Aan de slag met de collectie:
Interieur van een boekhandel
Interieur van een vermoedelijk Haarlemse boek- en kunsthandel. Links, achter de toonbank zit of staat de winkelierster, met daarvoor twee klanten. Achter de toonbank stellingen met pakken papier en enkele boeken met de snede en de sloten naar voren, zoals in die tijd gebruikelijk. Rechts van het midden een klant in gesprek met de winkelier. Aan de wand hangen vermoedelijk schilderijen, prenten en/of tekeningen.
- Soort kunstwerktekening
- ObjectnummerRP-T-1884-A-291
- Afmetingenhoogte 76 mm x breedte 77 mm
- Fysieke kenmerkenpen en bruine inkt, met penseel en grijze inkt; kaderlijnen in bruine inkt
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
- Mannen in een boekenwinkel (voormalige titel)
- Interieur van een boekhandel
Objecttype
Objectnummer
RP-T-1884-A-291
Beschrijving
Interieur van een vermoedelijk Haarlemse boek- en kunsthandel. Links, achter de toonbank zit of staat de winkelierster, met daarvoor twee klanten. Achter de toonbank stellingen met pakken papier en enkele boeken met de snede en de sloten naar voren, zoals in die tijd gebruikelijk. Rechts van het midden een klant in gesprek met de winkelier. Aan de wand hangen vermoedelijk schilderijen, prenten en/of tekeningen.
Opschriften / Merken
- opschrift, verso, handgeschreven: ‘de Braay’
- opschrift, verso, handgeschreven: ‘N 3634.’
- verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 2135
- verzamelaarsmerk, verso, gestempeld: Lugt 2228
- opschrift, verso, handgeschreven: ‘S. de Bray’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
tekenaar: Salomon de Bray, Haarlem (mogelijk)
Datering
1628
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
pen en bruine inkt, met penseel en grijze inkt; kaderlijnen in bruine inkt
Afmetingen
hoogte 76 mm x breedte 77 mm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt
Verwerving
aankoop 1884
Copyright
Herkomst
…; Jonkheer Johan Edler Goll von Franckenstein (1722-85), Amsterdam and Velsen (L. 2987); his son, Jonkheer Johan Goll van Franckenstein (1756-1821), Amsterdam and Velsen; his son, Jonkheer Pieter Hendrik Goll van Franckenstein (1787-1832); sale, Jonkheer Johan Goll van Franckenstein, Amsterdam (De Vries et al.), l July 1833 _sqq._, Album VV, one of four in no. 2, fl. 2, to ‘De Vries’; Jacob de Vos Jbzn (1803-78), Amsterdam; his widow, Abrahamina Henrietta de Vos-Wurfbain (1808-83), Amsterdam; sale, Jacob de Vos Jbzn, Amsterdam (C.F. Roos et al.), 22 May 1883 _sqq._, as Thiery de Bray, with inv. no. [RP-T-1884-A-290](/en/collection/RP-T-1884-A-290/catalogue-entry) in no. 81, fl. 110 to ‘Rembrandt’ for the Vereniging Rembrandt; from whom acquired by the museum (L. 2228), 1884
Documentatie
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Interior of a Bookshop
? Haarlem, 1628
Inscriptions
inscribed on verso: left of centre, in pencil, de Braay; to the right of that, in pencil, S. de Bray; lower left, by Goll von Franckenstein, in brown ink, N 3634 (L. 2987)
Technical notes
watermark: Arms of Baden-Breisgau (?) with the letters ABL (for Abraham Blum of Lörrach) below; cf. Churchill, no. 267 (1644)
Provenance
…; Jonkheer Johan Edler Goll von Franckenstein (1722-85), Amsterdam and Velsen (L. 2987); his son, Jonkheer Johan Goll van Franckenstein (1756-1821), Amsterdam and Velsen; his son, Jonkheer Pieter Hendrik Goll van Franckenstein (1787-1832); sale, Jonkheer Johan Goll van Franckenstein, Amsterdam (De Vries et al.), l July 1833 sqq., Album VV, one of four in no. 2, fl. 2, to ‘De Vries’; Jacob de Vos Jbzn (1803-78), Amsterdam; his widow, Abrahamina Henrietta de Vos-Wurfbain (1808-83), Amsterdam; sale, Jacob de Vos Jbzn, Amsterdam (C.F. Roos et al.), 22 May 1883 sqq., as Thiery de Bray, with inv. no. RP-T-1884-A-290 in no. 81, fl. 110 to ‘Rembrandt’ for the Vereniging Rembrandt; from whom acquired by the museum (L. 2228), 1884
Object number: RP-T-1884-A-291
Credit line: Purchased with the support of the Vereniging Rembrandt
Entry
When this drawing and inv. no. RP-T-1884-A-290 – both illustrating scenes from inside a bookseller’s shop – were in the collection of the Goll van Franckenstein family, they were together with a pair of sheets, also by Salomon de Bray, in the British Museum, London (inv. nos. 1895,0915.1131) and 1895,0915.1132), both of which represent a framemaker’s shop.1A.M. Hind, Catalogue of Drawings by Dutch and Flemish Artists Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, 5 vols., coll. cat. London 1915-32, III (1926), p. 55, nos. 1 and 2; J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), 129-30, nos. Z. 129-Z. 130. Both London sheets are dated 1646 6/4 (i.e. 4 June 1646),2A.M. Hind (Catalogue of Drawings by Dutch and Flemish Artists Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, 5 vols., coll. cat. London 1915-32, III (1926), p. 55, nos. 1 and 2) misread the digit ‘4’ of the year and the day of these drawings as a ‘9’ and, accordingly, believed that they were copies after drawings by Salomon made in 1696 by his son Jan de Bray (c. 1627-1697) shortly before his death. and are the same height but wider than the Amsterdam drawings, one of which is dated 1628. There is a very similar inscribed date in Salomon’s hand, 1646 8/12 on the drawing of Clara and Albert de Bray Asleep in their Cradle in the Morgan Library & Museum, New York (inv. no. III, 176).3J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), p. 405, no. Z. 104; J. Shoaf Turner, Dutch Drawings in the Pierpont Morgan Library: Seventeenth to Nineteenth Centuries, 2 vols., coll. cat. New York 2006, no. 44.
The present drawing shows customers examining loose works on paper, probably prints. Heijbroek (1984) suggested that the bookshop was in Haarlem. The scene was not drawn from life, but presents a representative sample of the wares sold in shops of this kind.
The purpose of the pairs of drawings in the Rijksmuseum and the British Museum is unknown, but the Amsterdam sheets may have been designs for woodcuts. This is suggested by a drawing of 1627 by De Bray in the Kupferstichkabinett, Berlin (KdZ 3993),4E. Bock and J. Rosenberg, Staatliche Museen zu Berlin: Die niederländischen Meister: Beschreibendes Verzeichnis sämtlicher Zeichnungen, 2 vols., coll. cat. Berlin 1930, p. 96, no. 3993; J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), p. 410, no. Z. 145, as probably the mark of the Casteleijn printing works in Haarlem. which is in a similar style and was the design for a printer’s mark executed by an anonymous woodcutter. It consists of a bookpress standing in a room, and is set in an oval with the Haarlem coat of arms above.
** Peter Schatborn, 1998**
Literature
F. Lugt et al., La Vie en Hollande aux XVIIe siècle, exh. cat. Paris (Musée des Arts Décoratifs) 1967, no. 203; M. Schapelhouman, Het beste bewaard. Een Amsterdamse verzameling en het ontstaan van de Vereniging Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksprentenkabinet) 1983, no. 25; W. Martin, ‘The Life of a Dutch Artist, Part VI: How the Painter Sold his Work’, Burlington Magazine 11 (1907), no. 54, pp. 368-69, fig. 8; A.M. Hind, Catalogue of Drawings by Dutch and Flemish Artists Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, 5 vols., coll. cat. London 1915-32, III (1926), p. 55, under no. 2; J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), p. 407, no. Z. 128 (as Jan de Bray); Geschildert tot Leyden anno 1626, exh. cat. Leiden (Stedelijk Museum De Lakenhal) 1976-77, p. 13 (fig. i); J.F. Heijbroek, ‘Twee tekeningen van Salomon de Bray?’, De Boekenwereld 1 (1984), pp. 22-23 (online at https://www.dbnl.org/tekst/_boe022198401_01/_boe022198401_01_0005.php); J. van der Waals and R. van Gelder, Een wereldreiziger op papier. De atlas van Laurens van der Hem (1621-1678), exh. cat. Amsterdam (Amsterdams Historisch Museum, 1992), p. 20, fig. 7b; M. Schapelhouman and P. Schatborn, Dutch Drawings of the Seventeenth Century in the Rijksmuseum, Amsterdam: Artists Born between 1580 and 1600, 2 vols., coll. cat. Amsterdam 1998, no. 64; B. van den Boogert, Rembrandts schatkamer, Zwolle 1999, p. 24, fig. 9; A. Bouwman, Stad van boeken. Handschrift en druk in Leiden (1260-2000), Leiden 2008, p. 217; https://rkd.nl/images/308939
Citation
(accessed 8 December 2025 21:17:35).
Footnotes
- 1A.M. Hind, Catalogue of Drawings by Dutch and Flemish Artists Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, 5 vols., coll. cat. London 1915-32, III (1926), p. 55, nos. 1 and 2; J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), 129-30, nos. Z. 129-Z. 130.
- 2A.M. Hind (Catalogue of Drawings by Dutch and Flemish Artists Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, 5 vols., coll. cat. London 1915-32, III (1926), p. 55, nos. 1 and 2) misread the digit ‘4’ of the year and the day of these drawings as a ‘9’ and, accordingly, believed that they were copies after drawings by Salomon made in 1696 by his son Jan de Bray (c. 1627-1697) shortly before his death.
- 3J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), p. 405, no. Z. 104; J. Shoaf Turner, Dutch Drawings in the Pierpont Morgan Library: Seventeenth to Nineteenth Centuries, 2 vols., coll. cat. New York 2006, no. 44.
- 4E. Bock and J. Rosenberg, Staatliche Museen zu Berlin: Die niederländischen Meister: Beschreibendes Verzeichnis sämtlicher Zeichnungen, 2 vols., coll. cat. Berlin 1930, p. 96, no. 3993; J.W. von Moltke, ‘Jan de Bray’, Marburger Jahrbuch für Kunstwissenschaft 11/12 (1938-39), p. 410, no. Z. 145, as probably the mark of the Casteleijn printing works in Haarlem.











