Aan de slag met de collectie:
Hobo
Coenraad Rijkel, ca. 1700
Hobo van fruithout, gemonteerd met ivoren ringen en met koper aan de kelk. Drie koperen kleppen. Gemerkt op drie plaatsen in banderollen: C RIJKEL.
- Soort kunstwerkblaasinstrument, muziekinstrument, hobo
- ObjectnummerBK-NM-10437
- Afmetingengeheel: lengte 537 mm, beker: diameter 70 mm


Identificatie
Titel(s)
Hobo
Objecttype
Objectnummer
BK-NM-10437
Beschrijving
Hobo van fruithout, gemonteerd met ivoren ringen en met koper aan de kelk. Drie koperen kleppen. Gemerkt op drie plaatsen in banderollen: C RIJKEL.
Opschriften / Merken
merk, boven het eeste en onder het zesde gat en op de beker, gestempeld: ‘C.RYKEL’ C.RYKEL [in banderol]/ [korte lelie]
Catalogusreferentie
- Rob van Acht, 'Niederländische Blasinstrumente, 1670-1820', Tibia: Magazin für freunde alter und neuer bläsermusik 15, nr. 3 (1990), p. 169-185: 171, 183, afb. 1
- Jan Bouterse, 'Some remarks on the W. Beukers baroque oboe (museum code 808/69) in the V&A Museum in London', FoMRHI Quarterly 72 (Jul., 1993), Comm. 1181, p. 28-35: 35
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instruments, 1670-1820', Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38 (1988), p. 99-122: 118, plate 1b
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instrument Makers from 1670 to 1820', The Galpin Society Journal 41 (Oct., 1988), p. 83-101: plate XVI (a)
- Giovanni Paolo Di Stefano, ‘The Rijksmuseum’s Remarkable Collection of Oboes’, The Double Reed 49, 2021, no. 2, p. 92-127: 99, 101, 125, fig. 6
- Rob van Acht, 'Dutch Makers of Double Reed Instruments in the Seventeenth and Eighteenth Centuries', The Journal of the International Double Reed Society 24 (1996), p. 77-88: 83, 88
- L.G. Langwill, 'Musikinstrumenten-Sammlung des Rijksmuseum, Amsterdam ausgestellt im Gemeente Museum, Den Haag 9. Oktober - 24. November 1952', Glareana: Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente 2, nr. 2 (1953), p. 1-3: 2
- Jeremy Montagu, 'Instrument plans, books, postcards: Bate Collection, Oxford', FOMRHI Quarterly 68 (1992), p. 6-12: 10
- Bruce Haynes, 'Sweeter than Hautbois: Towards a Conception of the Schalmey of the Baroque Period', Journal of the American Musical Instrument Society 26 (2000), p. 57–82: 65, afb. 2
- Rob van Acht, 'Dutch wind instruments in the seventeenth and eighteenth centuries', Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2008, p. 53–69: 58
- Jan Bouterse, 'Stempels en inscripties op Nederlandse houten blaasinstrumenten uit de Barok', Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 49, nr. 1 (1999), p. 32-54: 38, afb. 3
Vervaardiging
Vervaardiging
muziekinstrumentbouwer: Coenraad Rijkel, Amsterdam
Datering
ca. 1700
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Materiaal
Afmetingen
- geheel: lengte 537 mm
- beker: diameter 70 mm
Verwerving en rechten
Copyright
Documentatie
- Rob van Acht, 'Niederländische Blasinstrumente, 1670-1820', Tibia: Magazin für freunde alter und neuer bläsermusik 15, nr. 3 (1990), p. 169-185: 171, 183, afb. 1
- Jan Bouterse, 'Some remarks on the W. Beukers baroque oboe (museum code 808/69) in the V&A Museum in London', FoMRHI Quarterly 72 (Jul., 1993), Comm. 1181, p. 28-35: 35
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instruments, 1670-1820', Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 38 (1988), p. 99-122: 118, plate 1b
- Rob van Acht, 'Dutch Wind-Instrument Makers from 1670 to 1820', The Galpin Society Journal 41 (Oct., 1988), p. 83-101: plate XVI (a)
- Giovanni Paolo Di Stefano, ‘The Rijksmuseum’s Remarkable Collection of Oboes’, The Double Reed 49, 2021, no. 2, p. 92-127: 99, 101, 125, fig. 6
- Rob van Acht, 'Dutch Makers of Double Reed Instruments in the Seventeenth and Eighteenth Centuries', The Journal of the International Double Reed Society 24 (1996), p. 77-88: 83, 88
- L.G. Langwill, 'Musikinstrumenten-Sammlung des Rijksmuseum, Amsterdam ausgestellt im Gemeente Museum, Den Haag 9. Oktober - 24. November 1952', Glareana: Nachrichten der Gesellschaft der Freunde alter Musikinstrumente 2, nr. 2 (1953), p. 1-3: 2
- Jeremy Montagu, 'Instrument plans, books, postcards: Bate Collection, Oxford', FOMRHI Quarterly 68 (1992), p. 6-12: 10
- Bruce Haynes, 'Sweeter than Hautbois: Towards a Conception of the Schalmey of the Baroque Period', Journal of the American Musical Instrument Society 26 (2000), p. 57–82: 65, afb. 2
- Rob van Acht, 'Dutch wind instruments in the seventeenth and eighteenth centuries', Geschichte, Bauweise und Spieltechnik der Querflöte, Augsburg: Wißner-Verlag (Musikinstitut für Aufführungspraxis), 2008, p. 53–69: 58
- Jan Bouterse, 'Stempels en inscripties op Nederlandse houten blaasinstrumenten uit de Barok', Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 49, nr. 1 (1999), p. 32-54: 38, afb. 3
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!