Aan de slag met de collectie:
Niet digitaal beschikbaar
Auditorium van de keizerlijke universiteit
Fujimori Shizuo (vermeld op object), 1930-08-21 - 1930-09-05
Een pad met rijen bomen aan beide kanten loopt uit op de collegehallen van de keizerlijke universiteit. Prentnummer 9 uit groep 2 (van 4).
- Soort kunstwerkprent
- ObjectnummerRP-P-2022-107-425
- Afmetingenhoogte: hoogte 269 mm, breedte: breedte 209 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; kleurblokken
Niet digitaal beschikbaar
Identificatie
Titel(s)
- 帝大講堂 (originele titel)
- 新東京百景
- Auditorium van de keizerlijke universiteit
Serietitel(s)
Honderd gezichten op het nieuwe Tokyo
Objecttype
Objectnummer
RP-P-2022-107-425
Serienummer
2/9/100
Beschrijving
Een pad met rijen bomen aan beide kanten loopt uit op de collegehallen van de keizerlijke universiteit. Prentnummer 9 uit groep 2 (van 4).
Opschriften / Merken
signatuur, gedrukt: ‘Fujimori O’
Vervaardiging
Vervaardiging
- prentmaker: Fujimori Shizuo (vermeld op object), Japan
- bloksnijder: Fujimori Shizuo, Japan
- drukker: Fujimori Shizuo, Japan
- uitgever: Sōsaku Hanga Kurabu, Japan
- uitgever: Nakajima Jûtarô, Japan
Datering
1930-08-21 - 1930-09-05
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; kleurblokken
Materiaal
Techniek
Afmetingen
- hoogte: hoogte 269 mm
- breedte: breedte 209 mm
Toelichting
Een pad met rijen bomen aan beide kanten loopt uit op de collegehallen van de keizerlijke universiteit. Tokyo is een stad die door de eeuwen heen veel verwoesting en verandering heeft gezien. In 1923 werd een groot deel van Tokyo vernietigd door De Grote Kantō-aardbeving. Dankzij de heropbouw die daarop volgde, moderniseerde de stad in rap tempo. Die verandering wordt gedocumenteerd in deze serie, door acht prentkunstenaars van de sōsaku hanga-beweging: Onchi Kōshirō, Hiratsuka Un'ichi, Maekawa Senpan, Fujimori Shizuo, Fukazawa Sakuichi, Kawakami Sumio, Henmi Takashi en Suwa Kanenori. Van 1928 tot en met 1932 werkten zij aan de serie ‘Honderd gezichten op het nieuwe Tokyo’. De naam en omvang van de serie zijn een knipoog naar de bekende prentenserie ‘Honderd beroemde gezichten op Edo’ van ca. 1856–1858, door Utagawa Hiroshige (Edo is de voormalige naam van Tokyo). De prenten beelden locaties in Tokyo af die uit de as zijn herrezen en onherkenbaar zijn veranderd, met moderne bioscopen, metrostations, warenhuizen, honkbalvelden, publieke parken, fabrieken, stalen bruggen en met uithangborden versierde straten. Tegelijkertijd is in sommige prenten het oude Edo terug te zien, zoals in serene gezichten op tempels die de tijd hebben doorstaan. Rond de tijd dat de set voltooid was, in 1932, merkte Maekawa Senpan op dat de transformatie van Tokyo niet was bij te houden en de serie al ‘Honderd gezichten op het oude Tokyo’ mocht worden genoemd. De uitgever was Nakajima Jūtarō van de Sōsaku Hanga Club. De prenten werden via een abonnement uitgegeven in een oplage van slechts 50, verdeeld over vier groepen van 25 ontwerpen. Dit is nummer 9 uit groep 2. De prentmakers van de sōsaku hanga (‘creatieve prenten’) legden de nadruk op het artistieke individu. Volgens de traditionele rolverdeling in de Japanse prentkunst werd het productieproces uitgevoerd door vier verschillende specialisten: de ontwerper, de graveur van de drukblokken, de drukker en de uitgever. De sōsaku hanga-kunstenaars hechtten daarentegen er belang aan dat zij het volledige productieproces zo veel mogelijk zelf in de hand hadden.
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!