Aan de slag met de collectie:
Gezicht op het interieur van het Colosseum, Rome
toegeschreven aan Adriaen Honich, ca. 1667 - ca. 1680
In het midden loopt een koeherder met schapen.
- Soort kunstwerktekening
- ObjectnummerRP-T-1898-A-3723
- Afmetingenhoogte 278 mm x breedte 205 mm
- Fysieke kenmerkenpen en bruine inkt, met penseel en grijsbruine inkt, over sporen van zwart krijt, op lichtbruin papier; kaderlijnen in bruine inkt
Identificatie
Titel(s)
Gezicht op het interieur van het Colosseum, Rome
Objecttype
Objectnummer
RP-T-1898-A-3723
Beschrijving
In het midden loopt een koeherder met schapen.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- tekenaar: toegeschreven aan Adriaen Honich, Rome (mogelijk)
- tekenaar: toegeschreven aan Jan Asselijn [verworpen toeschrijving]
Datering
ca. 1667 - ca. 1680
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
pen en bruine inkt, met penseel en grijsbruine inkt, over sporen van zwart krijt, op lichtbruin papier; kaderlijnen in bruine inkt
Afmetingen
hoogte 278 mm x breedte 205 mm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Plaats
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van mevrouw A.H. Beels van Heemstede-van Loon
Verwerving
schenking 1889-04
Copyright
Herkomst
…; donated by jonkvrouwe Agnes Henriette Beels van Heemstede-van Loon (1829-1902), Amsterdam, to the museum, 1889
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Adriaen Honich (attributed to)
View in the Colosseum, Rome
? Rome, c. 1667 - c. 1680
Inscriptions
inscribed on verso: centre, in pencil, Het Coliseum; lower centre, in a nineteenth-century hand, in pencil, u.g.; lower left corner, in a nineteenth-century hand, in brown ink, 126 / j / 6[?]; lower right, in a late nineteenth- or early twentieth-century hand, in pencil, 16; below that, in a nineteenth-century hand, in pencil, J. Asselijn., below that, in brown ink, N.°III.
Technical notes
watermark: coat of arms with a visored moor’s head above two balls within a shield, surmounted by another moor’s head
Condition
Minor losses at lower right border
Provenance
…; donated by jonkvrouwe Agnes Henriette Beels van Heemstede-van Loon (1829-1902), Amsterdam, to the museum, 1889
Object number: RP-T-1898-A-3723
Credit line: Gift of A.H. Beels van Heemstede-van Loon
Entry
Traditionally ascribed to Jan Asselijn (c. 1610-1652), this drawing was rightly excluded by Steland in her catalogue raisonné of that artist’s drawings (1989). At first glance, the dominant parallel hatching resembles late sixteenth- or early seventeenth-century drawings, for instance by Tobias Verhaecht (1561-1631), Mathijs Bril (c. 1550-1583), Gillis van Valckenborch (1599-1622) or Jacob Pynas (c. 1592/93-after 1650). Yet the handling of the pen appears freer, less systematically arranged, and the staffage is clearly more modern in character. This might point to a mid- to late-seventeenth-century artist working in an archaic mode. One such artist to whom such description is applicable is Adriaen Honich.1M. Roethlisberger, ‘Adriaen Honing alias Lossenbruy’, Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst 14 (1963), p. 123. His pen drawings betray a similar penchant for nervous hatching. See, for example, the Road in Rome in the Frits Lugt collection, Fondation Custodia, Paris (inv. no. 5834),2Ibid., fig. 2. or a double-sided drawing in the Ashmolean Museum, Oxford (inv. no. WA1946.360), formerly given to Claude Lorrain (c. 1604/05-1682).3Gernsheim Corpus, nos. 42312 (recto) and 42313 (verso). These drawings feature a combination of dense parallel hatching; loose, curly loops; and vibrant penstrokes in the shape of tightly-wound springs for delineating foliage tendrils, all interspersed with scratchy little dots. Even those drawings by Honich that are less dominated by graphic values show these characteristics, as can be seen in inv. no. RP-T-1991-16. Since the number of extant drawings by the artist does not correspond to the length of his stay in Rome, his oeuvre must have been considerably larger and probably also more varied than previously thought.
Annemarie Stefes, 2018
Literature
De bouwvallen in en om Rome door Nederlandsche kunstenaars afgebeeld, exh. cat. Amsterdam (Rijksprentenkabinet) 1908, no. 128 (as Jan Asselijn)
Citation
A. Stefes, 2019, 'attributed to Adriaen Honich, View in the Colosseum, Rome, Rome, c. 1667 - c. 1680', in J. Turner (ed.), Dutch Drawings of the Seventeenth Century in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200116957
(accessed 17 December 2025 12:57:43).Footnotes
- 1M. Roethlisberger, ‘Adriaen Honing alias Lossenbruy’, Münchner Jahrbuch der bildenden Kunst 14 (1963), p. 123.
- 2Ibid., fig. 2.
- 3Gernsheim Corpus, nos. 42312 (recto) and 42313 (verso).





