Aan de slag met de collectie:
Dame met luit
omgeving van Francis van Bossuit, ca. 1680 - ca. 1730
Zij is vrijwel frontaal en ten halven lijve afgebeeld met het hoofd driekwart naar links; met beide handen houdt zij een luit vast, die zij bespeelt. Van het weelderig golvende haar, dat door een band wordt samengehouden, waaien enkele tressen op en vallen andere over de schouders. Het fijn geplooide hemd laat de rechterschouder en -borst onbedekt. De mantel is losjes om haar heen gedrapeerd. Zij is geplaatst voor een gestippelde achtergrond en achter een soort borstwering.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-NM-2933
- Afmetingenhoogte 12,9 cm x breedte 9,4 cm x dikte 1,8 cm
- Fysieke kenmerkenivoor
Identificatie
Titel(s)
- Dame met luit
- Vrouw met luit
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-2933
Beschrijving
Zij is vrijwel frontaal en ten halven lijve afgebeeld met het hoofd driekwart naar links; met beide handen houdt zij een luit vast, die zij bespeelt. Van het weelderig golvende haar, dat door een band wordt samengehouden, waaien enkele tressen op en vallen andere over de schouders. Het fijn geplooide hemd laat de rechterschouder en -borst onbedekt. De mantel is losjes om haar heen gedrapeerd. Zij is geplaatst voor een gestippelde achtergrond en achter een soort borstwering.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
ivoorsnijder: omgeving van Francis van Bossuit, Amsterdam
Datering
ca. 1680 - ca. 1730
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
ivoor
Afmetingen
hoogte 12,9 cm x breedte 9,4 cm x dikte 1,8 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Verwerving
aankoop 1876
Copyright
Herkomst
…; sale collection Jan Bisschop, Rotterdam (Laurens Constant & Zn.), 15 July 1771, no. 195, fl. 25, to Jan Snellen (1711-1787), Rotterdam;{Copy RKD.} by descent to Samuel Constant Snellen van Vollenhoven (1816-1880), The Hague; from whom acquired by the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1876; transferred to the museum, 1885
Documentatie
De verzameling Hollandsch beeldhouwwerk in het Nederlandsch museum, te Amsterdam, uit: Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond, 2, 1900, 1-2, pagina pp. 6-17 - p. 15-16, afb. 56(zie: http://dx.doi.org/10.7480/knob.2.1900.1-2)
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Francis van Bossuit (circle of)
Woman with a Lute
Amsterdam, c. 1680 - c. 1730
Technical notes
Carved in high relief and polished.
Condition
The left ring finger is missing.1This damage is already cited in the sale catalogue of Jan Bisschop, Rotterdam (Laurens Constant & Zn.), 15 July 1771, no. 195: Een musicerend Vrouwebeeld, waarvan één vinger beschadigt, hoog 5, breed, 3 ½ duim, in een Ebbehouten lystje, met opleggend konstig snywerk van Zandelhout.. Is was replaced at one point.2See photograph no. 3245 in Object File, RMA. and later removed again.
Provenance
…; sale collection Jan Bisschop, Rotterdam (Laurens Constant & Zn.), 15 July 1771, no. 195, fl. 25, to Jan Snellen (1711-1787), Rotterdam;3Copy RKD. by descent to Samuel Constant Snellen van Vollenhoven (1816-1880), The Hague; from whom acquired by the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1876; transferred to the museum, 1885
Object number: BK-NM-2933
Entry
The alluring woman depicted on this relief gazes dreamily over her right shoulder while plucking on the strings of a lute. In the seventeenth and eighteenth centuries, this instrument was applied in works of art as the personification of Music (one of the Seven Free Arts) and of Hearing (one of the Five Senses). Virtually the same composition can be observed on a highly similar ivory relief, preserved at the Museum für Kunst und Gewerbe in Hamburg. Instead of playing the lute, however, she holds a flower wreath and a bouquet of flowers, thus betraying her identity as Flora (fig. a).4Hamburg, Museum für Kunst und Gewerbe, inv. no. 1928.81, see W. Hornbostel et al., Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg (Prestel-Museumsführer), coll. cat. Hamburg 2000, pp. 60-61; E. von Philippovich, Elfenbein, ein Handbuch für Sammler und Liebhaber, Braunschweig 1961, p. 133, fig. 102. Unlike the present relief of the lute-playing woman, the Flora was included in Mattys Pool’s monograph on Francis van Bossuit (1635-1692) from 1727, therein described as an autograph work.5Mattys Pool, Beeld-snyders Kunst-kabinet door den vermaarden Beeldsnijder Francis van Bossuit, in ivoor gesneden en geboetseerd, Amsterdam 1727. Posthumously published with ninety-five etchings and an accompanying text in three different languages, this comprehensive overview presented a significant portion of Van Bossuit’s oeuvre, thereby confirming the substantial renown his work had already garnered by this time. In addition to freestanding ivories (cf. BK-1998-74) and ambitious panels with dynamic, pictorial compositions (cf. BK-NM-2931), other known works by the sculptor include at least twelve serene reliefs centring on biblical, mythological or allegorical half-lengths. With some of these works, Van Bossuit reused the same composition, even when scenes varied in subject.6Cf. the print of Van Bossuit’s relief with Lucretia, which generally corresponds to that of Cleopatra, see Mattys Pool, Beeld-snyders Kunst-kabinet door den vermaarden Beeldsnijder Francis van Bossuit, in ivoor gesneden en geboetseerd, Amsterdam 1727, plates XCV and XCVI. Theuerkauff rightly noted that the Flora and the Woman with Lute share the same composition. Citing Van Bossuit’s proven approach, he logically attributed the Rijksmuseum relief to the same sculptor.7C. Theuerkauff, ‘Zu Francis van Bossuit (1635-1692): “Beeldsnyder in yvoor”', Wallraf-Richartz-Jahrbuch 37 (1975), pp. 119-82, esp. p. 152. While there is no doubt Van Bossuit’s Flora served as the model, Theuerkauff’s attribution fails to convince: the woman’s face, her attire and locks of hair lack the liveliness and flowing lines characteristic of the master. Furthermore, the drapery falls onto the lower ledge – itself carelessly articulated with unseemly scratch markings – in an unrealistic, awkward manner.
Given the undeniable similarity to Van Bossuit’s documented ivories, the relief’s maker is most likely to be found in the master’s immediate surroundings. The Amsterdam textile merchant and amateur ivory-carver Adam Oortmans (1622-1684), together with his wife, Petronella de la Court (1624-1707) was not only the sculptor’s most important patron, but is also known to have studied under the master on an amateur basis.8F. Scholten, ‘Een ivore Mars van Francis, de beeldsnijder Van Bossuit en de familie De la Court’, Bulletin van het Rijksmuseum 47 (1999), pp. 26-43, esp. p. 33. Perhaps Van Bossuit personally assisted or was directly involved in the realization of the present relief. Such a conclusion is further supported by the fact that the lute-playing woman is an originally conceived variant of one of Van Bossuit’s own compositions versus an uninformed copy based on one of his published works.
Bieke van der Mark, 2025
Literature
G. van Bever, Les tailleurs d’yvoires de la Renaissance au XIXe siècle, Brussels 1946, p. 34; E. Neurdenburg, De zeventiende eeuwsche beeldhouwkunst in de noordelijke Nederlanden: Hendrick de Keyser, Artus Quellinus, Rombout Verhulst en tijdgenooten, Amsterdam 1948, p. 264, note 709; Wills 1968, p. 49; J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 336, with earlier literature; C. Theuerkauff, ‘Zu Francis van Bossuit (1635-1692): “Beeldsnyder in yvoor”ʼ, Wallraf-Richartz-Jahrbuch 37 (1975), pp. 119-82, esp. p. 152 and no. 27; R.J.A. te Rijdt, ‘Een “nieuw” portret van een “nieuwe” verzamelaar van kunst en naturaliën: Jan Snellen geportretteerd door Aert Schouman in 1746’, Oud Holland 111 (1997), pp. 22-53, esp. p. 35; W. Hornbostel et al., Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg (Prestel-Museumsführer), coll. cat. Hamburg 2000, p. 61; P.M. Fischer, Ignatius en Jan van Logteren: Beeldhouwers en stuckunstenaars in het Amsterdam van de 18e eeuw, Alphen aan de Rijn 2005, p. 18
Citation
B. van der Mark, 2025, 'circle of Francis van Bossuit, Woman with a Lute, Amsterdam, c. 1680 - c. 1730', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200116042
(accessed 8 December 2025 14:52:51).Figures
Footnotes
- 1This damage is already cited in the sale catalogue of Jan Bisschop, Rotterdam (Laurens Constant & Zn.), 15 July 1771, no. 195: Een musicerend Vrouwebeeld, waarvan één vinger beschadigt, hoog 5, breed, 3 ½ duim, in een Ebbehouten lystje, met opleggend konstig snywerk van Zandelhout..
- 2See photograph no. 3245 in Object File, RMA.
- 3Copy RKD.
- 4Hamburg, Museum für Kunst und Gewerbe, inv. no. 1928.81, see W. Hornbostel et al., Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg (Prestel-Museumsführer), coll. cat. Hamburg 2000, pp. 60-61; E. von Philippovich, Elfenbein, ein Handbuch für Sammler und Liebhaber, Braunschweig 1961, p. 133, fig. 102.
- 5Mattys Pool, Beeld-snyders Kunst-kabinet door den vermaarden Beeldsnijder Francis van Bossuit, in ivoor gesneden en geboetseerd, Amsterdam 1727.
- 6Cf. the print of Van Bossuit’s relief with Lucretia, which generally corresponds to that of Cleopatra, see Mattys Pool, Beeld-snyders Kunst-kabinet door den vermaarden Beeldsnijder Francis van Bossuit, in ivoor gesneden en geboetseerd, Amsterdam 1727, plates XCV and XCVI.
- 7C. Theuerkauff, ‘Zu Francis van Bossuit (1635-1692): “Beeldsnyder in yvoor”', Wallraf-Richartz-Jahrbuch 37 (1975), pp. 119-82, esp. p. 152.
- 8F. Scholten, ‘Een ivore Mars van Francis, de beeldsnijder Van Bossuit en de familie De la Court’, Bulletin van het Rijksmuseum 47 (1999), pp. 26-43, esp. p. 33.






