Aan de slag met de collectie:
Madonna van de nederigheid
Bartolommeo Bulgarini, ca. 1353
Madonna dell' Umiltà. Maria zittend op een kussen op de grond, de rechterarm om het staande Christuskind geslagen, een boek in de linkerhand. In de lucht serafijnen. Boven in het paneel een tondo met de buste van Christus, in profiel naar rechts. Waarschijnlijk een paneel van een tweeluik.
- Soort kunstwerkschilderij
- ObjectnummerSK-A-4002
- Afmetingengeheel: hoogte 57 cm (schilderij en lijst zijn één geheel) x breedte 24,5 cm (schilderij en lijst zijn één geheel)
- Fysieke kenmerkentempera op paneel


Identificatie
Titel(s)
Madonna van de nederigheid
Objecttype
Objectnummer
SK-A-4002
Beschrijving
Madonna dell' Umiltà. Maria zittend op een kussen op de grond, de rechterarm om het staande Christuskind geslagen, een boek in de linkerhand. In de lucht serafijnen. Boven in het paneel een tondo met de buste van Christus, in profiel naar rechts. Waarschijnlijk een paneel van een tweeluik.
Opschriften / Merken
inscriptie, in het boek: ‘DEUS IN A[D]IUTORIUM DOMIN[E] AD A[D]IUVANDUM’
Catalogusreferentie
- F. Russoli, The Berenson collection, Milaan 1934, nr. XVIII
- E.T. Dewald, 'The master of the Ovile madonna', Art Studies (1929) nr. 7, p. 154.
- H. Kiel, 'Aus der Arbeit der Museen : Florenz Instituto Universitario Olandese', Pantheon (1969) nr. 27, p. 337-338.
- E.T. Dewald, 'The master of the Ovile madonna', Art Studies (1923) nr. 1, p. 45.
- Sherwood A. Fehm, 'Notes on the exhibition fo Sienese paintings form Dutch collections', Burlington Magazine (1969), p. 5711-7.
Vervaardiging
Vervaardiging
- schilder: Bartolommeo Bulgarini, Siena
- schilder: Meester van San Pietro in Ovile, Siena [verworpen toeschrijving]
Datering
ca. 1353
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
tempera op paneel
Materiaal
Afmetingen
geheel: hoogte 57 cm (schilderij en lijst zijn één geheel) x breedte 24,5 cm (schilderij en lijst zijn één geheel)
Dit werk gaat over
Onderwerp
Tentoonstellingen
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; sale, Adolf von Beckerath (1834-1915, Berlin), Berlin (Rudolph Lepke), 23 May 1916 sqq., no. 295, as Bartolo di Fredi, to Prof. Dr Otto Lanz (1865-1935), Amsterdam;{Copy RMA.} his widow, Anna Theresia Elisabeth Lanz - Willi (1870 - 1954), Amsterdam, 1935; from whom, CHF 2,000,000 and fl. 350,000, with xx other paintings, to Hans Posse (1879-1942), for Adolf Hitler´s Führermuseum, Linz, through the mediation of the dealer N. Katz, 1941 (inv. no. 3230);{Van Os 1978, p. 167; the Linz inv. no. 3230 is recorded on a label on the reverse of the panel.} war recuperation, SNK, 20 October 1945 (inv. no. NK 2334);{Provenance from 1934 to 1945 reconstructed by Ekkart et al. 2006; MCCP website, file card no. 4516; the Munich Central Collecting Point number 4516 is recorded in blue on the Linz inv. no. label on the reverse of the panel.} on loan from the DRVK to the museum, 1952 (inv. no. SK-C-1428); transferred to the museum, 1960
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
- F. Russoli, The Berenson collection, Milaan 1934, nr. XVIII
- E.T. Dewald, 'The master of the Ovile madonna', Art Studies (1929) nr. 7, p. 154.
- H. Kiel, 'Aus der Arbeit der Museen : Florenz Instituto Universitario Olandese', Pantheon (1969) nr. 27, p. 337-338.
- E.T. Dewald, 'The master of the Ovile madonna', Art Studies (1923) nr. 1, p. 45.
- Sherwood A. Fehm, 'Notes on the exhibition fo Sienese paintings form Dutch collections', Burlington Magazine (1969), p. 5711-7.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!