Aan de slag met de collectie:
Staande Boeddha
anoniem, anoniem [verworpen toeschrijving], ca. 700 - ca. 800
Hoewel dit beeldje op Java is gevonden, is het zeer waarschijnlijk ergens anders gemaakt en naar Indonesië geëxporteerd. De plooien in de monnikspij zijn kenmerkend voor boeddhabeelden uit India of Sri Lanka. De uitstulping op het hoofd (ushnisha), een vast kenmerk van de Boeddha, is hier in goud aangebracht en is een latere toevoeging.
- Soort kunstwerkbeeld, beeldhouwwerk, Boeddha-beeld
- ObjectnummerAK-MAK-193
- Afmetingenhoogte 42 cm x breedte 12 cm x gewicht (eigenschap) 3,79 kg x gewicht (eigenschap) 8 g (ushnisha)
- Fysieke kenmerkenbrons met gouden ushnisha


Identificatie
Titel(s)
Staande Boeddha
Objecttype
Objectnummer
AK-MAK-193
Beschrijving
Boeddha, rechtervoet is bijgemaakt, rechterhand in abhaya-mudra, de linker in witarka-mudra. Het beeld is gemaakt van brons om een cement-achtige kern.
Catalogusreferentie
- H.F.E. Visser, Museum van Aziatische Kunst, Amsterdam 1952, p. 68, pl. 34, no. 217.
- D. Barrett, 'The later school of Amaravati and its influences', Indian Art and letters XXVIII (1954), p. 50, 52
- J. Fontein, The Sculpture of Indonesia, Washington 1990, pp. 178-179, no. 35.
- Vereeniging van Vrienden der Aziatische Kunst, Catalogus der Tentoonstelling van Indische Beeldhouwkunst, Den Haag 1922, p. 44, no. 30.
- P. Lunsingh Scheurleer & M.J. Klokke, Divine Bronze, Leiden 1988, pp. 19, 24-25 & 53, no. 1.
- U. von Schroeder, Buddhist sculptures of Sri Lanka, Hong Kong 1990, p. 182, Pl. 43E.
- S. Schastok, 'Bronzes in the Amaravati style' in Marijke J. Klokke & Pauline Lunsingh Scheurleer (eds.), Ancient Indonesian Sculpture, Leiden 1994, pp. 33-35 & 45, Pl. 2.
- T.B. Roorda (ed.), Choix de sculptures des Indes, La Haye 1923, Pl. X & XI.
- M. Levi d'Ancona, 'Amaravati, Ceylon and three "imported" bronzes', Art Bulletin XXXIV (1952), 'No.1, p. 15, fig. 14.
- P.J.J. de Bruijn, 'De boeddha met de gouden ushnisha', Aziatische Kunst 28/2 (1998), pp. 18-27.
- F.D.K. Bosch, 'Het bronzen Buddha-beeld met den gouden ushnisha', Maandblad voor Beeldende Kunsten 17, No. 12 (Dec. 1940), pp. 322 & 324-328.
- P. Lunsingh Scheurleer (ed.), Asiatic Art in the Rijksmuseum, Amsterdam, Amsterdam 1985, p. 173, fig. 185.
- P. Dupont, 'Les Buddhas dits d'Amaravati en Asie du Sud-Est', Bulletin de l'Ecole française d'Extreme-Orient XLIX (1959), pp. 632-636.
- H. Härtel & J. Auboyer, Indien und Südostasien (Propyläen Kunstgeschichte 16), Berlin 1971, p. 294, pl. 320.
- D. Snellgrove (ed.), The image of the Buddha, Paris/Tokyo 1978
Vervaardiging
Vervaardiging
- bronsgieter: anoniem, Oost-Java
- bronsgieter: anoniem, Sri Lanka (mogelijk) [verworpen toeschrijving]
Datering
ca. 700 - ca. 800
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
brons met gouden ushnisha
Materiaal
Afmetingen
hoogte 42 cm x breedte 12 cm x gewicht (eigenschap) 3,79 kg x gewicht (eigenschap) 8 g (ushnisha)
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Bruikleen van de Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (aankoop erven F.L. Broekveldt, 1940)
Copyright
Herkomst
…; on loan from the widow F.L. Broekveldt to the Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, 1932;{Note RMA.} from her heirs, fl. 1,000, to the Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, 1940;{Note RMA.} from whom on loan to the museum, 1972
Documentatie
- H.F.E. Visser, Museum van Aziatische Kunst, Amsterdam 1952, p. 68, pl. 34, no. 217.
- D. Barrett, 'The later school of Amaravati and its influences', Indian Art and letters XXVIII (1954), p. 50, 52
- J. Fontein, The Sculpture of Indonesia, Washington 1990, pp. 178-179, no. 35.
- Vereeniging van Vrienden der Aziatische Kunst, Catalogus der Tentoonstelling van Indische Beeldhouwkunst, Den Haag 1922, p. 44, no. 30.
- P. Lunsingh Scheurleer & M.J. Klokke, Divine Bronze, Leiden 1988, pp. 19, 24-25 & 53, no. 1.
- U. von Schroeder, Buddhist sculptures of Sri Lanka, Hong Kong 1990, p. 182, Pl. 43E.
- S. Schastok, 'Bronzes in the Amaravati style' in Marijke J. Klokke & Pauline Lunsingh Scheurleer (eds.), Ancient Indonesian Sculpture, Leiden 1994, pp. 33-35 & 45, Pl. 2.
- T.B. Roorda (ed.), Choix de sculptures des Indes, La Haye 1923, Pl. X & XI.
- M. Levi d'Ancona, 'Amaravati, Ceylon and three "imported" bronzes', Art Bulletin XXXIV (1952), 'No.1, p. 15, fig. 14.
- P.J.J. de Bruijn, 'De boeddha met de gouden ushnisha', Aziatische Kunst 28/2 (1998), pp. 18-27.
- F.D.K. Bosch, 'Het bronzen Buddha-beeld met den gouden ushnisha', Maandblad voor Beeldende Kunsten 17, No. 12 (Dec. 1940), pp. 322 & 324-328.
- P. Lunsingh Scheurleer (ed.), Asiatic Art in the Rijksmuseum, Amsterdam, Amsterdam 1985, p. 173, fig. 185.
- P. Dupont, 'Les Buddhas dits d'Amaravati en Asie du Sud-Est', Bulletin de l'Ecole française d'Extreme-Orient XLIX (1959), pp. 632-636.
- H. Härtel & J. Auboyer, Indien und Südostasien (Propyläen Kunstgeschichte 16), Berlin 1971, p. 294, pl. 320.
- D. Snellgrove (ed.), The image of the Buddha, Paris/Tokyo 1978
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!