis geplaats, om kwade geesten buiten te houden, vanwege het geloof dat zij zich alleen in rechte lijnen konden bewegen. Met drie gedichten.
- Soort kunstwerkprent, surimono
- ObjectnummerRP-P-1991-657
- Afmetingenblad: hoogte 195 mm (shikishiban) x breedte 175 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Identificatie
Titel(s)
Aapje reikt naar de weerspiegeling van de maan
Objecttype
Objectnummer
RP-P-1991-657
Beschrijving
Een aapje hangt met een arm aan een tak van een pijnboom en probeert de weerspiegeling van de maan te grijpen. De voorstelling is afgebeeld alsof het een staand kamerscherm (tsuitate) betreft. Zo`n scherm werd meestal direct achter de deur van een huis geplaats, om kwade geesten buiten te houden, vanwege het geloof dat zij zich alleen in rechte lijnen konden bewegen. Met drie gedichten.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- Goslings 47
- Forrer 480-a
Vervaardiging
Vervaardiging
- prentmaker: Ishikawa Utayama (vermeld op object), Japan
- dichter: Shômontei Kitaru (vermeld op object), Japan
- dichter: Seigetsutei Mitsumaru (vermeld op object), Japan
- dichter: Hamitei Metsumi (vermeld op object), Japan
Datering
1824
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Afmetingen
blad: hoogte 195 mm (shikishiban) x breedte 175 mm
Toelichting
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer J.H.W. Goslings, Epse
Verwerving
schenking 1991
Copyright
Herkomst
…; purchased from the dealer Hotei Japanese Prints, Leiden, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1989;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 28, cat. no. 47} by whom donated to the museum, 1991
Documentatie
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Ishikawa Utayama
Monkey Reaching for the Moon's Reflection
Japan, Japan, Japan, Japan, 1824
Provenance
…; purchased from the dealer Hotei Japanese Prints, Leiden, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1989;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 28, cat. no. 47 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-657
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
The artist
Biography
Ishikawa Utayama designed a small oeuvre. It is difficult to ascertain if he is the same as the Ishikawa Utayama listed in the Ukiyoe ruiko as a designer from the Bunka period (1804-18) who worked in a style closely following that of Utamaro. Ukiyoe jiten lists the same designer both as Ishikawa Utayama (copying the information in Ukiyoe ruiko) and as Ishikawa Kazan, making him a designer following the style of Kikugawa Eizan.
Entry
A monkey holding on to the branch of a pine tree, trying to reach the moon's reflection in the water below.
The picture is framed as if it were a standing screen, tsuitate, of the type normally placed directly inside the entrance of houses to repel evil spirits, based on the belief that evil spirits can only move in straight lines.
Three poems by Shomontei Kitaru [also Kotei, a pupil of Hokutoan and a member of the Hokutoren; later established his own Koishikawaren].2Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 61. , Seigetsutei Mitsumaru and Hamitei Metsumi.
Obviously, the poem by Kitaru inspired the design, speaking of 'putting out a standing screen', 'the monkey's arm' and the 'moon in the water'. The other two poems also refer to the moon reflected in the water.
Issued by the poets
Signature reading: Utayama
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 480
Citation
M. Forrer, 2013, 'Ishikawa Utayama, Monkey Reaching for the Moon's Reflection, Japan, 1824', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200475214
(accessed 11 December 2025 12:18:48).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 28, cat. no. 47
- 2Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 61.