Getting started with the collection:
Covered bowl with powder blue and river landscapes
anonymous, c. 1700 - c. 1720
Seven pieces with a powder blue background, porcelain China, c. 1690 - 1720
- Artwork typetureen, covered bowl
- Object numberAK-NM-6360-B
- Dimensionsheight 5 cm x diameter 15.7 cm, diameter 7.8 cm, height 11 cm, height 7.2 cm, diameter 14.1 cm
- Physical characteristicsporselein met bleu poudré, emailkleuren en verguldsel
Identification
Title(s)
Covered bowl with powder blue and river landscapes
Object type
Object number
AK-NM-6360-B
Description
Kom met deksel van porselein met twee S-vormige oren gemodelleerd in de vorm van een drakenkop, beschilderd in onderglazuur blauw en op het glazuur blauw, rood, groen, geel, aubergine, zwart en goud. De wand is bedekt met bleu poudré (poederblauw), met hierin uitgespaard twee waaiervormige vakken met een rivierlandschap gevuld met personen, paviljoens en bomen; naast de vakken een bloemtak in goud; de deksel met knop met dezelfde decoratie. Bleu poudré met famille verte.
Creation
Creation
pottenbakker: anonymous, China
Dating
c. 1700 - c. 1720
Search further with
School / Style
Material and technique
Physical description
porselein met bleu poudré, emailkleuren en verguldsel
Dimensions
- height 5 cm x diameter 15.7 cm
- diameter 7.8 cm
- height 11 cm
- height 7.2 cm
- diameter 14.1 cm
Explanatory note
AK-NM-6360 Twee terrines • Bleu poudré-porselein met verte • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Mogelijk afkomstig van Susanna Louise Huygens • Gepubliceerd: Jörg 1997, nr. 157; Jörg 2011, nr. 97. Voor enkele opmerkingen over de vorm van deze terrine, zie de toelichting bij Ak-NM-6921. Het is interessant dat zich in de collectie van August de Sterke in Dresden een terrine bevindt met precies dezelfde vorm, maar met een licht café au lait glazuur (en ovale velden in plaats van waaiervormige velden). De terrine komt voor in de inventaris van 1721 [Reichel 1990, nr. 75]. Door de overeenkomst ontstaat het idee dat de poudré en café au lait achtergrond glazuren tot op zekere hoogte één groep vormden in deze periode. Susanna Louise Huygens, van wie Royer in 1786 veel porselein overnam, had, volgens haar inboedelbeschrijving ‘Twee kommen met dekzels en oiren, hoog blauw en bond, met waijer compartimenten, waarin gecoulerde landschappen’. ‘Hoogblauw en bond’ was de manier waarop in haar boedel bleu poudré met verte werd omschreven. In de waterlandschapjes komt blauwe email voor – een reden deze terrines iets later te dateren dan bijvoorbeeld AK-NM-6265 en AK-NM-6367. Aan het schilderwerk is te zien dat dit met grote vaart is uitgevoerd. Daar verleent de voorstelling een prettige directheid, maar ik heb toch het idee dat dit wat later gedateerd moet worden, in een periode toen de druk om goedkoop en concurrerend te leveren groter was dan bij de introductie van een dit type decoratie. Het snelle schilderwerk leidt soms tot ogenschijnlijk geaquarelleerde boomgroepen. Prachtig. Bronnen: Friedrich Reichel, Farbige Glasuren auf Porzellan: China 7. bis. 18. Jahrhundert, Dresden, 1990. Christiaan J.A. Jörg, Chinese ceramics in the collection of the Rijksmuseum, Amsterdam: the Ming and Qing dynasties, Londen, 1997. Christiaan J.A. Jörg, Famille verte: Chinese porcelain in green enamels, Groningen, 2011.
Acquisition and rights
Copyright
Provenance
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Documentation
Related objects
Parts
Related
Persistent URL
To refer to this object, please use the following persistent URL:
Questions?
Do you spot a mistake? Or do you have information about the object? Let us know!