Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
opschrift, boven de deuren: ‘STOOMKETELS / STOOMKORVET PRINSES AMALIA.’
Omschrijving
Model van een tubulaire of pijpketel met uitschuifbare schoorsteen, bruin en zwart geverfd. Voor op het model twee deuren aan de zijden naar de rookkast en drie in het midden voor de ovens, met openingen voor de aspannen onderin; de achterkant is open. Het model heeft honderd zes en zeventig vlampijpen. Bovenop de ketel een schoorsteen met een uitschuifbaar deel: het vaste gedeelte bestaat uit een buiten- en binnenwand, waarin de binnenste pijp met een takel met twee schroeven zonder eind bediend worden. De aanvoer naar de schoorsteen kan met een klep afgesloten worden. De aansluitingen voor de stoomleibuis en overige pijpleidingen zijn op het model weggelaten.
Door het gebruik van pijpen, waarin de stoom werd verhit, kon de ketel veel kleiner en beneden de waterlijn gehouden worden. Tijdens het zeilen werd de schoorsteen ingeschoven. De korvet van 19 stukken Borneo, lang 51 m., ontworpen door L.K. Turk, werd in 1845 in Rotterdam op stapel gezet. Wegens opheffing van de Marinewerf te Rotterdam uit elkaar genomen en in Vlissingen afgebouwd in 1850-1855 door P.A. Bruin, herdoopt Prinses Amalia en voozien van hulpstoomvermogen. De machines werden door de Koninklijke fabriek P. van Vlissingen en Dudok van Heel in Amsterdam gemaakt. Afgevoerd in Oost-Indië in 1875.
J.M. Dirkzwager, "De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. Schroefvoortstuwing in het tweede en derde kwart van de negentiende eeuw", Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 12 (1993), pp. 13-36.
J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. Ontwikkeling en gebruik van stoomketels in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 11 (1992) nr. 1, p. 53.