Aan de slag met de collectie:
Ontwerp voor een specerijenschaaltje
toegeschreven aan Johannes Lutma (1584-1669), ca. 1640 - ca. 1650
Alle onderdelen van dit schaaltje zijn kwabbig vervormd. Lutma weet in deze tekening bijzonder goed het tweeslachtige, veranderlijke van kwabornament te suggereren. Hij toont het schaaltje zelf in vertekend perspectief, zodat te zien is dat het vier verdiepte vakjes voor verschillende specerijen heeft. Zodoende bevat de tekening een maximum aan informatie. Die was nuttig voor een eventuele klant, maar ook voor de zilversmid zelf.
- Soort kunstwerktekening
- ObjectnummerRP-T-2017-69-27
- Afmetingenhoogte 275 mm x breedte 198 mm
- Fysieke kenmerkenzwart en wit krijt, op groenbruin getint papier
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
- 17e eeuwse ontwerptekening voor zilver behorende bij een album (voormalige titel)
- Ontwerp voor een specerijenschaaltje
Objecttype
Objectnummer
RP-T-2017-69-27
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
tekenaar: toegeschreven aan Johannes Lutma (1584-1669), Amsterdam
Datering
ca. 1640 - ca. 1650
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
zwart en wit krijt, op groenbruin getint papier
Afmetingen
hoogte 275 mm x breedte 198 mm
Verwerving en rechten
Credit line
Aankoop met steun van de heer H.B. van der Ven, Den Haag
Verwerving
aankoop 2017-10-19
Copyright
Herkomst
…; collection Albert Rosenthal (1863-1939);{After whose death the drawing was placed in an album.} sale, New York (Christie’s), 27 October 1985, no. 435a; …; sale, London (Christie’s South Kensington), 8 December 2009, no. 391, to M. Kiener, Zurich; from whom purchased by H.B. van der Ven, The Hague, 2017; by whom partially donated to the museum (L. 2228), 2017
Documentatie
Gerelateerde objecten
Onderdeel van
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Johannes Lutma (1584-1669) (attributed to)
Design for a Condiment Dish
Amsterdam, c. 1640 - c. 1650
Inscriptions
stamped on verso: lower right, with the mark of the museum (L. 2228)
Technical notes
watermark: unknown
Condition
Several repairs around the edges
Provenance
…; collection Albert Rosenthal (1863-1939);1After whose death the drawing was placed in an album. sale, New York (Christie’s), 27 October 1985, no. 435a; …; sale, London (Christie’s South Kensington), 8 December 2009, no. 391, to M. Kiener, Zurich; from whom purchased by H.B. van der Ven, The Hague, 2017; by whom partially donated to the museum (L. 2228), 2017
Object number: RP-T-2017-69-27
Credit line: Purchased with the support of H.B. van der Ven, The Hague
The artist
Biography
Johannes Lutma (I) (Emden 1584 – Amsterdam 1669)
He was a silver- and goldsmith and possibly an engraver whose Auricular style (‘Kwabstijl’) was briefly influential among a group of artists in the Netherlands, Germany and possibly Denmark.2J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, XIX, p. 817; R. Baarsen, with a contribution by I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, pp. 89-157. Based on a drawing of a sculptor in the Rijksmuseum’s collection (inv. no. [RP-T-1953-9])(/en/collection/RP-T-1953-9/catalogue-entry), he was in Paris around 1615. He established himself in Amsterdam in 1621. Lutma’s younger brother, Joost Lutma (?-?), who was likewise a silversmith, also moved to Amsterdam and probably collaborated with him.3J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, vol. XIX, p. 817; R. Baarsen and I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, pp. 91-92. Lutma married twice, to Mayken Roelants (?-?) in 1623 and to Saera de Bie (?-?) in 1638.4A.D. de Vries, ‘Biografische aanteekeningen betreffende voornamelijk Amsterdamsche schilders, plaatsnijders, enz. en hunne verwanten (III)’, Oud-Holland 3 (1885), p. 226. By his first wife, he had two sons, Johannes Lutma II (c. 1624-1689) and Jacob Lutma (after 1624-1654), both of whom would later make engravings after their father’s designs. A well-known example is the design for the choir-screen in the Nieuwe Kerk in Amsterdam (inv. no. RP-P-1892-A-17495).5F.W.H. Hollstein et al., Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, c. 1450-1700, 72 vols., Amsterdam and elsewhere 1947-2010, vol. XI (1955), no. 11. Lutma I was a friend of Rembrandt (1606-1669), who etched his portrait (inv. no. RP-P-OB-550).6E. Hinterding and J. Rutgers, The New Hollstein Dutch and Flemish Etchings, Engravings, and Woodcuts, 1450-1700: Rembrandt, 7 pts., Ouderkerk aan den IJssel 2013, no. 293-1(5). Lutma was buried in Amsterdam on 29 January 1669.7J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, XIX, p. 817.
With the exception of the museum’s drawing of a sculptor, the few known drawings attributed to Lutma are all studies for his ornamental designs in silver and gold. These drawings reveal his thinking as a sculptor. The designs are quickly sketched in black chalk: he concentrated mostly on rendering a sense of volume and used highlights to convey the reflective qualities of the metal.8R. Baarsen, with a contribution by I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, p. 104.
Carolyn Mensing, 2020
References
A.D. de Vries, ‘Biografische aanteekeningen betreffende voornamelijk Amsterdamsche schilders, plaatsnijders, enz. en hunne verwanten (III)’, Oud-Holland 3 (1885), p. 226; U. Thieme and F. Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler: Von der Antike bis zur Gegenwart, 37 vols., Leipzig 1907-50, vol. XXIII (1929), p. 481; J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, vol. XIX, p. 817; R. Baarsen, with a contribution by I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, pp. 89-157; R. Baarsen, ‘Johannes Lutma de oude als tekenaar’, Tijdschrift voor Interieurgeschiedenis en Design 42 (2020), pp. 83-98; R. Baarsen, ‘Johannes Lutma the Elder: Goldsmith, Designer, Draughtsman’, Burlington Magazine 166 (2024), no. 1452, pp. 252-63
Entry
In this design for a silver condiment dish, Lutma managed to convey the ambiguous, flowing nature of Auricular-style ornament, known since the late nineteenth century by the Dutch term kwab. All of the elements of this dish have been formed into soft, undulating shapes that derive their name from their resemblance to the inside of the human ear. Lutma used quick lines in black chalk to outline the dish and applied heavy, partly smudged hatching to set it against the brownish-green toned paper. The white highlights emphasize how the light would fall onto the metal. The drawing is worked out in such a way that both the client and the silversmith understood exactly how the dish would be conceived. For example, the top of the dish is tilted to show that it could accommodate four containers for spices.
The sheet is the only seventeenth-century drawing in an album of eighteenth-century drawings documenting silver objects in the collection of Anthoni Grill (1664–1727), a silversmith of Swedish descent who had a shop in the Kalverstraat in Amsterdam. The album, now part of the Rijksmuseum’s collection, was put together in the twentieth century.
Carolyn Mensing, 2020
Literature
R. Baarsen and I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, no. 42, fig. 104; R. Baarsen, ‘An Exhibition at the Rijksmuseum Explores the Inventive Language of the 17th-century Auricular Style’, Apollo (June 2018), pp. 104-05, 262, fig. 104; R. Baarsen, ‘Johannes Lutma de oude als tekenaar’, Tijdschrift voor Interieurgeschiedenis en Design 42 (2020), p. 89, fig. 11; R. Baarsen, Process: Design Drawings from the Rijksmuseum, 1500-1900, exh. cat. Den Bosch (Design Museum)/Paris (Fondation Custodia) 2022-23, no. 43.
Citation
C. Mensing, 2020, 'attributed to Johannes (1584-1669) Lutma, Design for a Condiment Dish, Amsterdam, c. 1640 - c. 1650', in J. Turner (ed.), Dutch Drawings of the Seventeenth Century in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200701038
(accessed 8 December 2025 19:36:16).Footnotes
- 1After whose death the drawing was placed in an album.
- 2J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, XIX, p. 817; R. Baarsen, with a contribution by I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, pp. 89-157.
- 3J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, vol. XIX, p. 817; R. Baarsen and I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, pp. 91-92.
- 4A.D. de Vries, ‘Biografische aanteekeningen betreffende voornamelijk Amsterdamsche schilders, plaatsnijders, enz. en hunne verwanten (III)’, Oud-Holland 3 (1885), p. 226.
- 5F.W.H. Hollstein et al., Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, c. 1450-1700, 72 vols., Amsterdam and elsewhere 1947-2010, vol. XI (1955), no. 11.
- 6E. Hinterding and J. Rutgers, The New Hollstein Dutch and Flemish Etchings, Engravings, and Woodcuts, 1450-1700: Rembrandt, 7 pts., Ouderkerk aan den IJssel 2013, no. 293-1(5).
- 7J. Turner (ed.), The Dictionary of Art, 34 vols., London/New York 1996, XIX, p. 817.
- 8R. Baarsen, with a contribution by I. Castelijns van Beek, Kwab. Ornament als kunst in de eeuw van Rembrandt, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 2018, p. 104.











