Getting started with the collection:
Briséwaaier van ivoor, geheel beschilderd met tempera waarover een lakachtige vernis, met een centrale cartouche waarin 'de Triomf van de Liefde' aan de voorkant en een arcadisch zeegezicht aan de achterkant, omgeven door chinoiserieëen
anoniem, c. 1700 - c. 1750
Briséwaaier van ivoor, geheel beschilderd met tempera waarover een lakachtige vernis, met een centrale cartouche waarin 'de Triomf van de Liefde' aan de voorkant en een arcadisch zeegezicht aan de achterkant. Voorkant: hoewel de waiaer uit een geheel bestaat, wordt in de geschilderde decoratie getracht de illusie te wekken dat de waaier toch uit een blad en een montuur bestaat. De losse benen worden aan de bovenkant door middel van een lint met elkaar verbonden. De Triomf van Eros; Eros zit op een zegekar, voorafgegaan door musicerende figuren en eroten. Rechts van deze groep zijn twee geliefden, hoogstwaarschijnlijk Mars en Venus, afgebeeld. De allegorische voorstelling grijpt terug op de 'Trionfi' van Petrarca uit 1352, waarin deze als een van de eersten abstracte ideeën personifiëerde en hen in triomf op een zegekar plaatste. Rondom de cartouche rasterwerk en chinoiserieën. Achterkant: een arcadisch zeegezicht. Rondom de cartouche rasterwerk en chinoiserieën. Op de buitenbenen zijn boven aan beide zijden antieke portretjes geschilderd. Na de oprichting van Vereenigde Oostindische Compagnie in 1602 kwam een beperkte aanvoer van gelakte voorwerpen uit China en Japan naar Europa op gang. Rond het midden van de 17de eeuw was de vraag naar dit schaarse en daarom bijzonder begerenswaardige lakwerk zo gestegen, dat men in Engeland en de Republiek begon het oosterse voorbeeld te imiteren. Nog voordat de 'Vernis Martin' in 1730 gepatenteerd was, werd al getracht deze te imiteren.
- Artwork typebrisé fan
- Object numberBK-14632
- Dimensionsspan 36 cm x length 21.2 cm
- Physical characteristicsIvoor, tempera, vernis, parelmoer, metaal, zijde