Het werk van Ad Dekkers (1938-1974) is gezichtsbepalend voor de geometrisch-abstracte kunst in Nederland in de jaren '60 en vroege jaren '70. Aanvankelijk oriënteerde hij zich op de reliëfs van Hans Arp en Ben Nicholson om reeds begin jaren '60 een eigen stijl te vinden, die op sommige momenten overigens nog schatplichtig is aan het gedachtengoed van De Stijl, met name Mondriaan waar het het zoeken naar zuivere verhoudingen van concrete en anti-illusionistische beeldmiddelen betreft. Basiselementen van Dekkers' kunst zijn de cirkel en het vierkant. Reliëf met segment uit 1967 is een van de eerste grotere ronde reliëfs (met een doorsnede van 180 cm) waarin Dekkers afsnijdingen en opdelingen van de cirkel verkent. Het pendant van dit werk, Reliëf met halve cirkel, bevindt zich nog in de collectie van de Erven Dekkers. Reliëf met segment heeft behoord tot de gewaardeerde collectie van Wijnand en Annette Wildenberg en werd retrospectief door de Rijksdienst Beeldende Kunst verworven. Het heeft echter nooit de museale bestemming gekregen die het als werk met monumentale kwaliteit verdient. Het werk van Ad Dekkers is zowel in particuliere als bedrijfs- en museumcollecties ruim vertegenwoordigd, mede doordat de reliëfs doorgaans in een oplage van 2 tot soms 15 exemplaren zijn vervaardigd, zowel in hout als in polyester. In het oeuvre zijn er derhalve maar een klein aantal unieke (of bijna unieke) reliëfs. Tijdens zijn leven nam Dekkers deel aan een groot aantal tentoonstellingen in binnen- en buitenland. In de opstelling 20ste eeuw van het Nieuwe Rijksmuseum zal zijn werk getoond worden in de context van de structuralistische kunst van de jaren '60 en '70, waarin het oorspronkelijk een belangrijke plaats wist te verwerven. De huidige titel is door het museum toegekend bij gebrek aan informatie over een originele titel.