Aan de slag met de collectie:
Model van het verband van het Amerikaans houtschip Columbus
anoniem, ca. 1824
Model van de dwarsdoorsnede van een schip midscheeps, met drie dekken. Eén kant is beplankt, evenals de helft van het bovendek, de andere laat alleen de inhouten en balken zien. De rompvorm is geheel vierkant, de bodem samengesteld uit twee lagen rechte balken gedragen door twee kielen; de vloerbalken steken voorbij de scheepswand uit, zodat aan de onderkant een rand ontstaat, die beplankt is. De zijden bestaan uit verticale inhouten, aan één zijde beplankt. Aan één kant zijn twee knieën met tien messing pennen in de kimmen aangebracht, maar deze knieën komen elders in de constructie niet voor. De dekken zijn door dekbalken en klamaaien aangegeven, gedragen door drie rijen dekstutten, die boven het bovendek uitsteken; dekbalken en -stutten zijn in de zijden en bodem met halfhoutsverbindingen ingelaten.
- Soort kunstwerkdemonstratiemodel
- ObjectnummerNG-MC-108
- Afmetingenhoogte 24 cm x breedte 33,5 cm x diepte 17,8 cm
- Fysieke kenmerkenhout en messing
Identificatie
Titel(s)
Model van het verband van het Amerikaans houtschip Columbus
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-108
Beschrijving
Model van de dwarsdoorsnede van een schip midscheeps, met drie dekken. Eén kant is beplankt, evenals de helft van het bovendek, de andere laat alleen de inhouten en balken zien. De rompvorm is geheel vierkant, de bodem samengesteld uit twee lagen rechte balken gedragen door twee kielen; de vloerbalken steken voorbij de scheepswand uit, zodat aan de onderkant een rand ontstaat, die beplankt is. De zijden bestaan uit verticale inhouten, aan één zijde beplankt. Aan één kant zijn twee knieën met tien messing pennen in de kimmen aangebracht, maar deze knieën komen elders in de constructie niet voor. De dekken zijn door dekbalken en klamaaien aangegeven, gedragen door drie rijen dekstutten, die boven het bovendek uitsteken; dekbalken en -stutten zijn in de zijden en bodem met halfhoutsverbindingen ingelaten.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- modelmaker: anoniem, Nederland (mogelijk)
- naar ontwerp van Charles Wood, Québec (stad)
Datering
ca. 1824
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
hout en messing
Afmetingen
hoogte 24 cm x breedte 33,5 cm x diepte 17,8 cm
Toelichting
Het houtschip Columbus werd in 1824 door Charles Wood op Anse du Fort, Isle of Orleans, vier mijl van Quebec, gebouwd. Houtschepen waren schepen opgebouwd uit hout voor de scheepsbouw, zowel rondhout als romphout, en werden bij aankomst uiteengenomen om het hout voor de handel te gebruiken; zij werden daarenboven met hout geladen. De voornaamste overweging voor hun bouw was het drukken van de vrachtkosten van scheepshout, maar op deze wijze konden ook de invoerrechten op timmerhout omzeild worden. De reis van de Columbus naar Londen was zo'n succes, dat de eigenaars tegen het advies van Wood in afzagen van het oorspronkelijke plan om het schip af te breken en het terugstuurden voor een tweede lading hout. Deze reis werd fataal.
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
- Eileen Reid. Marcil, 'Ship Rigged Rafts and the Export of Quebec Timber', The American Neptune (1988) nr 48, p. 77-86.
- Mechanic's Magazine, 18/9/1824, p. 433-436.
- S.T. Waite, 'Bulk Carrier and Timber Imports', Mariner's Mirror 55 (1969), p. 400.
- David R. Macgregor, Merchant Sailing Ships 1815-1850, London 1984, p. 13-15.
- David M. Williams, 'Bulk Carriers and Timber Imports: The British North American Trade and the Shipping Boom of 1824-1825', Mariner's Mirror 54 (1968), p. 373-382.
- The Times, 24/8/1824; 21/10/1824; 2/11/1824; 4/11/1824; 9/11/1824.
- The Monthly Nautical Magazine, New York (1855) apr.
- Frederick William Wallace, Wooden Ships and Iron Men, London 1924, p. 14-17, 324-328.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
Model of the Construction of a Timber Ship
? Netherlands, Québec, c. 1824
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-108
Entry
Construction model of the cross-section of a ship amidships, with three decks. One side is planked, as is half the upper deck. The other side only shows the timbers and beams. The hull has a completely square shape, the bottom is made out of two layers of straight floor timbers, supported by two keels. The floor timbers are planked and protrude beyond the side, which results in a rim running along the bottom. The sides are made of vertical timbers, planked on one side. At one end the model has two knees with ten brass pins sticking out, but these knees are not repeated elsewhere in the construction. The decks are indicated with beams and carlings and are supported by three rows of stanchions, which protrude above the upper deck. Stanchions and deck beams are fixed into the sides and bottom with straight half-joints.
The timber ship or timber raft Columbus1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 108. was built by Charles Wood at Anse du Fort, Isle of Orleans, four miles from Quebec, in 1824. The ship was 301 feet long on the gun deck. Timber rafts were large rafts made out of masts and lumber, rudimentarily shaped into hulls and rigged, to be broken up at arrival and sold for their timber. They also carried a cargo of timber. The prime motivation was to lower the freight costs, but the rafts also provided a means to avoid the taxes levied on imported timber. Columbus successfully sailed to London, where it was relieved of its timber cargo. The undertaking proved such a financial success that instead of breaking the ship up, the owners decided to send it back across the Atlantic for another timber cargo, ignoring Wood’s advice. Sadly he was proved right: this second voyage proved to be a fatal one.
Literature
The Times, 24/8/1824, 21/10/1824, 2/11/1824, 4/11/1824, 9/11/1824; The Mechanics’ Magazine, 18/9/1824, pp. 433-36; The Monthly Nautical Magazine, New York, April 1855; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 108; F.W. Wallace, Wooden Ships and Iron Men, London 1924, pp. 14-17, 324-28; D.M. Williams, ‘Bulk Carriers and Timber Imports: The British North American Trade and the Shipping Boom of 1824-1825’, The Mariner’s Mirror 54 (1968), no. 4, pp. 373-82; S.T. Waite, ‘Bulk Carrier and Timber Imports’, The Mariner’s Mirror 55 (1969), no. 4, p. 400; D.R. MacGregor, Merchant Sailing Ships 1815-1850, London 1984, pp. 13-15; E. Reid Marcil, ‘Ship-Rigged Rafts and the Export of Quebec Timber’, The American Neptune 48 (1988), no. 1, pp. 77-86; A.J. Hoving and A.A. Lemmers, ‘Smokkelwaar ten tijde van de Vierde Engelse Oorlog’, Scheepshistorie 8 (2009), pp. 76-80; A.J. Hoving, Message in a Model: Stories from the Navy Model Room of the Rijksmuseum, Florence, OR 2013, pp. 83-85
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of the Construction of a Timber Ship, Netherlands, c. 1824', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053451
(accessed 12 December 2025 11:03:29).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 108.