Bacchus vindt Ariadne op Naxos
Adriaen de Vries (ca. 1556–1626), Praag?, ca. 1611, brons
De god Bacchus, vergezeld door een sater met een fakkel, ontdekt de slapende Ariadne en wordt verliefd op de koningsdochter: niet toevallig zit de liefdesgod Amor op de voorgrond. De Vries was hofbeeldhouwer van de excentrieke keizer Rudolf II, een liefhebber van licht erotisch getinte kunst. Het reliëf zal dan ook wel voor hem of iemand van zijn hofhouding zijn gemaakt.
- Soort kunstwerkreliëf
- ObjectnummerBK-14692
- Afmetingenhoogte 52,5 cm x breedte 24 cm x dikte 7 cm
- Fysieke kenmerkenbrons


Identificatie
Titel(s)
Bacchus vindt Ariadne op Naxos
Objecttype
Objectnummer
BK-14692
Beschrijving
In een klassiek vertrek ligt op een met gordijnen behangen hemelbed een naakte jonge vrouw, sluimerend op haar linkerzijde. Zij heeft de hand van de naar boven gebogen linkerarm boven het hoofd en tegen de hoofddoek; met de rechter ondersteunt zij het kussen, waar zij tegenaan ligt. Van links komt de naakte Bacchus, die met beide handen het gordijn oplicht. Hij wordt bij de arm gevat door een satyr, die hem met de fakkel bijlicht. De satyr staat op één poot en heeft de andere gebogen boven het bed. Achter hem een tafel met kleed, waarop een vaas met bloemen; in de architectonische achtergrond zware pijlers en een boog. Op de plint, waarop het bed staat, zit driekwart naar links een Amor. Hij licht het beddekleed op boven de kop van de uil, die een klauw op zijn knie heeft gezet. Voor de Amor liggen boog en pijlkoker, meer naar links de muiltjes van de slaapster. De in Florisstijl uitgevoerde beddepoot gaat terug op een deels beklede menselijke romp. De gordijnen vertonen aan de buitenzijde een bloemmotief; zij zijn afgezet met franje, evenals het tafelkleed, dat een rand met ranken vertoont. Het kussen met kwasten heeft een rand van ranken, het afhangende beddekleed een rand met rozetten.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- E.V. Strohmer, 'Bemerkungen zu den Werken des Adriaen de Vries', Nationalmusei Arsbok (1947/48) nr. 58, afb. 66.
- Jaarverslag Rijksmuseum (1935), p. 17, afb. tegenover p. 32.
- C.M.A.A. Lindeman, 'Rijksmuseum te Amsterdam : Aanwinsten 2', Mededeelingen van het Departementvan Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen 2 (1935), p. 534.
- H.E. van Gelder, 'Enkele nieuwe gegevens omtrent Adriaen de Vries', Mededeelingen van den Dienst voor Kunsten en Wetenschappen der gemeente 's Gravenhage 4 (1937), p. 23.
Vervaardiging
Vervaardiging
beeldhouwer: Adriaen de Vries, Praag
Datering
ca. 1611
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
brons
Materiaal
Afmetingen
hoogte 52,5 cm x breedte 24 cm x dikte 7 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van Kunsthandel N.V. Internationale Antiquiteitenhandel
Copyright
Herkomst
…; ? Kunstkammer Emperor Rudolf II (1552-1612), Prague;{Possibly to be identified as _Ain tafl von metal, so aine schlafende Venus_ (A plate of metal, a sleeping Venus) in the 1619 inventory of his Kunstkammer, see G. Kugler et al., _Prag um 1600: Kunst und Kultur am Hofe Rudolfs II._, exh. cat. Essen (Villa Hügel)/Vienna (Kunsthistorisches Museum) 1988, no. 540.} ? looted by Swedish troops, 26 July 1648; ? transferred to the Swedish Crown, Queen Christina I of Sweden (1626-1689), Stockholm;{Possibly to be identified as a wax (!) relief mentioned in the 1642 inventory of Queen Christina I of Sweden: _De Prague. Un tableau representant en cire une femme endormie avec un cupidon._ O. Granberg, _Svenska konstsamlingarnas historia fran Gustav Vasas tid till vara dagar_, vol. 1, Stockholm 1929, p. 208, no. 19. However, this could also allude to an unknown wax cast.} ? her son, King Carl X Gustav of Sweden (1622-1660), 1654;{For the reconstruction of the following provenance see B. Martinius et al., _Skattkammaren på Läckö_, coll. cat. Stockholm (Nationalmuseum) 2006, pp. 33-34, 36 and written communication Magnus Olausson, 1 August 2009.} ? his wife, Hedvig Eleonora van Holstein-Gottorp (1636-1715), 1660; ? her private councilor Count Johan Gabriel Stenbock (1640-1705), Stockholm; ? bequeathed to Stina Lillie (1677-1727), Stockholm; ? her daughter, Ulla Sparre (1711-1768), Castle Åkerö in Bettna, married to Count Carl Gustav Tessin (1695-1770), documented in 1735 and 1761;{He described the relief in his 1735 diary as _ett naketqwinfolck och tvenne två karlar_ (a naked woman and two men) and in his 1761 as _Tarquin et Lucrèce bas relief I bronze af Jean de Boulogne_ (a bronze bas-relief of Tarquin and Lucretia by Giambologna), see B. Martinius et al., _Skattkammaren på Läckö_, coll. cat. Stockholm (Nationalmuseum) 2006, pp. 33-34, 36 and notes 19-20.} ? from whom acquired by Georg Brander, London, April 1763;{B. Martinius et al., _Skattkammaren på Läckö_, coll. cat. Stockholm (Nationalmuseum) 2006, p. 36.} …; presented to the museum by the N.V. Internationale Antiquitei-tenhandel, Amsterdam (I. Rosenbaum) to celebrate the museum´s 50th anniversary, 1935
Documentatie
- E.V. Strohmer, 'Bemerkungen zu den Werken des Adriaen de Vries', Nationalmusei Arsbok (1947/48) nr. 58, afb. 66.
- Jaarverslag Rijksmuseum (1935), p. 17, afb. tegenover p. 32.
- C.M.A.A. Lindeman, 'Rijksmuseum te Amsterdam : Aanwinsten 2', Mededeelingen van het Departementvan Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen 2 (1935), p. 534.
- H.E. van Gelder, 'Enkele nieuwe gegevens omtrent Adriaen de Vries', Mededeelingen van den Dienst voor Kunsten en Wetenschappen der gemeente 's Gravenhage 4 (1937), p. 23.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL: