Model schuifaffuit voor een carronade van 36 pond

Rijkswerf Amsterdam, 1839

Model van een schuifaffuit voor een carronade van 30 pond. Het naar voren toelopende lichaam bestaat uit twee wangen met beslag en ringen, met daartussen twee zeer zware houten blokken. De wangen hebben een gebogen bovenkant en een ellipsvormige uitsnede beneden. Bovenop het voorste tussenblok zijn de oren met tapas aangebracht, op het achterste beslag met het spoor voor de eleveerschroef. Het affuit rust op wrijvingsklossen onder de wangen, om het recuul te beperken. Twee kleine rollers op een scharnier tegen de achterzijde kunnen met behulp van het baksijzer de achterkant van het affuit opkrikken; het affuit rust dan voor ook op twee rollers, die voor de voorste dwarsbalk zijn aangebracht, en is zo gemakkelijk te boord te rollen. Schaal 1:5 (Obreen).

  • Soort kunstwerkdemonstratiemodel
  • ObjectnummerNG-MC-752
  • Afmetingenhoogte 10,5 cm x breedte 28 cm x diepte 16,5 cm, verpakking: hoogte 17 cm x breedte 43 cm x diepte 24,5 cm
  • Fysieke kenmerkenhout en messing

Rijkswerf Amsterdam

Model of a Carriage for a 36-Pounder Carronade

Amsterdam, Amsterdam, 1839

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-752


Entry

Model of a carriage for a 36-pounder carronade.

The body, narrowing towards the front, consists of two cheeks with fittings and rings, with two very heavy wooden chocks in between. The cheeks have a semi-ellipsoidal cutaway below and a curved upper side. On the forward chock the lugs with the lug bolt are placed, on the hind chock the slot for the elevating screw. The carriage rests on friction chocks underneath the cheeks in order to reduce recoil. Two small rollers on a hinge at the back of the transom can be used as a jack with a traversing crow to lift the carriage off the friction chocks; it will then also rest on two larger rollers, set in front of the forward cross-beam, and will be easy to run out.

This model has much in common with model NG-MC-750. Especially on gunboats and small warships there was little room for the recoil of the gun. To reduce the recoil as much as possible one could use the friction of the deck, but this produced problems when running the gun out. With this type of gun carriage, these problems were solved. This model was ordered together with a full-size gun carriage for testing in 1839; it was an improvement of an earlier design by Pieter Schuijt Juniorsz (1797-1885), which had been tested on a gunboat.

Scale (according to Obreen)1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 752. 1:5.


Literature

J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 752; H. van Goens, Handleiding tot de kennis van de zee-artillerie, Rotterdam 1861-65, p. 617; W.G.M.H. Canisius, ‘De ontwikkeling van scheepsgeschut bij de Nederlandse marine in 1780-1880’, Erfgoed van Industrie en Techniek 2 (1993), no. 2, pp. 43-62, no. 3, pp. 80-87, p. 50


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'Rijkswerf Amsterdam, Model of a Carriage for a 36-Pounder Carronade, Amsterdam, 1839', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20053939

(accessed 1 December 2025 00:08:06).

Footnotes

  • 1J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 752.