Aan de slag met de collectie:
Allegorie op de rivier het IJ
Romeyn de Hooghe, ca. 1671
Allegorie met een groep stedemaagden om een waterspuwende Neptunus of stroomgod. Ontwerp voor een prent.
- Soort kunstwerktekening, ontwerp
- ObjectnummerRP-T-1942-8
- Afmetingenhoogte 161 mm x breedte 108 mm
- Fysieke kenmerkenpen en zwart krijt, met penseel en grijze en zwarte inkt, over rood krijt; kaderlijnen in rood krijt (langs onderzijde versneden)
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
Allegorie op de rivier het IJ
Objecttype
Objectnummer
RP-T-1942-8
Beschrijving
Allegorie met een groep stedemaagden om een waterspuwende Neptunus of stroomgod. Ontwerp voor een prent.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
tekenaar: Romeyn de Hooghe, Amsterdam
Datering
ca. 1671
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
pen en zwart krijt, met penseel en grijze en zwarte inkt, over rood krijt; kaderlijnen in rood krijt (langs onderzijde versneden)
Afmetingen
hoogte 161 mm x breedte 108 mm
Toelichting
Ontwerp voor illustratie in "De IJstroom", van Antonides van der Goes, 1671.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Plaats
Verwerving en rechten
Credit line
Aankoop uit het F.G. Waller-Fonds
Verwerving
aankoop 1942
Copyright
Herkomst
…; sale, Samuel van Huls (1655-1734, The Hague), The Hague (J. Swart), 14 May 1736 _sqq_., Portfolio BB, no. 1581 (‘[Romein de Hooghe] _Un Dieu de Rivière, & 4 autres_’); ...; ? sale, Hendrik Verdonk (?-?, Rotterdam) _et al._, Rotterdam (Van Ryp), 30 September 1811 _sqq_., Album O, no. 49 (‘E_en Riviergod, met eenige Waternimphen. Met dito [in’t bruin gewasschen] door R. de Hooge_’), with two other drawings, fl. 10;{RKD excerpts; not in art sales catalogues, copy RKD} ...; from the dealer H.J. Hilm, Amsterdam, fl. 30, to the museum (L. 2228), with support from the F.G. Wallerfonds (L. 2760), 1942 [inventoried as ‘Romeyn de Hooghe?’]
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Romeyn de Hooghe
Allegory of the River IJ
Amsterdam, c. 1671
Inscriptions
inscribed: by the artist, left, in brown ink (partially trimmed), [Z?]eucht / [...] oor [?]/ [...] ester
Technical notes
watermark: none
Provenance
…; sale, Samuel van Huls (1655-1734, The Hague), The Hague (J. Swart), 14 May 1736 sqq., Portfolio BB, no. 1581 (‘[Romein de Hooghe] Un Dieu de Rivière, & 4 autres’); ...; ? sale, Hendrik Verdonk (?-?, Rotterdam) et al., Rotterdam (Van Ryp), 30 September 1811 sqq., Album O, no. 49 (‘E_en Riviergod, met eenige Waternimphen. Met dito [in’t bruin gewasschen] door R. de Hooge_’), with two other drawings, fl. 10;1RKD excerpts; not in art sales catalogues, copy RKD ...; from the dealer H.J. Hilm, Amsterdam, fl. 30, to the museum (L. 2228), with support from the F.G. Wallerfonds (L. 2760), 1942 [inventoried as ‘Romeyn de Hooghe?’]
Object number: RP-T-1942-8
Credit line: Purchased with the support of the F.G. Waller-Fonds
Entry
Romeyn de Hooghe made the present sheet – a rare example of an absolutely secure preliminary drawing by the artist – as a design for the title of the first book of De Ystroom (Amsterdam, 1671), a poem by Joannes Antonides van der Goes (1647-1684) describing a walk along the Amsterdam canals and the River IJ.2Cf. H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, p. 129. The artist blocked in the underlying composition in red chalk, later rendering individual elements in a swift, sketchy manner in pen and brown ink. In a third step, he used brush and wash to indicate volume, light and shade.
The composition centres around the allegorical figure of the River IJ, represented by a river god. According to Antonides van der Goes, he is vomiting slime that is collected by the personification of the ‘Walls of Amsterdam’ (‘Muur van Amsterdam’), in the left foreground. In doing so, Pampus shallows are created, in the then Zuiderzee north-east of Amsterdam.3Antonides van der Goes 1671, fol. ***4 verso: ‘Vestingboukonst, en de Muur van Amsterdam / Omvatten 't Y, vermoeit van slijm en veen te braeken; / Waer uit het week moeras op Pampus oorsprong nam.’ Pampus is now an artificial island with a late nineteenth-century fortification. The River IJ is supported by the ‘Art of Fortification’ (‘Vestingboukonst’) and accompanied by further personifications: ‘Vigilance’ (‘Wakkerheid’), bearing a crown and holding a staff with a single wing, who is comforting ‘Seafaring’ (‘Zeevaert’), crowned with a three-master. In the left foreground, behind ‘Walls of Amsterdam’, ‘Indefatigable Art’ (‘d’onvermoeide konst’) is represented, her head covered by a watermill, her three breasts ready to give life to the artists.4Antonides van der Goes 1671, fol. ***4 verso: ‘Maer d'onvermoeide konst [... / Toont, hoe geen werktuig haer, dat schuuring maekt, ontbreekt. / De moddermolen dekt haer hooft, drie borsten zwellen / Van eeuwighvloeiend zogh, dat konstenaeren queekt.’]
In the corresponding print, in reverse (e.g. inv. no. RP-P-1965-175),5The plate measures the 174 x 131 mm, but in view of the trimmed inscription at the drawing’s left border, the drawing was presumably originally somewhat larger. the basic motifs correspond, but De Hooghe also changed a number of details. ‘Art of Fortification’ is now wearing a crown of fortification walls encircling the Amsterdam town hall. ‘Seafaring’ no longer wears a three-master on her head, but a crown built of several hulls put together. ‘Vigilance’ is holding a staff with the all-seeing eye. More changes were done to the background details. In the drawing, only two figures are recognizable, being a reclining river god next to Neptune with his tripod. The remaining figures are rudimentary but can be identified thanks to the etching and Antonides van der Goes’s poem. The river god is the Amstel, trying to shriek back from Neptune who is pressing the Amsterdam Stock Exchange Building in his lap,6Antonides van der Goes 1671, fol. ***4 verso: ‘Den god des Aemstels ziet men verder zich ontstellen, / En weigren 't Beursgewelv te draegen op zijn hart, / Dat van Neptuin met kracht gedrukt wort op zijn lenden.’ alluding to the dominance of the sea over the river.7Cf. H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, p. 130. This is underscored by Thetis, in the background of the etching, who is pouring out gold from a cornucopia and thus driving the Amstel Nymphs away.8Antonides van der Goes 1671, fol. ***4 verso: ‘Vrouw Thetys drijft met gelt uit haeren rijken hooren / De Nimfen op de vlucht. Above, Mercury hands a ship, bearing the old arms of Amsterdam, to Ganymede and Minerva, to replace the sign of Argo among the stars.
Although executed early in De Hooghe’s career, the present sheet, as Leeflang stated, is a fine example for the idea ‘ut pictura poesis’, of creating imagery in the visual arts not only inspired by poetry but on a par with it.9H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, p. 131. Unfortunately, the inscription at the right border is partially trimmed, its content obscure so far.
Annemarie Stefes, 2019
Literature
D.C. Roëll, Aanwinsten, 1940-1946. Tentoonstelling van schilderijen, beeldhouwkunst, meubelen, kunstnijverheid, teekeningen en prenten, verworven in de jaren 1940-1946, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1946-47, no. 71; W.H. Wilson, The Art of Romeyn de Hooghe: An Atlas of European Late Baroque Culture, 3 vols., Cambridge (MA) 1974 (PhD diss., Harvard University), II, pp. 349-50, no. 4 (fig. 250); M.J.C. Otten, ‘Biografie van Romeyn de Hooghe’, De Boekenwereld 5 (1988), pp. 22-23; H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, pp. 129-31, 136-37 (fig. 3)
Citation
A. Stefes, 2019, 'Romeyn de Hooghe, Allegory of the River IJ, Amsterdam, c. 1671', in J. Turner (ed.), (under construction) Drawings 2, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200140472
(accessed 10 December 2025 09:13:23).Footnotes
- 1RKD excerpts; not in art sales catalogues, copy RKD
- 2Cf. H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, p. 129.
- 3Antonides van der Goes 1671, fol. *4 verso: ‘Vestingboukonst, en de Muur van Amsterdam / Omvatten 't Y, vermoeit van slijm en veen te braeken; / Waer uit het week moeras op Pampus oorsprong nam.’ Pampus is now an artificial island with a late nineteenth-century fortification.
- 4Antonides van der Goes 1671, fol. *4 verso: ‘Maer d'onvermoeide konst [...
- 5The plate measures the 174 x 131 mm, but in view of the trimmed inscription at the drawing’s left border, the drawing was presumably originally somewhat larger.
- 6Antonides van der Goes 1671, fol. *4 verso: ‘Den god des Aemstels ziet men verder zich ontstellen, / En weigren 't Beursgewelv te draegen op zijn hart, / Dat van Neptuin met kracht gedrukt wort op zijn lenden.’
- 7Cf. H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, p. 130.
- 8Antonides van der Goes 1671, fol. *4 verso: ‘Vrouw Thetys drijft met gelt uit haeren rijken hooren / De Nimfen op de vlucht.
- 9H. Leeflang, ‘Waarheid, vlugheid en inventie. Ontwerp en uitvoering van de etsen’, in H. van Nierop (ed.), Romeyn de Hooghe. De verbeelding van de late Gouden Eeuw, Zwolle 2008, p. 131.

















