Aan de slag met de collectie:
Bacchanaal van saters en amors
Gerard van Opstal, ca. 1635 - ca. 1642
De Brusselse beeldhouwer Van Opstal maakte aan het Franse hof in Parijs furore met kleine ivoren reliëfs in de stijl van de Vlaamse barok van Rubens. Dat komt hier tot uitdrukking in de vette kinderlijfjes en het mollige saterpaartje.
- Soort kunstwerkbeeldhouwwerk
- ObjectnummerBK-NM-2934
- Afmetingenhoogte 11,8 cm x breedte 31,5 cm x dikte 2 cm
- Fysieke kenmerkenivoor


Identificatie
Titel(s)
- Bacchanaal van saters en putti
- Bacchanaal van saters en amors
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-2934
Beschrijving
Op een langwerpig grondje met enige stronken en rotsen zit geheel rechts de driekwart naar links gewende satyr met de linkerelleboog leunend op een dode geit, die tegen een boomstronk ligt. Hij speelt op een panfluit, die hij met beide handen vasthoudt. Links naast hem zit in halfliggende houding en met over elkaar geslagen poten het satyrwijfje. Zij houdt in de rechterarm een jonge satyr, dat zij zoogt en grijpt met de linkerhand omhoog naar de grote druiventros, die haar door een op haar toestappende jonge satyr wordt voorgehouden. Deze leidt een rij van vier hand in hand dansende Amors; hij trekt de eerste van hen aan de hand, terwijl die onder de boog van de opgestoken armen van de twee laatsten doorduikt, op zijn beurt de tweede Amor achter zich aantrekkend. De voorlaatste knaap wordt op de rug gezien, de laatste houdt een tamboerijn in de opgestoken vrije rechterhand. Het satyrwijfje heeft over haar rechterschouder een mantel, de satyr en de jonge satyr met druiventros hebben het hoofd omkranst met wijnranken, evenals dit het geval is met de meest links staande Amor, die bovendien een slinger van wijnranken over de schouder draagt.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
Burlington Fine Arts CLub (1923), pl. XLIX, nr. 195.
Vervaardiging
Vervaardiging
ivoorsnijder: Gerard van Opstal, Antwerpen (stad)
Datering
ca. 1635 - ca. 1642
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
ivoor
Materiaal
Afmetingen
hoogte 11,8 cm x breedte 31,5 cm x dikte 2 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Verwerving
aankoop 1876
Copyright
Herkomst
…; collection of the painter Jacob Jordaens (1593-1678), Antwerp; by descent to his grandson Johan Jacob Wierts (1663-1717), The Hague; his widow Hillegonda Maria van Heemskerk (d. 1734), The Hague, 1717;{The object can be identified with ‘Een ijvooren basrelieff verbeeldende een dansend kinderspel met een sater en een saterinne, gemaakt door Francis van Amsterdam seer kunstig’, no. 176, listed under ‘Op de proceleijn kamer’ (in the porcelain room), Haags Gemeentearchief, Notary Archive, access no. 0372-01, notary Abraham Cortebrant inv. 2436, no. 11, 23 January 1734, under ‘Schilderijen van Historien als andere konstige stukken’, see B. van der Mark, ‘Gerard van Opstal, _Bacchanal with a Satyr Family and Dancing Putti_, Antwerp, c. 1635-42’,in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), _European Sculpture in the Rijksmuseum_, online coll. cat. Amsterdam 2024.} …; collection Jan Snellen (1711-1787), Rotterdam, by 1738;{R.J.A. te Rijdt, ‘Een “nieuw” portret van een “nieuwe” verzamelaar van kunst en naturaliën: Jan Snellen geportretteerd door Aert Schouman in 1746’, _Oud Holland_ 111 (1997), pp. 22-53, esp. p. 35 and note 64.} by descent to his grandson Jan Snellen van Vollenhoven (1786-1820), Rotterdam; his son Samuel Constant Snellen van Vollenhoven (1816-1880), The Hague, 1820; from whom acquired by the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1876; transferred to the museum, 1885
Documentatie
Burlington Fine Arts CLub (1923), pl. XLIX, nr. 195.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!