Aan de slag met de collectie:
Man en vrouw bij een draagstoel
anoniem, 1799
Een vrouw plukt kruiden terwijl een staande man en een man in een draagstoel toekijken. De aanduiding voor de lange maanden van het jaar 1799 zijn afgebeeld op witte doek die over de buik van de staande man hangt. De korte maanden staan op de hoofddoek van de vrouw.
- Soort kunstwerkprent, surimono, egoyomi (kalenderblad)
- ObjectnummerRP-P-1991-682
- Afmetingenblad: hoogte 176 mm x breedte 130 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; lijnblok in zwart met kleurblokken
Identificatie
Titel(s)
Man en vrouw bij een draagstoel
Objecttype
Objectnummer
RP-P-1991-682
Beschrijving
Een vrouw plukt kruiden terwijl een staande man en een man in een draagstoel toekijken. De aanduiding voor de lange maanden van het jaar 1799 zijn afgebeeld op witte doek die over de buik van de staande man hangt. De korte maanden staan op de hoofddoek van de vrouw.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- Forrer 22
- Goslings 166
Vervaardiging
Vervaardiging
prentmaker: anoniem, Japan
Datering
1799
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; lijnblok in zwart met kleurblokken
Afmetingen
blad: hoogte 176 mm x breedte 130 mm
Toelichting
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven. Een egoyomi is een kalender prent, waarop de aanduiding voor de maanden verstopt zit in het ontwerp. Vaak werden egoyomi net als surimono in eigen beheer uitgegeven en aan vrienden kado gedaan. In Japan gebruikte men tot 1873 een maankalender, waarbij de volgorde van de lange en de korte maanden jaarlijks varieerde. Omdat er maar een klein aantal uitgevers kalenders mocht maken, waren particulier uitgeven kalender prenten tegen de regels van de overheid. Om deze regels te omzeilen werden de kalendergegevens verstopt in het prentontwerp.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer J.H.W. Goslings, Epse
Verwerving
schenking 1991
Copyright
Herkomst
…; purchased from the dealer C.P.J. van der Peet Japanese Prints, Amsterdam, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1991;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 98, cat. no. 166} by whom donated to the museum, 1991
Documentatie
Jan H. Willem Goslings, ‘Calendar prints: egoyomi and surimono’, Andon 4 (1990) no. 40, p. 105-109. no. 6.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
Man and Woman by a Palanquin
Japan, 1799
Inscriptions
lower left, in red ink, seal of the blockcutter, chōkō Okamoto Shōgyo (II?)
Provenance
…; purchased from the dealer C.P.J. van der Peet Japanese Prints, Amsterdam, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1991;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 98, cat. no. 166 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-682
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Context
Japanese reference works do not distinguish between an Okamoto Shogyo I, and a second block-cutter of this name. It would be a rare case if a craftsman sufficiently skilled in the new technique of full-colour printing by 1765 was still active by 1799. Therefore, it is assumed here that the block-cutter Okamoto Shogyo responsible for the blocks used in printing this design was the second of the name, probably active from 1786 to 1799, Shogyo I probably being active from 1765 to 1775.
The printing of the design in rather flat coloured areas as well as the block-cutter's seal stamped in the lower left corner are more reminiscent of egoyomi of the 1780s than of prints of the late Kansei period (1789-1801).
Entry
A man, a pipe in one hand and a set of smoking utensils in the other, turns his head as he passes a woman kneeling by a palanquin. The woman holds a plant she has just picked, apparently showing it to an older man seated in the palanquin on the ground.
This print is a picture calendar, egoyomi, for 1799, with the numerals for the long months, 2, 3, 4, 7, 9 and 12, printed on the man's towel, tenugui, tucked under his sash, and chose for the short months, 1, 5, 6, 8, 10 and 11, on the woman's tenugui.
One poem by Hokentei Migaku. The poem refers to the young herbs the woman is picking.
Issued by the poet
Unsigned
Block-cutter: Okamoto Shogyo (II?)
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 22
Citation
M. Forrer, 2013, 'anonymous, Man and Woman by a Palanquin, Japan, 1799', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200426475
(accessed 4 December 2025 11:19:26).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 98, cat. no. 166