Ship Compass

Bramah & Sons (mentioned on object), c. 1825 - c. 1829

Kompas in een kompashuis. Het glas is verdwenen. De cylindrische koperen kompasketel is verzwaard met een loden ring eromheen, die in hoogte versteld kan worden. De cardanusring is vervangen door een ongewone ophanging: de gehele ketel met gewicht rust op de kompaspen, die met een bolletje boven op een stang in de bodem van het kompashuis balanceert; in de stang is een veer aangebracht, die verticale schokken opvangt. De roos heeft een doorzichtig mica centrum; de hoofd- en hoofdtussenstreken zijn aangegeven en op de papieren buitenrand onderverdeeld in acht. Het kompashuis heeft een slinger aan de binnenkant, dat als clinometer door een kijkglas aan de voorkant gelezen kan worden. Bovenaan heeft de slinger de koerswijzer voor het kompas: omdat de kompasketel op een enkel punt is opgehangen, kan hij draaien en moet de koers afgelezen worden van de wijzer van het kwadrant, die de slingerbeweging van de ketel volgt maar niet draait. Twee kleine deurtjes aan de zijkanten geven toegang onder de kompasketel, om het kompas te kunnen demonteren. Een reserve veer is bijgeleverd. De kompaspen is in het verleden gebroken en een nieuwe is aan het kompas toegevoegd; deze is op zijn beurt gebroken, de oude is gerepareerd en weer op zijn plaats aangebracht.

  • Artwork typescheepskompas
  • Object numberNG-MC-875
  • Dimensionsheight 47 cm x width 42 cm x depth 42 cm
  • Physical characteristicswood, brass, copper, iron, lead, precious stone, agate, mica, paper and sealing wax

Bramah & Sons

Ship Compass

London, United Kingdom, c. 1825 - c. 1829

Inscriptions

  • inscription, on the compass card:Captn C. Phillips, R.N. / Bramah & Sons.London.fecit.

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-875


Entry

Compass in a binnacle.

The glass is missing. The cylindrical copper compass kettle is weighted with a lead ring around it, which can be set at various heights. An unusual suspension arrangement replaces the gimbals: the entire bowl’s weight rests on the pivot, which balances with a small ball on the top of a pole that stands in the bottom of the chest; the suspension has a spring in the pole against vertical shocks. The centre of the mica compass card is transparent and shows the two curved compass needles. The half cardinal points are indicated and a paper rim subdivides them into eighths. The binnacle has a pendulum inside, which serves as a clinometer viewed through a glass at the front. The pendulum has a pointer at the upper end for the compass. Because the compass bowl is suspended on one single point, it can turn, and so the course is to be read from the pointer of a quadrant, which moves with a similar motion as the bowl, but does not turn. Two small doors in the sides near the bottom allow access to the bottom of the compass, to dismount it. A spare spring is added. The pivot was broken and a new one was made, which was broken in turn. The old one was then repaired.


Literature

J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 875; E.G.R. Taylor, The Mathematical Practitioners of Hanoverian England 1714-1840, Cambridge 1966, p. 432, no. 1673


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'Bramah & Sons, Ship Compass, London, c. 1825 - c. 1829', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20054016

(accessed 10 December 2025 21:08:18).