Aan de slag met de collectie:
Halfmodel van het raderstoomschip Etna
Rijkswerf Vlissingen, ca. 1837 - ca. 1841
Gepolychromeerd, geheel beplankt mallenmodel (stuurboord) van een driemast raderstoomschip. Bij het voor- en achterdek valpoorten voor geschut op draaislede. Elliptisch hek, hekkebord met Rijkswapen; roer met ronde roerkoning (Soetermeer's versie). Raderkast in de zijde, ondersteund door vier messing steunen, en met een roosterdek ervoor en erachter; zowel voor als achter drie deuren in de raderkast. Volledig vlakke zeeg, een barkhout. Rondspant. Schaal 1:40 (schaal op model).
- Soort kunstwerkscheepsmodel, werfmodel, halfmodel
- ObjectnummerNG-MC-477
- Afmetingenhoogte 24,4 cm x breedte 142,3 cm x diepte 20,3 cm
- Fysieke kenmerkenhout en messing
Identificatie
Titel(s)
- Halfmodel van het raderstoomschip Etna
- Halfmodel van een raderstoomschip
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-477
Beschrijving
Gepolychromeerd, geheel beplankt mallenmodel (stuurboord) van een driemast raderstoomschip. Bij het voor- en achterdek valpoorten voor geschut op draaislede. Elliptisch hek, hekkebord met Rijkswapen; roer met ronde roerkoning (Soetermeer's versie). Raderkast in de zijde, ondersteund door vier messing steunen, en met een roosterdek ervoor en erachter; zowel voor als achter drie deuren in de raderkast. Volledig vlakke zeeg, een barkhout. Rondspant. Schaal 1:40 (schaal op model).
Opschriften / Merken
- schaalverdeling, rechtsonder: messing schaalverdeling in duimen
- opschrift, rechtsonder, op een stuk papier, in inkt: ‘Voornaamste Afmetingen. / [followed by measurements and scale]’
- etiket, midden rechts: ‘477’ voormalig inventarisnummer
- opschrift, midden boven, op een ovaal label: ‘STOOM- / OORLOGSCHIP / de ETNA’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
modelmaker: Rijkswerf Vlissingen, Vlissingen
Datering
ca. 1837 - ca. 1841
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
hout en messing
Afmetingen
hoogte 24,4 cm x breedte 142,3 cm x diepte 20,3 cm
Toelichting
Het raderstoomschip van 4 stukken Etna, lang 47 m, werd in 1837-1839 door C. Soetermeer te Vlissingen gebouwd. De machines werden geleverd door de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Fijenoord. Na binnenlandse diensten maakt de Etna een reis naar West-Indië (1842-1844) en vertrekt dan naar Oost-Indië (1847); afgevoerd in 1864.
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1841;{HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/6/1841 N43.} transferred to the museum, 1883
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Rijkswerf Vlissingen
Half Model of a Paddle Steamer
Flushing, c. 1837 - c. 1841
Inscriptions
- inscription, top centre, on an oval label:STOOM- / OORLOGSCHIP / de ETNA
- inscription, bottom right, on a piece of paper, in ink:Voornaamste Afmetingen. / [followed by measurements and scale]
- label, centre right:477 former inventory label
- scale, bottom right: brass scale in inches
Conservation
- Restauratieatelier Scheepsmodellen, 2008: restored
Provenance
…; Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1841;1HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/6/1841 N43. transferred to the museum, 1883
Object number: NG-MC-477
Entry
Polychromed and fully planked wooden half bracket model of the starboard side of a three-masted paddle steamer, mounted on a rectangular wooden backboard, painted white.
The side of the ship that is painted black is planked and features a paddle box. The paddle box is supported by four brass trusses with gratings fore and aft and cupboards in the front and in the rear of the box. Port-lids are fitted in the bulwark fore and aft for the pivot guns and hammock netting are placed along the entire length of the bulwark. The rounded bow features a detailed beakhead, the figurehead is missing. The elliptical stern bears the coat of arms of the Kingdom of the Netherlands. Below the stern a square-headed rudder with a rectangular blade and a large deadwood are indicated. The sheer is almost flat. One wale is indicated. The hull is round and painted a metallic copper colour below the waterline. The position of three masts and the bowsprit are shown in a truncated form.
The model was sent from Flushing to The Hague in 1841.2HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/6/1841 N43 The 4-gun paddle steamer Etna, 47 metres long, was built by Cornelis Soetermeer (1782-1842) in Flushing from 1837 to 1839.3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 477. The engines were furnished by the Nederlandsche Stoomboot Maatschappij Fijenoord in Rotterdam. Used mainly for inland defence purposes, it made a voyage to the Dutch West Indies (1842-44) and to the Dutch East Indies (1847), where it remained and was decommissioned in 1864.4A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 45.
Scale (on model) 1:40.
Literature
J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 477; A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 45
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Vlissingen, Half Model of a Paddle Steamer, Flushing, c. 1837 - c. 1841', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315790
(accessed 19 December 2025 22:47:22).Footnotes
- 1HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/6/1841 N43.
- 2HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 1/6/1841 N43
- 3J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 477.
- 4A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 45.