Aan de slag met de collectie:
Missing Title
toegeschreven aan Johannes Ruckers, 1640
Virginaal met aan de binnenkant van de deksel de spreuk MUSICA LABORUM DULCE LEVAMEN en rond het klavier beplakt met papier met ornamenten met dolfijnen. Los op onderstel.
- Soort kunstwerktoetsinstrument, muziekinstrument, snaarinstrument, virginaal
- ObjectnummerBK-KOG-595
- Afmetingeninstrument: lengte 150 cm x breedte 48 cm x hoogte 22 cm, onderstel: lengte 106 cm x breedte 42,5 cm x hoogte 78 cm
- Fysieke kenmerkenpopulieren-, sparren- en eikenhout, been, papier, metaal, leer


Identificatie
Titel(s)
Virginaal
Objecttype
Objectnummer
BK-KOG-595
Beschrijving
Virginaal met aan de binnenkant van de deksel de spreuk MUSICA LABORUM DULCE LEVAMEN en rond het klavier beplakt met papier met ornamenten met dolfijnen. Los op onderstel.
Opschriften / Merken
opschrift, op de binnenzijde van het deksel: ‘MUSICA LABORUM DULCE LEVAMEN’
Catalogusreferentie
- Edward L. Kottick, George H. Lucktenberg, 'Early Keyboard Instruments in European Museums', Bloomington: Indiana University Press, 1997, p. 161-162
- H. J. Scharp, 'Spinet. Vermoedelijk antwerpsch werk uit de eerste helft der 17e eeuw', Gedenboek ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan, Amsterdam: Kampen & Zoon, 1933, p. 192-194
- Edwin M. Ripin, Denzil Wraight, G. Grant O'Brien, Howard Ferguson, John Caldwell, Howard Schott, William Dowd, 'Early keyboard instruments', The New Grove Musical Instruments Series, New York, London: Norton, 1989, p. 52
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'Een virginaal uit de tijd van Veermer, Tijdschrift Oude Muziek, 2023/1, p. 10-11
- Giovanni Paolo Di Stefano, Tamar Hestrin-Grader, Paul van Duin, Miriam Orlando, 'Reconciling Past and Present: the Rijksmuseum 1640 Ioannes Ruckers Muselaar Project', 4th Annual Conference COST FP1302 WoodMusICK, Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment, Musical Instrument Museum, Brussels, October 5-7, 2017, p. 55-59
- Philip Steadman, 'Allegory, Realism, and Vermeer's Use of the Camera Obscura', Early Science and Medicine, jrg. 10, nr. 2, Optics, Instruments and Painting, 1420-1720 Reflections on the Hockney-Falco Thesis (2005), p. 287-313: 292-293, afb. 4
- Grant O'Brien, ‘The authentic instruments from the workshops of Hans and Ioannes Ruckers’, Mededelingen van het Ruckers-Genootschap 3 (1983), p. 37-44: 44
Vervaardiging
Vervaardiging
- muziekinstrumentbouwer: toegeschreven aan Johannes Ruckers, Antwerpen (stad)
- muziekinstrumentbouwer: toegeschreven aan Andreas Ruckers (I), Antwerpen (stad) [verworpen toeschrijving]
Datering
1640
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
populieren-, sparren- en eikenhout, been, papier, metaal, leer
Materiaal
Afmetingen
- instrument: lengte 150 cm x breedte 48 cm x hoogte 22 cm
- onderstel: lengte 106 cm x breedte 42,5 cm x hoogte 78 cm
Verwerving en rechten
Credit line
Bruikleen van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap
Copyright
Documentatie
- Edward L. Kottick, George H. Lucktenberg, 'Early Keyboard Instruments in European Museums', Bloomington: Indiana University Press, 1997, p. 161-162
- H. J. Scharp, 'Spinet. Vermoedelijk antwerpsch werk uit de eerste helft der 17e eeuw', Gedenboek ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan, Amsterdam: Kampen & Zoon, 1933, p. 192-194
- Edwin M. Ripin, Denzil Wraight, G. Grant O'Brien, Howard Ferguson, John Caldwell, Howard Schott, William Dowd, 'Early keyboard instruments', The New Grove Musical Instruments Series, New York, London: Norton, 1989, p. 52
- Giovanni Paolo Di Stefano, 'Een virginaal uit de tijd van Veermer, Tijdschrift Oude Muziek, 2023/1, p. 10-11
- Giovanni Paolo Di Stefano, Tamar Hestrin-Grader, Paul van Duin, Miriam Orlando, 'Reconciling Past and Present: the Rijksmuseum 1640 Ioannes Ruckers Muselaar Project', 4th Annual Conference COST FP1302 WoodMusICK, Preservation of Wooden Musical Instruments: Ethics, Practice and Assessment, Musical Instrument Museum, Brussels, October 5-7, 2017, p. 55-59
- Philip Steadman, 'Allegory, Realism, and Vermeer's Use of the Camera Obscura', Early Science and Medicine, jrg. 10, nr. 2, Optics, Instruments and Painting, 1420-1720 Reflections on the Hockney-Falco Thesis (2005), p. 287-313: 292-293, afb. 4
- Grant O'Brien, ‘The authentic instruments from the workshops of Hans and Ioannes Ruckers’, Mededelingen van het Ruckers-Genootschap 3 (1983), p. 37-44: 44
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!