Getting started with the collection:
This image is not available because of copyright
Armchair for Til Brugman
Gerrit Thomas Rietveld, c. 1919
Around 1919, Rietveld designed his most famous piece of furniture: a slatted armchair that he would later paint red and blue. The first version in uncoloured wood was illustrated in the magazine De Stijl. Its transverse slats are a distinctive feature. The purity of this construction appealed to many architects and artists, who were among Rietveld’s first clients. This chair was ordered by the writer Til Brugman in the spring of 1923.
- Artwork typeleunstoel
- Object numberBK-2010-1
- Dimensionsheight 87 cm x width 65.5 cm x depth 84 cm
Not available digitally
Identification
Title(s)
Armchair for Til Brugman
Object type
Object number
BK-2010-1
Description
Leunstoel bestaand uit een frame van 6 staanders, 2 langsliggers en 5 dwarsliggers gemaakt van vierkante houten regels van ca. 2.5 x 2.5 cm die orthogonaal met elkaar zijn verbonden. Zitting en rugleuning worden gevormd door twee dunne, rechthoekige platen massief hout van verschillende afmetingen die onder verschillende hoeken op de dwarsliggers zijn gemonteerd. De armleuningen worden gevormd door twee brede houten planken die achterste en niet-dragende middelste staanders met elkaar verbinden. Alle delen zijn egaal wit geschilderd met uitzondering van de onderzijde van de zitting en de onderzijde van enkele latten. Aan de onderzijde van de zitting bevinden zich enkele resten papier, deels overschilderd.
Inscriptions / marks
: ‘R.T.S.A.D.O Arnhem 2006’
Catalogue reference
- Adriani Götz e.a., Collagen Hannah Höch 1889-1978, z.pl. 1984, p. 47.
- Carel Blotkamp, 'Liebe Tiltil. brieven van El Lissitzky en kurt Schwitters aan Til Brugman, 1923-1926', Jong Holland 13 (1997) 1, p. 32-46, afb. 6 en Jong Holland 13 (1997) 4, p. 27-47.
- 'Leunstoel', Jaarverslag 2010 Rijksmuseum Amsterdam, p. 34.
- Carel Blotkamp en Cess Hilhorst, 'De dissidente kunstenaars', in: Carel Blotkamp e.a., 'De vervolgjaren van De Stijl 1922-1932', Amsterdam 1996, p. 340-341.
- Paul Overy, De Stijl, Londen 1991, p. 97-98.
- Sjarel Ex, 'Vilmos Huszár', in: Carel Blotkamp e.a., 'De Beginjaren van De Stijl 1917-1922', Utrecht 1982, p. 118-121, afb. 103.
- Theo van Doesburg, 'Aantekeningen bij een leunstoel van Rietveld, De Stijl 2 (1919) 11, bijlage XXII', in: De Stijl, Complete Reprint 1917-1920, Amsterdam/Den Haag 1968, p. 438-439.
- Heinz Ohff, 'Holland', in: Ralf Burmeister en Eckhard Fürluss (red.), 'Hannah Höch. Eine Lebenscollage', Archiv Edition, band II 1921-1945, 1. Abteilung, Berlin 1995, p. 257-282.
- Chris Rehorst, ' Hannah Höch en Nederland', Jong Holland 4 (1988) 6, p. 10 - 15
- Marijke Küper, 'Ruimte opgelost in kleur. De Stijl, destructie en een nieuwe harmonie', in: Ellinoor Bergvelt, Frans van Burkom, Karin Gaillard (red.). 'Van neorenaissance tot postmodernisme. Honderdvijfentwintig jaar Nederlandse interieurs 1870-1995', Rotterdam 1996, p. 172-174, afb. 245.
- Daniele Baroni, The furniture of Gerrit Thomas Rietveld, New York 1978.
- Chris Rehorst, 'Hannah Höch und die Niederlande', in: 'Hannah Höch 1889-1978. Ihr Werk, Ihr Leben, Ihre Freunde', Berlin 1984, p. 41-62.
Creation
Creation
- designer: Gerrit Thomas Rietveld, Utrecht
- furniture worker: Meubelmakerij Rietveld, Utrecht
- maker: Gerrit Thomas Rietveld, Utrecht
- maker: Gerard van de Groenekan, Utrecht
Dating
- c. 1919
- 1923
Search further with
Material and technique
Material
Technique
Dimensions
height 87 cm x width 65.5 cm x depth 84 cm
Exhibitions
Acquisition and rights
Credit line
Purchased with the support of the BankGiro Lottery
Copyright
erven Gerrit Thomas Rietveld/Pictoright
Documentation
- Adriani Götz e.a., Collagen Hannah Höch 1889-1978, z.pl. 1984, p. 47.
- Carel Blotkamp, 'Liebe Tiltil. brieven van El Lissitzky en kurt Schwitters aan Til Brugman, 1923-1926', Jong Holland 13 (1997) 1, p. 32-46, afb. 6 en Jong Holland 13 (1997) 4, p. 27-47.
- 'Leunstoel', Jaarverslag 2010 Rijksmuseum Amsterdam, p. 34.
- Carel Blotkamp en Cess Hilhorst, 'De dissidente kunstenaars', in: Carel Blotkamp e.a., 'De vervolgjaren van De Stijl 1922-1932', Amsterdam 1996, p. 340-341.
- Paul Overy, De Stijl, Londen 1991, p. 97-98.
- Sjarel Ex, 'Vilmos Huszár', in: Carel Blotkamp e.a., 'De Beginjaren van De Stijl 1917-1922', Utrecht 1982, p. 118-121, afb. 103.
- Theo van Doesburg, 'Aantekeningen bij een leunstoel van Rietveld, De Stijl 2 (1919) 11, bijlage XXII', in: De Stijl, Complete Reprint 1917-1920, Amsterdam/Den Haag 1968, p. 438-439.
- Heinz Ohff, 'Holland', in: Ralf Burmeister en Eckhard Fürluss (red.), 'Hannah Höch. Eine Lebenscollage', Archiv Edition, band II 1921-1945, 1. Abteilung, Berlin 1995, p. 257-282.
- Chris Rehorst, ' Hannah Höch en Nederland', Jong Holland 4 (1988) 6, p. 10 - 15
- Marijke Küper, 'Ruimte opgelost in kleur. De Stijl, destructie en een nieuwe harmonie', in: Ellinoor Bergvelt, Frans van Burkom, Karin Gaillard (red.). 'Van neorenaissance tot postmodernisme. Honderdvijfentwintig jaar Nederlandse interieurs 1870-1995', Rotterdam 1996, p. 172-174, afb. 245.
- Daniele Baroni, The furniture of Gerrit Thomas Rietveld, New York 1978.
- Chris Rehorst, 'Hannah Höch und die Niederlande', in: 'Hannah Höch 1889-1978. Ihr Werk, Ihr Leben, Ihre Freunde', Berlin 1984, p. 41-62.
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!