Aan de slag met de collectie:
De verloochening van Petrus
Rembrandt van Rijn (vermeld op object), 1660
Terwijl Jezus in het holst van de nacht wordt ondervraagd door de hogepriesters blijft Petrus buiten op hem wachten. Een dienstmeid herkent hem als volgeling van Jezus, maar Petrus is bang en ontkent, tot drie keer toe. Rechts op de achtergrond wordt Jezus afgevoerd, zich omdraaiend naar Petrus die hem verloochende.
- Soort kunstwerkschilderij
- ObjectnummerSK-A-3137
- Afmetingendrager: hoogte 154,5 cm (maximale hoogte 155) x breedte 169,5 cm (maximale breedte 169,7 cm) x dikte 3,6 cm (Incl. kapaline achterkantbescherming)
- Fysieke kenmerkenolieverf op doek
Ontdek verder


Identificatie
Titel(s)
- De verloochening van Petrus
- De verloochening van Petrus (voormalige titel)
Objecttype
Objectnummer
SK-A-3137
Beschrijving
De verloochening van Petrus. De discipel Petrus maakt met zijn linkerhand een gebaar in ontkenning op de beschuldiging van de dienstmaagd van Kajafas die met een kaars in de hand naast hem staat. Links twee soldaten in wapenrusting, waarvan één zittend aan een tafel uit een kan drinkt. Rechts op de achtergrond keert de geboeide Christus zich om terwijl hij door soldaten wordt afgevoerd.
Opschriften / Merken
signatuur en datum, rechtsonder: ‘Rembrandt 1660’
Catalogusreferentie
- J.F. van Deene, 'De compositie van Rembrandt's "Verloochening door Petrus"', Maandblad voor Beeldende Kunsten XI (1934), p. 115 e.v., afb.
- H. Gerson, De Nederlandse schilderkunst III, 1952, p. 15, afb. 31.
- Claus Grimm, 'Handschrift, schildertechniek en beeldstructuur. Bijdrage tot het onderzoek naar toeschrijving, I de helmen van Rembrandt', Tableau (1982./83) 5 (dec./jan.), p. 242, afb.
- B. Nicolson, 'The international Caravaggesque movement', Simiolus 12 (1981/82) 2/3, p. 171.
- A. Vels Heijn, Rembrandt, in: Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie (1990) dl. 44.
- J.R. Hudson, 'Pictorial sources for Rembrandt's Denial of St. Peter', Oud Holland LXXIX (1964), p. 141
- Inger Helene Johnson, 'Reflections on The Denial of the Apostle Peter, from the 'Commodilla Master' to Rembrandt', Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (1976), p. 1-30.
- The Rembrandt Database, Object information, Rembrandt, The denial of Saint Peter, dated 1660, Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. SK-A-3137, http://www.rembrandtdatabase.org/Rembrandt/painting/2928/the-denial-of-saint-peter, accessed 2016 February 01
- Marcel Brion, 'Rembrandt, sa vie', Jardin des Arts (1969) 176/177 (juli-augustus), p. 16.
- Website over Verkoop van schilderijen uit de collectie van de Hermitage: https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Продажа_картин_из_коллекции_Эрмитажа
- H. Kühn, Untersuchungen zu den Mahlgründen Rembrandts, in: Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg 1965, p. 202.
- Werner Weisbach, Rembrandt, 1926. p. 465.
- Marten Jan Bok, Kunstbezit in de Amsterdamse familie van Ceulen, p. 149-166.
- J. Camon Aznar, 'La pentura de Rembrandt y su justification religiosa', Goya (1979) 151, p. 5, afb.
- A. Blankert, 'Rembrandts Nachwerk', Kunstschrift (2006) 3 (juni/juli)
- J. Jager, 'Revolutionaire kunstbuit : erfgoed of handelswaar', Spiegel Historiael 36 (2001) 11-12, p. 496-503.
Vervaardiging
Vervaardiging
schilder: Rembrandt van Rijn (vermeld op object)
Datering
1660
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
olieverf op doek
Materiaal
Afmetingen
drager: hoogte 154,5 cm (maximale hoogte 155) x breedte 169,5 cm (maximale breedte 169,7 cm) x dikte 3,6 cm (Incl. kapaline achterkantbescherming)
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt
Copyright
Herkomst
? Estate inventory, Marten Davidsz van Ceulen (1617-87), Oudezijds Voorburgwal [no. 246], Amsterdam, Op de Saal, (`Twee grootte schilderijen van Rembrandt, d´eene vande worstelingh Jacobs, ende d´ander vande verloocheninge van Petrus´);{Bok 1990, esp. p. 162.} …; ? collection Marc René de Voyer de Paulmy d´Argenson, marquis de Voyer (1722-82), Paris, by 1752;{Dezallier d´Argenville 1752, p. 97: `M. Le Marquis de Voyer. Un grand tableau de Rembrant, représentant le reniement de S. Pierre´. See also Descamps II, 1754, p. 97.´} by whom sold to Claude-Alexandre de Villeneuve, comte de Vence (1702-1760), Paris, probably in 1759 or 1760;{Leclair 2006, p. 40; Leclair 2008, p. 74, note 48. The painting is not mentioned in the 1759 catalogue of the collection; coll. cat. Comte de Vence 1759.} his sale, Paris (P. Remy), 9 February 1761 sqq., no. 49, ('Rembrandt van Rhein. Un excellent Tableau représentant le Reniement de S. Pierre. Ce tableau est peint sur toile, de 4 pieds 8 pouces de haut, sur 5 pieds 2 pouces de large [151.52 x 167.8 cm]), frs. 500; ... ; collection Silvain-Raphaël, comte de Baudouin (1715-97), Paris, 1780;{Coll. cat. Comte de Baudouin 1780, no. 28: `Deux grands tableaux faisant pendants. L'un représente le réniement de St. pierre; Cet Apôtre la Tète et le Corps couverts d'une grande Draperie de Laine blanche, Est deboust devant un foÿer. Sa main droite est appuïée sur sa poitrine, et de la gauche il semble se déffendre de la question que lui fait une Servante qui l'envisage avec attention a la clarté d'une lumière qu'elle tient entre ses doigts. Un Soldat armé de toutes pièces assis près du foÿer et dont le Casque et l'epée sont posés devant lui tient dans ses mains une grosse Cruche et cefse de boire pour écouter la réponce de l'apotre qu'il regarde attentivement. On apperçoit dèrierre lui un autre Soldat deboust appuÿé sur son Epée; il est aufsi armé de toutes pieces, et porte la même attention sur St. pierre. Ces quatre figures sont de grandeur de nature. Au haut du tableau on voit a droite sur un plan plus éloigné jesus avec deux Soldats, dont un lui tient les mains liées derrière le dos; Il est deboust devant trois juges Coëffés de turbans. L'effet étonnant de ce morceau qui ne reçoit la lumière que de la Chandelle qui est entre les doigts de la Servante,. L'espression, la couleur vigoureuse et la fierté de la touche, le mettent au rang des plus Capitaux de ce maître. Largeur 5. pieds 1. pouce, sur 4. pieds 8. pouces de haut´; quoted from Sokolova 2003, pp. 230-31.} by whom sold with 118 other paintings through the mediation of Melchior Grimm to Empress Catharina II of Russia for the Hermitage, Saint Petersburg, 1781; from the Soviet Union, through the mediation of Colnaghi London, fl. 800,000, together with Titus in monk´s habit by Rembrandt (SK-A-3138/no. XX), to the Vereniging Rembrandt for the museum, 1933{Hecht 2008, p. 85.}
Documentatie
- J.F. van Deene, 'De compositie van Rembrandt's "Verloochening door Petrus"', Maandblad voor Beeldende Kunsten XI (1934), p. 115 e.v., afb.
- H. Gerson, De Nederlandse schilderkunst III, 1952, p. 15, afb. 31.
- Claus Grimm, 'Handschrift, schildertechniek en beeldstructuur. Bijdrage tot het onderzoek naar toeschrijving, I de helmen van Rembrandt', Tableau (1982./83) 5 (dec./jan.), p. 242, afb.
- B. Nicolson, 'The international Caravaggesque movement', Simiolus 12 (1981/82) 2/3, p. 171.
- A. Vels Heijn, Rembrandt, in: Jaarboek van het Centraal Bureau voor Genealogie (1990) dl. 44.
- J.R. Hudson, 'Pictorial sources for Rembrandt's Denial of St. Peter', Oud Holland LXXIX (1964), p. 141
- Inger Helene Johnson, 'Reflections on The Denial of the Apostle Peter, from the 'Commodilla Master' to Rembrandt', Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (1976), p. 1-30.
- The Rembrandt Database, Object information, Rembrandt, The denial of Saint Peter, dated 1660, Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. SK-A-3137, http://www.rembrandtdatabase.org/Rembrandt/painting/2928/the-denial-of-saint-peter, accessed 2016 February 01
- Marcel Brion, 'Rembrandt, sa vie', Jardin des Arts (1969) 176/177 (juli-augustus), p. 16.
- Website over Verkoop van schilderijen uit de collectie van de Hermitage: https://ru.m.wikipedia.org/wiki/Продажа_картин_из_коллекции_Эрмитажа
- H. Kühn, Untersuchungen zu den Mahlgründen Rembrandts, in: Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden-Württemberg 1965, p. 202.
- Werner Weisbach, Rembrandt, 1926. p. 465.
- Marten Jan Bok, Kunstbezit in de Amsterdamse familie van Ceulen, p. 149-166.
- J. Camon Aznar, 'La pentura de Rembrandt y su justification religiosa', Goya (1979) 151, p. 5, afb.
- A. Blankert, 'Rembrandts Nachwerk', Kunstschrift (2006) 3 (juni/juli)
- J. Jager, 'Revolutionaire kunstbuit : erfgoed of handelswaar', Spiegel Historiael 36 (2001) 11-12, p. 496-503.
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!