Aan de slag met de collectie:
Rechterluik van een triptiek met de heilige Cecilia
toegeschreven aan Meester van de Brunswijkse Diptiek, 1490 - 1500
De buitenzijde van een luik van een drieluik. De heilige Cecilia, staande in een stenen nis, ten voeten, een duif op de rechterhand, aan haar voeten een orgel. Pendant van SK-A-3305.
- Soort kunstwerkschilderij, zijpaneel
- ObjectnummerSK-A-3306
- Afmetingenbuitenmaat: diepte 5 cm (drager incl. SK-L-4414), drager: hoogte 65,2 cm x breedte 23,5 cm
- Fysieke kenmerkenolieverf op paneel
Identificatie
Titel(s)
- De heilige Cecilia (voormalige titel)
- Rechterluik van een triptiek met de heilige Cecilia
Objecttype
Objectnummer
SK-A-3306
Beschrijving
De buitenzijde van een luik van een drieluik. De heilige Cecilia, staande in een stenen nis, ten voeten, een duif op de rechterhand, aan haar voeten een orgel. Pendant van SK-A-3305.
Opschriften / Merken
inscriptie, onderaan: ‘nup… Cecilie’
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
- schilder: toegeschreven aan Meester van de Brunswijkse Diptiek
- schilder: Meester van de Brunswijkse Diptiek [verworpen toeschrijving]
Datering
1490 - 1500
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
olieverf op paneel
Afmetingen
- buitenmaat: diepte 5 cm (drager incl. SK-L-4414)
- drager: hoogte 65,2 cm x breedte 23,5 cm
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer en mevrouw Kessler-Hülsmann, Kapelle op den Bosch
Verwerving
schenking 1940-03
Copyright
Herkomst
See the provenance for SK-A-3305.
Opmerkingen
Deze herkomstzin is geformuleerd met een speciale focus op de periode 1933-45 en zou daarom nog onvolledig kunnen zijn. Er kan aanvullende herkomstinformatie in het museum aanwezig zijn. Indien het object een mogelijk niet-heldere of incomplete herkomst heeft voor de periode 1933-45, ontvangt het museum graag aanvullende informatie met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog-periode.
Documentatie
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Master of the Brunswick Diptych (attributed to)
Right Wing of a Triptych with St Cecilia
1490 - 1500
Inscriptions
- inscription, inscribed, bottom, on the niche:nup… Cecilie
Technical notes
The support is a vertically grained oak plank and has been thinned down to a thickness of 0.3-0.5 cm and cradled. The panel was trimmed on all sides. Dendrochronology has shown that the plank came from the same tree as the plank for St Valerianus (SK-A-3305), and that the youngest heartwood ring was formed in 1381. The panel could have been ready for use by 1392, but a date in or after 1406 is more likely. The white coloured ground was applied up to the edges of the panel. The barbe and the unpainted edges were probably removed when the panel was trimmed on all sides. Infrared reflectography has shown that the underdrawing was applied with a brush in a wet medium and consists of contour lines, without any hatchings. The paint layers are thin and transparent.
Scientific examination and reports
- dendrochronology: P. Klein, RMA, 14 mei 2004
- condition report: L. Sozanni, RMA, 16 augustus 2004
- infrared reflectography: M. Wolters / M. Leeflang [2], RKD/RMA, no. RKDG370, 11 april 2006
Condition
Poor. The painting is heavily retouched along the edges, in the figure and in the background. The red lakes have faded and the varnish is discoloured.
Provenance
See the provenance for SK-A-3305.
Object number: SK-A-3306
Credit line: Gift of Mr and Mrs Kessler-Hülsmann, Kapelle op den Bosch
The artist
Biography
Master of the Brunswick Diptych (active c. 1480-1510), attributed to
The Master of the Brunswick Diptych was named by Friedländer in 1927 after the Diptych with the Virgin and Child with St Anne, a Carthusian Monk and St Barbara in the museum in Braunschweig, which he had earlier attributed to Geertgen tot Sint Jans in 1903.1Herzog Anton Ulrich-Museum; illustrated in ENP V, 1969, no. 16, pls. 16-17. He regarded the master a pupil of Geertgen’s because he painted the same oval types of face and similar, rather doll-like figures. The rendering of fabrics and landscape is also comparable. In 1958 Boon identified the master as Jacob van Haerlem, whom Van Mander mentions as the teacher of Jan Mostaert. Jacob van Haerlem is probably identical with Jacob Jansz, who is frequently recorded in Haarlem documents between 1483 and 1509, the year of his death. Snyder and Châtelet adopted this identification, but Boon himself withdrew it in 1981. Unfortunately, the corn porters’ altarpiece in the Grote Kerk, which Van Mander states was painted by Jacob van Haerlem, has been lost, so this identification remains hypothetical.
Although the master’s identity is uncertain, the oeuvre that Friedländer grouped around the Brunswick diptych has so far remained unchallenged.2Illustrated in ENP V, 1969, nos. 16-22, pls. 16-19. In 1980 Châtelet, who stood by the identification with Jacob Jansz, added to his oeuvre several paintings that were attributed to Geertgen tot Sint Jans, among them The Adoration of the Magi (SK-A-2150) and The Tree of Jesse (SK-A-3901).
References
Van Mander 1604, fol. 229r; Friedländer V, 1927, pp. 51-54; Hoogewerff II, 1937, pp. 194-202, 220-21; Amsterdam 1958, pp. 55-58; ENP V, 1969, pp. 31-32, 97; Snyder 1971, pp. 451-53; Boon 1981a, pp. 313-20; Châtelet 1981, pp. 122-31, 223-26; Snyder in Turner 1996, X, pp. 636-37; Lammertse in Rotterdam 2008a, pp. 130-32
(J.P. Filedt Kok)
Entry
See SK-A-3305.
Collection catalogues
See SK-A-3305.
Citation
J.P. Filedt Kok, 2010, 'attributed to Meester van de Brunswijkse Diptiek, Right Wing of a Triptych with St Cecilia, 1490 - 1500', in J.P. Filedt Kok (ed.), Early Netherlandish Paintings, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20028304
(accessed 8 December 2025 11:41:19).Footnotes
- 1Herzog Anton Ulrich-Museum; illustrated in ENP V, 1969, no. 16, pls. 16-17.
- 2Illustrated in ENP V, 1969, nos. 16-22, pls. 16-19.