Getting started with the collection:
David en Bathseba
anonymous, c. 1490 - c. 1500
Tapestry. David, Bathsheba and a Messenger. Wool, linen, cotton, silk, silver thread. Strasbourg, c. 1490 - 1500.
- Artwork typetapestry
- Object numberBK-17258
- Dimensionsheight 89 cm x width 100 cm
Identification
Title(s)
David en Bathseba
Object type
Object number
BK-17258
Description
Wandtapijt met David die een bode naar Bathseba stuurt. Onder bogen van banderolles staan, in een landschap, drie figuren. Links koning David, hij zegt: HEIS BERSABIE KOMEN ZU MIR GUT BOTSCHAFFT UN (IM?) VRYES SAG ICH IR, tot een bode. Zijn spreukband luidt: MEN HER HAT MICH UCH GESANT GUT BOTSCHAFF (en in spiegelbeeld) VON VRYES JUD ER UCH BEKANT. Rechts is Bathseba gezeten in rode tabbaard over een rose onderkeurs aan de oever van een beek, waarin zij de voeten baadt. Aan haar voeten een hondje. Zij antwoordt: KEIN GRESER FRED WOLT ICH BEGEREN DAN GUT WER (?) VIR MIN GEMACHEL HEREN. In de beek zwemmen zwanen en een eend. In de verte heuvels en een kasteel.
Inscriptions / marks
inscription: ‘bed bersabie komm zu mir gut botschafft vm uryel sag ich ir ; mein her hat mich noch uch gesant gut botschaft, von uryel dun er uch bekant ; kein greser fred wolt ich begeren dan guot mer vuon mim gemachel heren’
Creation
Creation
maker: anonymous, Straatsburg (Frankrijk)
Dating
c. 1490 - c. 1500
Search further with
Material and technique
Dimensions
height 89 cm x width 100 cm
Explanatory note
Guy Delmarcel, La tenture de David et Bethsabée du Musée de Cluny, p. 142, afb. 20. Toont en vermeldt een vergelijkbaar wandtapijt.
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
…; purchased from the estate of Dr Fritz Mannheimer (1890-1939), Amsterdam and Paris, en bloc, by the Dienststelle Mühlmann, The Hague, for Adolf Hitler's Führermuseum, Linz, 1940;{Korthals Altes 1974, pp. 21-22.} war recuperation, SNK, 1945;{HNA, SNK Archive, 2.08.42, inv. no. 548.} on loan, with 1,702 other objects, from the DRVK to the museum, 1952;{Note RMA.} transferred to the museum, 1960
Remarks
Please note that this provenance was formulated with a special focus on provenance research for the years 1933-45 and could therefore be incomplete. There may be more (mostly earlier) provenance information known in the museum. In case this item has an uncertain or incomplete provenance for the years 1933-45, the Rijksmuseum welcomes information and assistance in the investigation and clarification of the provenance of all works during that era.
Documentation
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!