AK-NM-6658 Bekervaas • Overgangsporselein • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Op de bodem in potlood: ‘No 22’. Betekenis niet bekend • Met dank aan Fan Lin, Qinxin He and Erika Riccobon, Universiteit Leiden, voor informatie over de voorstelling Het glazuur in deze vaas bevat iets teveel luchtbellen, zodat de voorstelling die overigens fraai en met aandacht voor details is geschilderd, niet scherp is. De bladmotieven in de onderste rand zijn niet precies regelmatig verdeeld over de ruimte. Het porselein dat nu bekend is als Overgangsporselein is voor een kieskeurige binnenlandse markt ontwikkeld. Maar omdat er ook een afzetmarkt was van internationale kopers die waarschijnlijk net iets minder op de kwaliteit letten, maar wel op de prijs, ontstond een grote groep van zeer redelijke, maar niet uitmuntende stukken. Een vaas als deze met een imperfect glazuur, was voor de export nog steeds goed genoeg. De voorstelling is echter bij uitstek toegesneden op goed cultureel onderlegde Chinese kopers. De negen mannen die op het bovenste deel van de vaas zijn afgebeeld zijn de negen oudere geleerde heren die zich in 845, het vijfde jaar van de Huichang-periode (841-845) uit het openbare leven terugtrokken uit onvrede over de corruptie aan het keizerlijke hof. Zij kwamen samen op de ‘Fragrant Mountain’. Het is een van de vele varianten van het steeds terugkerende thema binnen de decors op Overgangsporselein. We zien de geleerden afgebeeld terwijl ze zich bezighouden met voor hen passende bezigheden: het lezen van poëzie of het bekijken van een schildering, het bespelen van de luit; twee mannen hebben waarschijnlijk een waaier in de hand. Het thema van de negen oude geleerden op de ‘Fragrant Mountain’ was bekend uit de schilderkunst – zie hiervoor een vroeg voorbeeld door Xie Huan (ca. 1346-1430).