Aan de slag met de collectie:
Model van een deel van een drijvend dok
Vlissingen & Dudok van Heel, Koninklijke Fabriek P. van, 1863 - 1864
Dit model was te zien op de Parijse Wereldtentoonstelling van 1867–1868. Het stelt een ijzeren drijvend droogdok voor dat in 1863–1864 werd gebouwd. In delen werd het dok naar Soerabaja verscheept, waar het weer in elkaar werd gezet en vervolgens naar het eiland Onrust gesleept. Het dok bestond uit twee helften; het model stelt (een deel van) één helft voor.
- Soort kunstwerkschaalmodel, demonstratiemodel
- ObjectnummerNG-MC-1187
- Afmetingenhoogte 44,5 cm x breedte 201 cm x diepte 50,5 cm
- Fysieke kenmerkenmessing
Identificatie
Titel(s)
Model van een deel van een drijvend dok
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-1187
Beschrijving
Het dok bestond uit twee helften, terwijl het model een gedeelte van één helft voorstelt. Het is geheel van messing gemaakt, de constructie bestaande uit spanten van hoekijzer, versterkt met diagonaalverbanden en plaatwerk. Schotten verdelen het geheel in waterdichte compartimenten, die men vol laat lopen om het dok te laten zinken. Het model heeft een stoommachine onder het bovendek, een stoomketel en twee centrifugaalpompen voor het leegpompen. De schoren voor het schip zijn op het model niet aangegeven. Schaal 1:25 (schaal op model).
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- modelmaker: Vlissingen & Dudok van Heel, Koninklijke Fabriek P. van, Amsterdam
- naar ontwerp van August Elize Tromp, Nederland
- naar ontwerp van Johan Strootman, Nederland
Datering
1863 - 1864
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
messing
Afmetingen
hoogte 44,5 cm x breedte 201 cm x diepte 50,5 cm
Toelichting
Het ijzeren drijvende droogdok, waarnaar dit model gemaakt is, werd in 1863-1864 door de Koninklijke Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen Paul van Vlissingen & Dudok van Heel in Amsterdam op last van de Nederlandse regering gemaakt. Het was 90 m lang en had een draagvermogen van 3000 ton. In 1864 werd het uiteengenomen en verscheept naar Soerabaya, waar het weer in elkaar gezet werd en naar het eiland Onrust gesleept om daar de houten droogdokken te vervangen. Eind jaren 1870 werd het versleten beschouwd en vervangen door een nieuw ijzeren drijvend dok (zie NG-MC-1411). Het model is in 1867-1868 tentoongesteld op de Wereldtentoonstelling te Parijs.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
- Bruno Johannes Tideman, Memoriaal van de Marine, bevattende opgaven betrekkelijk de afmetingen, constructie, (...) van Nederlandsche oorlogsschepen en omtrent enige havens, dokken, sluizen, werven enz., Amsterdam, 1876-1880, 2de afd., p. 154, pl. 24, fig. 22.
- De Boer, Honderd jaar machineindustrie op Oostenburg, no place, no date [Groningen, 1927], p. 40.
- A.E. Tromp & J. Strootman, 'IJzeren drijvend droogdok voor de dienst der Marine in Oost-Indië', Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (1865-1866), p. 10-18, afb. 4-9.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel
Model of Part of a Floating Dry Dock
Amsterdam, Netherlands, Netherlands, 1863 - 1864
Provenance
…; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-1187
Entry
Model of part of one half of a floating dry dock.
The model is made entirely of brass with a wooden covering over the upper deck. The construction consists of angle-iron frames with diagonal trussing, reinforced with bulkheads. The bulkheads divide the construction into flooding compartments. The model has a steam engine with a boiler underneath the upper deck, driving two centrifugal pumps in the hold that empty the flooding compartments. The trusses for the ship are not detailed on the model.
This model was shown at the Exposition Universelle of 1867 in Paris. It was returned in a damaged state and restored at the factory. The iron dry dock represented by this model was made by the Koninklijke Fabriek voor Stoom- en Andere Werktuigen, Paul van Vlissingen & Dudok van Heel in Amsterdam from 1863 to 1864.
The original design was by C. Scheffer, then a Navy engineer in Surabaya, and improved by August Elize Tromp (1801-1871) and J. Strootman. It was 90 metres long and had a load-bearing capacity of 3,000 tons. It was taken apart and shipped to Surabaya in 1864, where it was assembled again and towed to the island of Onrust to replace the wooden dry docks there. At the end of the 1870s, it was considered worn out and was consequently replaced by a larger floating dock of which NG-MC-1411 is a model.
Scale (on model) 1:25.
Literature
A.E. Tromp and J. Strootman, ‘IJzeren drijvend droogdok voor de dienst der Marine in Oost-Indië’, Verhandelingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (1865-66), pp. 10-18, pl. 4-9; B.J. Tideman, Memoriaal van de Marine, bevattende opgaven betrekkelijk de afmetingen, constructie, ... van Nederlandsche oorlogsschepen en omtrent enige havens, dokken, sluizen, werven enz., Amsterdam 1876-80, 2de afd., p. 154, pl. 24, fig. 22; J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 1187; M.G. de Boer, Honderd jaar machine-industrie op Oostenburg, Amsterdam 1927, p. 40; J.B. Kist (ed.), Van VOC tot Werkspoor. Het Amsterdamse industrieterrein Oostenburg, Utrecht 1986, p. 190, fig. 17; A.A. Lemmers, ‘Asmus op de klippen’, in H. Stevens (ed.), The Art of Technology: The Navy Model Collection in the Amsterdam Rijksmuseum, Amsterdam/Wormer 1995, pp. 38-41; A.A. Lemmers, Techniek op schaal. Modellen en het technologiebeleid van de Marine 1725-1885, Amsterdam 1996, pp. 268-90; A.A. Lemmers, ‘The Historical Experience of a Scaled-Down Nineteenth Century Drydock’, The Northern Mariner/Le marin du Nord 8 (1998), no. 3, pp. 63-87; A.A. Lemmers, ‘Het oog op Onrust’, Marineblad 109 (1999), no. 6, pp. 260-69; A.J. Hoving, Message in a Model: Stories from the Navy Model Room of the Rijksmuseum, Florence, OR 2013, pp. 224-27
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel, Model of Part of a Floating Dry Dock, Amsterdam, 1863 - 1864', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200316095
(accessed 2 December 2025 01:36:12).