Aan de slag met de collectie:
Pot met de verjaardagviering van Xiwangmu
China, ca. 1645-1660, porselein
De elegante vrouw op de stoel is Xiwangmu, de ‘koninginmoeder van het Westen’. Deze bijeenkomst is de viering van haar verjaardag. Ze kijkt naar een dans op de muziek van een vrouwelijk orkest. Xiwangmu verbouwt perziken in het Kunlun gebergte. Omdat haar bomen maar eens in de 3000 jaar vrucht geven, brengt het eten ervan onsterfelijkheid.
- Soort kunstwerkpot
- ObjectnummerAK-NM-6462
- Afmetingenbuik: diameter 33,8 cm, hoogte 36,6 cm, rand: diameter 20 cm, gewicht 7,5 kg, voetring: diameter 20,3 cm
- Fysieke kenmerkenporselein met onderglazuur blauw en emailkleuren


Identificatie
Titel(s)
- Pot met de verjaardagviering van Xiwangmu
- Balustervormige pot met een zittende vrouw met bedienden kijkend naar een schouwspel van muziek en dans
Objecttype
Objectnummer
AK-NM-6462
Beschrijving
Balustervormige pot van porselein met spreidende voet en wijde hals, beschilderd in onderglazuur blauw en op het glazuur rood, groen, geel en zwart. Op de buik een zittende vrouw omringd door vier bedienden, waarvan twee met grote waaiers. De zittende vrouw kijkt naar een terras met zes vrouwen die muziek maken en een danseres. In de lucht vliegt een kraanvogel. Naast de vrouwen een grote rots en een bananenplant. Op de schouder een band met een 'crackled ice' motief; op de hals rotsen en bloemtakken. Deksel ontbreekt. Famille verte.
Catalogusreferentie
J. van Campen, 'Een Kabinet van Chineesche en Japansche porceleinen. De verzameling J.Th. Royer', Vormen uit Vuur 158 (1996) nr. 2, nr. 5.
Vervaardiging
Vervaardiging
pottenbakker: anoniem, China
Datering
ca. 1645 - ca. 1660
Zoek verder op
School / Stijl
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
porselein met onderglazuur blauw en emailkleuren
Materiaal
Techniek
Afmetingen
- buik: diameter 33,8 cm
- hoogte 36,6 cm
- rand: diameter 20 cm
- gewicht 7,5 kg
- voetring: diameter 20,3 cm
Toelichting
AK-NM-6462 Vaas • Overgangsporselein • Gekleurd Shunzhi-porselein • Onderdeel van Royers porseleincollectie • Op de bodem in inkt: ‘e’ of ‘t’. Betekenis niet bekend • Gepubliceerd: Jörg 1997, nr. 75; Van Campen 1996, nr. 5; Jörg 2011, nr. 10 • Met dank aan Fan Lin, Qinxin He and Erika Riccobon, Universiteit Leiden, voor informatie over de voorstelling De vorm van deze grote vaas, zonder voetring en met de hoge schouders, is kenmerkend voor de Shunzhi-periode. Hoe de voorstelling geïnterpreteerd moet worden staat niet vast. Het zou de uitbeelding kunnen zijn van een passage uit in Romance of the Lute, een populair toneelstuk uit de Ming-dynastie (zie An Era of Inspiration 2015, nr. 3539). Een andere mogelijkheid is dat het gaat het om de verjaardag van Xiwangmu, ‘de koninginmoeder van het Westen’. Maar mogelijk is het minder specifiek en stelt de voorstelling een feestelijk banket voor aan het hof met musicerende en dansende vrouwen, gadegeslagen door een hooggeplaatste dame met achter zich een scherm waarop een landschap is geschilderd dat lijkt op de wereld waarin de Onsterfelijken leven. Een beroemde schildering met een dergelijk onderwerp is The Night revels of Han Xizai van Gu Hongzhong, daterend uit de 10de eeuw (Palace Museum Beijing). Het is opvallend dat vergelijkbare grote vazen te vinden zijn in historische collecties: in Drottningholm, Zweden bevindt zich een exemplaar dat in 1777 is geïnventariseerd en waarschijnlijk afkomstig is uit de collectie van Hedwig Eleonora van Sleeswijk-Holstein-Gottorp (1636-1715) (Setterwell 1974, p. 163, FE52). Een vaas in Oranienbaum heeft inscripties die erop wijzen dat hij daar al vóór 1701 in de collectie was (Onder den Ornanjeboom 1999, nr. 8/47), en ook in Dresden komt zo’n vaas voor afkomstig van de collectie van Augustus de Sterke (1670-1733) [Zimmermann 1923, vol. II, pl. 100]. De aanwezigheid van dergelijke grote Shunzhi-stukken in oude vorstelijke collecties wijst nog eens op status dit soort porselein als gewilde verzamelaarsobjecten onder de bovenste lagen van de Europese verzamelaars in het midden van de 17de eeuw. Voor Royer kon de vaas in ieder geval een rol spelen in zijn belangstelling voor Chinese muziek. Die komt in verschillende plekken in zijn collectie tot uitdrukking. Hij had een interessante groep muziekinstrumenten, trommels, een luit, een fluit, mondorgel en bekkens (Leiden, Volkenkunde 360-423 t/m 428), een serie trompe l’oeil-schilderingen die Chinese instrumenten verbeelden, met daarbij – meegezonden uit China – een handgeschreven toelichting (ibidem, 360-7899 t/m 7913). Ook in zijn plaques, geëmailleerde koperen platen waren in de achtergrond soms muziekinstrumenten afgebeeld (AK-NM-6620-D). In zijn bibliotheek had hij het meerdelige seriewerk Mémoires concernant les Chinois waarin in het zesde deel een uitvoerig artikel verscheen over Chinese muziek door de jezuïeten-missionaris Joseph Pierre Amiot. Deze vaas bood Royer de mogelijkheid zich een beeld te vormen over de manier waarop de instrumenten werden gebruikt. Bronnen Ernst Zimmermann, Chinesisches Porzellan und die übrigen keramischen Erzeugnisse Chinas, Leipzig, 1923. A. Setterwall, The Chinese Pavillion at Drottningholm, Malmö 1974. Jan van Campen, ‘Een kabinet van Chineesche en Japansche porceleinen. De verzameling van J.Th. Royer’, Vormen uit Vuur 158 (1996-2), pp. 15-28. Christiaan J.A. Jörg, Chinese ceramics in the collection of the Rijksmuseum, Amsterdam: the Ming and Qing dynasties, Londen, 1997. Onder den Oranje boom Nederlandse kunst en cultuur aan Duitse vorstenhoven in de zeventiende en achttiende eeuw, Apeldoorn/ München, 1999. Christiaan J.A. Jörg, Famille verte: Chinese porcelain in green enamels, Groningen/ Schoten, 2011. An era of inspiration. 17th-century Chinese porcelain from the collection of Julia and John Curtis (sales cat. Christie’s New York, 16 maart 2015).
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
...; collection Jean Theodore Royer (1737-1807), The Hague;{Note RMA.} bequeathed by his widow to King William I, 1814;{Note RMA.}; transferred to the Royal Cabinet of Curiosities, The Hague, 1816;{Note RMA.} from whom transferred to the museum, 1885
Documentatie
- J. van Campen, 'Een Kabinet van Chineesche en Japansche porceleinen. De verzameling J.Th. Royer', Vormen uit Vuur 158 (1996) nr. 2, nr. 5.
- Feng-chun Ma, 'Het ontstaan en de ontwikkeling van het Overgangsporselein', Mededelingenblad Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst 15/2 (1985), pp. 4-14.
- Denise Campbell, 'Meer dan schoonheid; de weergave van vrouwen op Chinees porselein', Aziatische Kunst 52/2 (2022), pp. 50-57.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!