Aan de slag met de collectie:
Dekselkom met bleu poudré en rivierlandschappen
anoniem, ca. 1700 - ca. 1720
Zeven objecten met een blue poudré fond, porselein China, ca. 1690 - 1720
- Soort kunstwerkterrine, kom met deksel
- ObjectnummerAK-NM-6360-B
- Afmetingendeksel: hoogte 5 cm x diameter 15,7 cm, voet: diameter 7,8 cm, geheel: hoogte 11 cm (met deksel), kom: hoogte 7,2 cm (zonder deksel), rand: diameter 14,1 cm
- Fysieke kenmerkenporselein met bleu poudré, emailkleuren en verguldsel
Identificatie
Titel(s)
Dekselkom met bleu poudré en rivierlandschappen
Objecttype
Objectnummer
AK-NM-6360-B
Beschrijving
Kom met deksel van porselein met twee S-vormige oren gemodelleerd in de vorm van een drakenkop, beschilderd in onderglazuur blauw en op het glazuur blauw, rood, groen, geel, aubergine, zwart en goud. De wand is bedekt met bleu poudré (poederblauw), met hierin uitgespaard twee waaiervormige vakken met een rivierlandschap gevuld met personen, paviljoens en bomen; naast de vakken een bloemtak in goud; de deksel met knop met dezelfde decoratie. Bleu poudré met famille verte.
Vervaardiging
Vervaardiging
pottenbakker: anoniem, China
Datering
ca. 1700 - ca. 1720
Zoek verder op
School / Stijl
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
porselein met bleu poudré, emailkleuren en verguldsel
Afmetingen
- deksel: hoogte 5 cm x diameter 15,7 cm
- voet: diameter 7,8 cm
- geheel: hoogte 11 cm (met deksel)
- kom: hoogte 7,2 cm (zonder deksel)
- rand: diameter 14,1 cm
Toelichting
AK-NM-6360 Twee terrines • Bleu poudré-porselein met verte • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Mogelijk afkomstig van Susanna Louise Huygens • Gepubliceerd: Jörg 1997, nr. 157; Jörg 2011, nr. 97. Voor enkele opmerkingen over de vorm van deze terrine, zie de toelichting bij Ak-NM-6921. Het is interessant dat zich in de collectie van August de Sterke in Dresden een terrine bevindt met precies dezelfde vorm, maar met een licht café au lait glazuur (en ovale velden in plaats van waaiervormige velden). De terrine komt voor in de inventaris van 1721 [Reichel 1990, nr. 75]. Door de overeenkomst ontstaat het idee dat de poudré en café au lait achtergrond glazuren tot op zekere hoogte één groep vormden in deze periode. Susanna Louise Huygens, van wie Royer in 1786 veel porselein overnam, had, volgens haar inboedelbeschrijving ‘Twee kommen met dekzels en oiren, hoog blauw en bond, met waijer compartimenten, waarin gecoulerde landschappen’. ‘Hoogblauw en bond’ was de manier waarop in haar boedel bleu poudré met verte werd omschreven. In de waterlandschapjes komt blauwe email voor – een reden deze terrines iets later te dateren dan bijvoorbeeld AK-NM-6265 en AK-NM-6367. Aan het schilderwerk is te zien dat dit met grote vaart is uitgevoerd. Daar verleent de voorstelling een prettige directheid, maar ik heb toch het idee dat dit wat later gedateerd moet worden, in een periode toen de druk om goedkoop en concurrerend te leveren groter was dan bij de introductie van een dit type decoratie. Het snelle schilderwerk leidt soms tot ogenschijnlijk geaquarelleerde boomgroepen. Prachtig. Bronnen: Friedrich Reichel, Farbige Glasuren auf Porzellan: China 7. bis. 18. Jahrhundert, Dresden, 1990. Christiaan J.A. Jörg, Chinese ceramics in the collection of the Rijksmuseum, Amsterdam: the Ming and Qing dynasties, Londen, 1997. Christiaan J.A. Jörg, Famille verte: Chinese porcelain in green enamels, Groningen, 2011.
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Documentatie
Gerelateerde objecten
Onderdelen
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!