Mechanisch log

I. Thyssen (vermeld op object), ca. 1860

Mechanisch log bestaande uit een heklog in een kastje en twee logvinnen, waarvan er een met een loglijn aan de keerzijde het heklog bevestigd moet worden; de tweede logvin dient als reserve. De logvinnen zijn cylindrische drijvers met drie schroefvormige vleugels, die het heklog in de richting van de klok aandrijven. Het ronde heklog heeft drie emaille wijzerplaten, voor 1 mijl (onderverdeeld in zestienden), 10 mijl en 100 mijl.

  • Soort kunstwerklogvin
  • ObjectnummerNG-MC-1011
  • Afmetingenlogvin 2: lengte 40,8 cm, heklog: hoogte 26,2 cm x breedte 37,2 cm x diepte 10,5 cm, logvin 1: lengte 41,3 cm
  • Fysieke kenmerkenhout, messing, koper, ijzer en emaille

I. Thyssen

Log with Two Rotating Vanes

Rotterdam, c. 1860

Inscriptions

  • inscription, on the dial:I-THYSSEN’s-PATENT / LONDON-Nº 165 / ROTTERDAM
  • label, on the door:1011 former inventory label

Conservation

  • Ab Hoving, maart 2009: metal cleaned; revarnished

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-1011


Entry

Mechanical log consisting of a taffrail register in a wooden box and two rotating vanes, one of which is attached to the back of the register with a log line. The second vane is a spare. The rotating vanes are cylindrical floats with three fins that drive the register clockwise. The round register has three enamelled dials for 1 mile (subdivided in sixteenths), 10 miles and 100 miles.

The first trailing log with a taffrail register was patented by the Dane Carl Unden in 1850.


Literature

J.M. Obreen et al., handwritten inventory list for items 944 to 1431, 1884, manuscript in HNA 476 RMA, inv. no. 1089, no. 1011


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'I. Thyssen, Log with Two Rotating Vanes, Rotterdam, c. 1860', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200518466

(accessed 8 December 2025 14:23:55).