Getting started with the collection:
Model of a tubular boiler
anonymous, 1853
Model van een tubulaire of pijpketel met uitschuifbare schoorsteen. Voor op het model twee deuren naar de rookkast in het midden en twee voor de ovens aan de zijden. Het model heeft acht en negentig vlampijpen. Bovenop de ketel een losse schoorsteen met een uitschuifbaar deel, die met twee hendels bediend worden (nu defect), en een losse stoomkap met een mangat. Aan de onderkant van het model van de ketel zijn de slikgaten voor het schoonhouden van de ketels te zien. De aansluitingen voor de stoomleibuis en overige pijpleidingen zijn op het model weggelaten.
- Artwork typeinstruction model
- Object numberNG-MC-532
- Dimensionsheight 15 cm x width 13 cm x depth 18.5 cm
- Physical characteristicsbrass
Identification
Title(s)
- Model of a tubular boiler
- Model of a Tubular Boiler
Object type
Object number
NG-MC-532
Description
Model van een tubulaire of pijpketel met uitschuifbare schoorsteen. Voor op het model twee deuren naar de rookkast in het midden en twee voor de ovens aan de zijden. Het model heeft acht en negentig vlampijpen. Bovenop de ketel een losse schoorsteen met een uitschuifbaar deel, die met twee hendels bediend worden (nu defect), en een losse stoomkap met een mangat. Aan de onderkant van het model van de ketel zijn de slikgaten voor het schoonhouden van de ketels te zien. De aansluitingen voor de stoomleibuis en overige pijpleidingen zijn op het model weggelaten.
Part of catalogue
Creation
Creation
model maker: anonymous, Netherlands
Dating
1853
Search further with
Material and technique
Physical description
brass
Dimensions
height 15 cm x width 13 cm x depth 18.5 cm
Explanatory note
Door het gebruik van pijpen, waarin de stoom werd verhit, kon de ketel veel kleiner en beneden de waterlijn gehouden worden. Tijdens het zeilen werd de schoorsteen ingeschoven. Deze pijpketel werd ontworpen voor de schroefschoener van 8 stukken de Vuurpijl, lang 40 m, gebouwd in 1853-1854 in Amsterdam door A.E. Tromp; herdoopt Montrado in 1854; verkocht in Oost-Indië in 1867. Het was het eerste schip van de Nederlandse Marine met een pijpketel. De Vuupijl had slechts één ketel en een 50 pk machine.
This work is about
Person
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Documentation
- H. Huijgens, 'De schroefmachine', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853) nr. 2, p. 295-332.
- John Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 [5th ed.], p. 34, 211, afb. 152.
- J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. Ontwikkeling en gebruik van stoomketels in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 11 (1992) nr. 1, p. 41-57, afb. 7.
- H. Huijgens, 'De scheepsstoomketels', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853) nr. 2, p. 46-84.
- J.M. Dirkzwager, 'Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland', Erfgoed van industrie en techniek 1 (1992) nr.3, p. 74-90, afb. p. 87.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous
Model of a Tubular Boiler
Netherlands, 1853
Provenance
...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883
Object number: NG-MC-532
Entry
Model of a tubular boiler with a telescopic funnel.
At the front, two doors to the smoke box in the middle are indicated and two doors for the furnaces at the sides. The model has ninety-eight tubes. On top of the boiler a telescopic funnel, operated with two handles (now broken), and a steam chest with a manhole are positioned. The funnel and steam chest can be removed. In the bottom mudholes are placed. No points of junction for the steam pipe or other pipes are indicated on the model. The use of tubes in this kind of boiler, in which the steam was heated, diminished the volume of the boiler and enabled it to be placed below the waterline. When sailing, the funnel was retracted to reduce drag.
This model of a tubular boiler was made at the Koninklijke Fabriek P. van Vlissingen & Dudok van Heel in 1855.1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534. The boiler was designed for the 8-gun screw schooner Vuurpijl, 40 metres long, built by August Elize Tromp (1801-1871) in Amsterdam from 1853 to 1854. The schooner was renamed Montrado in 18542J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 532. and sold out of the service while in the Dutch East Indies in 1867.3A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 85. It was the first vessel in the Dutch Navy to be fitted with a tubular boiler. It had a single boiler and a 50-horsepower engine.
Literature
H. Huijgens, ‘De scheepsstoomketels’, Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853), no. 2, pp. 46-86 and pl.; H. Huijgens, ‘De schroefmachine’, Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1853), no. 2, pp. 295-332 and pl.; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 532; J. Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 (5th ed.), pp. 34, 211, fig. 152; A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 85; J.M. Dirkzwager, ‘De Nederlandse Marine als pionier in de technische ontwikkeling. Ontwikkeling en gebruik van stoomketels in het tweede kwart van de 19de eeuw’, Tijdschrift voor Zeegeschiedenis 11 (1992), no. 1, pp. 41-57, pp. 52-53, fig. 7; J.M. Dirkzwager, ‘Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland’, Erfgoed van Industrie en Techniek 3 (1992), pp. 74-90, p. 87
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Tubular Boiler, Netherlands, 1853', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315819
(accessed 12 December 2025 16:30:36).Footnotes
- 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 534.
- 2J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 532.
- 3A.J. Vermeulen, De schepen van de Koninklijke Marine en die der gouvernementsmarine 1814-1962, The Hague 1962, p. 85.