Getting started with the collection:
Holy Pope
anonymous, c. 1500 - c. 1520
De figuur, die bij het middel eindigt, heeft de armen gebogen naast het lichaam. Het gelaat vertoont een iets scheve mond, plooien naast de ogen en een onderkin. Hij draagt een tiara met afhangende panden, een koorhemd, waarboven de amict uitsteekt, en een koorkap voor de borst door een band samengehouden.
- Artwork typesculpture
- Object numberBK-NM-12006-2
- Dimensionsheight 65 cm x width 38 cm x depth 23 cm
- Physical characteristicsoak with remnants of polychromy and gilding
Identification
Title(s)
Holy Pope
Object type
Object number
BK-NM-12006-2
Description
De figuur, die bij het middel eindigt, heeft de armen gebogen naast het lichaam. Het gelaat vertoont een iets scheve mond, plooien naast de ogen en een onderkin. Hij draagt een tiara met afhangende panden, een koorhemd, waarboven de amict uitsteekt, en een koorkap voor de borst door een band samengehouden.
Part of catalogue
Creation
Creation
sculptor: anonymous, Utrecht
Dating
c. 1500 - c. 1520
Search further with
Material and technique
Physical description
oak with remnants of polychromy and gilding
Dimensions
height 65 cm x width 38 cm x depth 23 cm
This work is about
Subject
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; found in the Oude Kerk, Soest, with several other objects (BK-NM-12006-1 to -19), 1905;{W. Vogelsang, ‘Vondst te Soest’, _Bulletin van de Nederlandschen Oudheidkundigen Bond_ 4 (1905), pp. 187-96, pp. 190-91; J. Kalf, ‘Een belangrijke vondst’, _Het huis, oud en nieuw. Maandelijks prentenboek gewijd aan huis, inrichting, bouw- en sierkunst_ 3 (1905), pp. 289-301.} donated by the municipality of Soest to the museum, 1907; on loan to the Museum Flehite, Amersfoort, 1909-80
Documentation
W. Vogelsang, ‘Vondst te Soest’, Bulletin van de Nederlandse Oudheidkundige Bond 6 (1905), p. 195, afb. 3..
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!
anonymous
Holy Pope
Utrecht, c. 1500 - c. 1520
Technical notes
Carved and originally polychromed. The reverse has been hollowed out with flat sides, indicating that the hole was probably closed off with a board.
Condition
Badly worm-eaten and decayed. The bottom of the figure has been sawn off. Both hands, the attribute and parts of the tiara are missing. The nose, lips and eyes are damaged.
Conservation
- E.H. Baaij, 1905: impregnated with animal glue.
- W.J. Mares, 1980: animal glue residue from earlier restoration removed; cleaned; impregnated.
Provenance
…; found in the Oude Kerk, Soest, with several other objects (BK-NM-12006-1 to -19), 1905;1W. Vogelsang, ‘Vondst te Soest’, Bulletin van de Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 4 (1905), pp. 187-96, pp. 190-91; J. Kalf, ‘Een belangrijke vondst’, Het huis, oud en nieuw. Maandelijks prentenboek gewijd aan huis, inrichting, bouw- en sierkunst 3 (1905), pp. 289-301. donated by the municipality of Soest to the museum, 1907; on loan to the Museum Flehite, Amersfoort, 1909-80
Object number: BK-NM-12006-2
Entry
Restoration work in the tower of the Oude Kerk in Soest in 1905 uncovered in a bricked-up area an important treasure trove of statues, albeit in a deplorable condition.2These objects have been donated to the Rijksmuseum in 1907, see inv. nos. BK-NM-12006-1 to -19. It is assumed that the figures were hidden there either in 1566 at the outbreak of the Iconoclasm or in December 1580, when Calvinists in the Eemland region endeavoured to destroy every last remnant of religious art.3K. Broekhuijsen-Kruijer, ‘Het Passieretabel uit Soest’, Bulletin van het Rijksmuseum 32 (1984), pp. 3-16, esp. p. 3.
Among the items found was this figure of an anonymous Holy Pope which has been cut off abruptly below the elbows. The pope may have been holding a book or making a gesture of blessing with one of his missing hands. Since this is the only known half-length statue of this kind, it is probably a fragment of what was once a standing or seated figure (cf. BK-NM-28 and BK-NM-11537).4J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 65. The pope wears a surplice, with an amice standing out above it. Over this he wears a cope fastened with a band. He wears a papal tiara with pendant lappets. According to Vogelsang the figure’s face was deliberately damaged by iconoclasts.5W. Vogelsang, ‘Vondst te Soest’, Bulletin van de Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 4 (1905), pp. 187-96, esp. p. 188. Leeuwenberg believes that the absence of the lower part is confirmation of this.6J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 65.
The figure is blocky and rather stiff. It was probably made in the sculpture centre of Utrecht, near Soest. Leeuwenberg attributed a figure of a Holy Priest (BK-NM-12006-7), likewise found in Soest, which Bouvy convincingly dated between around 1500 and 1520,7D.P.R.A. Bouvy, Middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden, Amsterdam 1947, pp. 151-52. to the same hand.8J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 65. Despite the badly damaged state of that figure it is still evident that the characteristic faces of the two figures are indeed very alike. Both have large, deep-set, half-closed eyes with crow’s feet, deep creases in the skin from the nose to the corners of the mouth, and a wide mouth with a protruding lower lip. The amice worn by both men is wrapped around the neck in the same way.
Bieke van der Mark, 2024
Literature
D.P.R.A. Bouvy, Middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden, Amsterdam 1947, pp. 151-52; J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 25, with earlier literature; A. de Rijk, ‘Laat-middeleeuwse heiligenbeelden uit het Gooi’, Bulletin Stichting Oude Hollandse Kerken 39 (1994), pp. 15-24, esp. p. 22; B. Nederveen, Soest, tussen Amersfoort en Utrecht. Een studie naar de herkomst van de laatgotische sculptuur uit de Hervormde Kerk te Soest, Amsterdam 1999 (unpub. thesis University of Amsterdam), pp. 21, 98-100D.P.R.A. Bouvy, Middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden, Amsterdam 1947, pp. 151-52; J. Leeuwenberg, assisted by W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 25, with earlier literature; A. de Rijk, ‘Laat-middeleeuwse heiligenbeelden uit het Gooi’, Bulletin Stichting Oude Hollandse Kerken 39 (1994), pp. 15-24, esp. p. 22; B. Nederveen, Soest, tussen Amersfoort en Utrecht. Een studie naar de herkomst van de laatgotische sculptuur uit de Hervormde Kerk te Soest, Amsterdam 1999 (unpub. thesis University of Amsterdam), pp. 21, 98-100
Citation
(accessed 10 December 2025 14:18:04).
Footnotes
- 1W. Vogelsang, ‘Vondst te Soest’, Bulletin van de Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 4 (1905), pp. 187-96, pp. 190-91; J. Kalf, ‘Een belangrijke vondst’, Het huis, oud en nieuw. Maandelijks prentenboek gewijd aan huis, inrichting, bouw- en sierkunst 3 (1905), pp. 289-301.
- 2These objects have been donated to the Rijksmuseum in 1907, see inv. nos. BK-NM-12006-1 to -19.
- 3K. Broekhuijsen-Kruijer, ‘Het Passieretabel uit Soest’, Bulletin van het Rijksmuseum 32 (1984), pp. 3-16, esp. p. 3.
- 4J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 65.
- 5W. Vogelsang, ‘Vondst te Soest’, Bulletin van de Nederlandschen Oudheidkundigen Bond 4 (1905), pp. 187-96, esp. p. 188.
- 6J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 65.
- 7D.P.R.A. Bouvy, Middeleeuwsche beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden, Amsterdam 1947, pp. 151-52.
- 8J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, p. 65.