Aan de slag met de collectie:
Model van een sluisdeur
anoniem, 1808
Deur van een waaiersluis. Model, 1808. De deuren van de sluis kunnen met behulp van de waterdruk - ongeacht de waterstand - bediend worden. In 1808 verleende koning Lodewijk Napoleon ingenieur Jan Blanken het octrooi voor dit type sluis, ook wel de ‘Blankensluis’ genoemd. Volgens Blankens collega Goudriaan had een ander de uitvinding al veel eerder gedaan. Dit twistpunt leidde tot een voortdurend conflict tussen de beide inspecteurs-generaal.
- Soort kunstwerkdemonstratiemodel
- ObjectnummerNG-MC-990
- Afmetingencapsule: hoogte 45 cm x breedte 55 cm x diepte 40 cm, model: hoogte 29,5 cm x breedte 44,1 cm x diepte 30,5 cm
- Fysieke kenmerkenhout en messing
Identificatie
Titel(s)
Model van een sluisdeur
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-990
Beschrijving
Model van een sluisdeur op een heifundering, op een grondplank. De sluisdeur heeft twee deuren, ieder bestaande uit een paar deuren die in een hoek van negentig graden met elkaar zijn verbonden. Eén deur sluit de sluisingang, de andere draait in een compartiment naast de sluisingang. Met de spui in deze laatste deur en de spui van het compartiment kan deze deur door de druk van het water bewogen worden; de andere deur draait vervolgens met hem mee.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- modelmaker: anoniem, Nederland
- naar ontwerp van Jan Blanken Jansz., Nederland
Datering
1808
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
hout en messing
Afmetingen
- capsule: hoogte 45 cm x breedte 55 cm x diepte 40 cm
- model: hoogte 29,5 cm x breedte 44,1 cm x diepte 30,5 cm
Toelichting
Dit model heeft mogelijk deel uitgemaakt van Jan Blankens privé-collectie. Het doel van de sluis was dat de deuren ongeacht de waterstand bediend konden worden. Jan Blankens claim op de uitvinding ervan en het hem in 1808 verleende octrooi, waardoor dit type sluis ook 'Blankensluis' genoemd werd, werden betwist door zijn collega A.F. Goudriaan, die de uitvinding toeschreef aan Jan ten Holt in 1777. Deze confrontatie liep uit tot het langdurigste en meest indringende conflict in het corps ingenieurs in de eerste helft van de negentiende eeuw. De Hollandse waterlinie werd in de eerste helft van de negentiende eeuw van dergelijke sluizen voorzien.
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Tentoonstellingen
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
- A. Lemmers, 'De waaiersluis: een omstreden octrooi uit 1808', Spiegel Historiael 27 (1992) nr. 1, p. 37-38.
- Tom van der Meer, 'De waterstaat', Rijksmuseum Kunstkrant 25 (1999) mrt-apr. nr. 2, p. 4-10.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
Model of a Lock Gate
Netherlands, Netherlands, 1808
Conservation
- P. Borst, 1976: restored
- Ab Hoving, mei 1995: cleaned; revarnished
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-990
Entry
Model of a lock gate on pile foundations, mounted on a base.
The gate has two doors. Each door consists of a pair of doors joined at an angle of ninety degrees: one door closes the lock, the other turns in a compartment beside the lock entrance and has a sluice. The door is operated with this sluice and the sluice of the compartment: it turns under the pressure of the water, and the other door swings along with it.
This model probably originates from the private collection of Jan Blanken Jansz (1755-1838). The purpose of the gate was that it worked using the pressure of the water, in either direction, irrespective of the water levels.
Blanken’s claim to having invented this type of lock (since then known as a ‘Blanken lock’), as well as the patent granted in 1808,1HNA 2.02.01 Staatssecretarie, inv. no. 161, patent 10/11/1808. were challenged by his colleague A.F. Goudriaan (1768-1829), who attributed the invention to Jan ten Holt in 1777. The ensuing conflict between Goudriaan and Blanken would dominate the corps of engineers in the first half of the nineteenth century.2R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, p. 20. Locks like these were placed along the water defence line of Holland in the early nineteenth century.
Scale unknown.
Literature
J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 990; G. Doorman, Het Nederlandsch octrooiwezen en de techniek der 19de eeuw, The Hague 1947, pp. 96-97, KH1; H. Brand and J. Brand, De Hollandse waterlinie, Utrecht/Antwerpen 1986, pp. 50-51; H.W. Lintsen, Ingenieurs in Nederland in de negentiende eeuw. Een streven naar erkenning en macht, The Hague 1980, pp. 88 ff.; R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, pp. 20, 54-57, 137, nos. 103-105; A.A. Lemmers, ‘De waaiersluis. Een omstreden octrooi uit 1808’, Spiegel Historiael 27 (1992), no. 1, pp. 37-38; G.J. Arends, ‘De ontwikkeling van sluisdeuren in Nederland’, Erfgoed van Industrie en Techniek 3 (1994), no. 2, pp. 73-89; A.J. Hoving, Message in a Model: Stories from the Navy Model Room of the Rijksmuseum, Florence, OR 2013, pp. 124-27
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Lock Gate, Netherlands, 1808', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200316014
(accessed 8 December 2025 16:24:57).Footnotes
- 1HNA 2.02.01 Staatssecretarie, inv. no. 161, patent 10/11/1808.
- 2R.M. Haubourdin et al., De physique existentie dezes lands. Jan Blanken, inspecteur-generaal van de waterstaat (1755-1838), exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1987, p. 20.