Aan de slag met de collectie:
Drijvende ballon
A. Scheerboom, ca. 1826
Ballon van geoliede blaas, aan een eind samengebonden rond een houten kokertje, het mondstuk, dat afgesloten is met een afgeronde houten dop.
- Soort kunstwerkcommunicatiemiddel
- ObjectnummerNG-MC-828
- Afmetingenlengte 44 cm x breedte 17 cm (max.)
- Fysieke kenmerkenblaas, hout en touw
Identificatie
Titel(s)
Drijvende ballon
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-828
Beschrijving
Ballon van geoliede blaas, aan een eind samengebonden rond een houten kokertje, het mondstuk, dat afgesloten is met een afgeronde houten dop.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
vervaardiger: A. Scheerboom, Nederland
Datering
ca. 1826
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
blaas, hout en touw
Afmetingen
lengte 44 cm x breedte 17 cm (max.)
Toelichting
Deze ballon was voor twee gebruiken bedoeld. Indien gebruikt als 'ballon van kondschap' werd een opgerold bericht aan de ballon bevestigd, die, drijvend op het water en gebruik makend van de wind, communicatie over tamelijk grote afstand tot stand kon brengen. Met vijftig of honderd opgeblazen blazen samengebonden in een grote zak waaraan een touw werd vastgemaakt, verkreeg men een drijfzak voor het tot stand brengen van kontakt tussen een op lager wal gestrand schip in nood en de wal. Overboord gegooid zou de zak aan wal geblazen worden, waar mensen hem opvingen en een kabel aan het touw vastgemaakt aanhaalden. De ballonnen en andere uitvindingen van Scheerboom werden op 10, 11 en 13 juni 1826 te Scheveningen met succes beproefd.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentatie
A. Scheerboom & Co., A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. SCHEERBOOM and Co., London 1833, p. 21-23.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
A. Scheerboom
Floating Balloon
Netherlands, c. 1826
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-828
Entry
Balloon made of an oiled bladder, tied at one end around a wooden tube, the mouth piece, sealed off with a rounded wooden cap.
The balloon was intended for two purposes. It could be used as a messenger buoy, to which a watertight tube with written messages was attached and that, floating on the surface of the water and propelled by the wind, could be used to communicate over greater distances. With fifty or one hundred of such bladders tied together in a large bag, to which a line was attached, one obtained a ‘floating balloon’, to effect communication between a vessel wrecked on a lee coast and the shore. When thrown overboard, the wind would blow the bag to the shore; people on shore would then secure it and haul in the cable tied to the other end of the line.
The balloons and other inventions by A. Scheerboom1A. Scheerboom, A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. Scheerboom and Co., London 1833, pp. 21-23. were tested with success at Scheveningen on 10, 11 and 13 June 1826.2HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 2/6/1826 N21, 11/7/1826 N108, 1/9/1827 N35, 12/9/1827 N4.
Literature
A. Scheerboom, A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. Scheerboom and Co., London 1833, pp. 21-23; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 828
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'A. Scheerboom, Floating Balloon, Netherlands, c. 1826', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053990
(accessed 24 December 2025 12:40:18).Footnotes
- 1A. Scheerboom, A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. Scheerboom and Co., London 1833, pp. 21-23.
- 2HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 2/6/1826 N21, 11/7/1826 N108, 1/9/1827 N35, 12/9/1827 N4.