Aan de slag met de collectie:
Poëziebladen
Ryûryûkyo Shinsai (vermeld op object), ca. 1800 - ca. 1805
Camelia en een pruimenbloesemtak, waarover een gedichtenblad (tanzaku) ligt. Met twee gedichten.
- Soort kunstwerkprent, surimono
- ObjectnummerRP-P-1991-673
- Afmetingenblad: hoogte 141 mm x breedte 187 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; blinddruk; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Ontdek verder
Identificatie
Titel(s)
- Eirogami (titel op object)
- Poëziebladen
Serietitel(s)
- Een serie over papier
- Kamizukushi (serietitel op object)
Objecttype
Objectnummer
RP-P-1991-673
Beschrijving
Camelia en een pruimenbloesemtak, waarover een gedichtenblad (tanzaku) ligt. Met twee gedichten.
Opschriften / Merken
verzamelaarsmerk, verso, gedrukt
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- Forrer 146
- Goslings 97
Vervaardiging
Vervaardiging
- prentmaker: Ryûryûkyo Shinsai (vermeld op object), Japan
- dichter: Gurendô Nakanubo (vermeld op object), Japan
- dichter: Yomo Magao (vermeld op object), Japan
Datering
ca. 1800 - ca. 1805
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; blinddruk; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten
Afmetingen
blad: hoogte 141 mm x breedte 187 mm
Toelichting
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer J.H.W. Goslings, Epse
Verwerving
schenking 1991
Copyright
Herkomst
…; purchased from the dealer Oranda-Jin, 's-Hertogenbosch, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1990;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 46, cat. no. 97} by whom donated to the museum, 1991
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Ryûryûkyo Shinsai
Sheets of Poetry
Japan, Japan, Japan, c. 1800 - c. 1805
Inscriptions
stamped on verso with unidentified collector`s mark
Provenance
…; purchased from the dealer Oranda-Jin, 's-Hertogenbosch, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1990;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 46, cat. no. 97 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-673
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Context
Another copy of this print is in the Metropolitan Museum of Art, New York.
For other prints in the series, see:
Thin paper, Usuyoshi -2Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 135.;
Patterned Chinese paper, Mon Karagami: Two pots, one containing flower petals, and sheets of paper on lacquered tray -3Narazaki, Muneshige (ed.), Hizo //Ukiyoe = ukiyoe// taikan, vol. 8. Tokyo: Kodansha, 1989, p. 92..
The artist
Biography
Ryuryukyo Shinsai (n.d., but often given as 1764?-1820; the latter date is definitely incorrect as his last known designs were issued in 1825) is said to have first been follower of Tawaraya Sori, and later of Katsushika Hokusai, who gave him the art-name Shinsai in 1800. His personal name was Masayuki. He was one of the most prolific designers of surimono in the early 19th century and thoroughly explored the possibilities of issuing works in titled series.
Entry
Two sheets of patterned paper, a square shikishi and a vertical narrow poetry-slip, tanzaku, combined with sprays of camellia and blossoming plum.
Two poems by Gurendo Nakakubo [studied with Akera Kanko],4Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 156. and Yomo [no Utagaki] Magao [1753-1829, Shikatsube Magao, pupil of Yomo Akara. Used the name 'Yomo' from 1796, when he became a judge of the Yomogawa. Alternative name Kyokado].5Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 214.
The poem by Nakakubo speaks of the 'fragrance carried by the evening breeze in Spring', whereas Magao refers to the 'camellia from Ise'.
Coloured and Patterned Papers, Eirogami, from A Series of Papers, Kamizukushi.
This series is apparently based on an improvised selection of various kinds of paper, making it impossible to estimate the number of designs it comprised. All of them have the series- and print-title in a cartouche representing a partly unrolled sheet of paper.
Issued by the Yomogawa
Signature reading: Ryuryukyo Shinsai ga, with seal reading: Ryuryukyo
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 146
Citation
M. Forrer, 2013, 'Ryûryûkyo Shinsai, Sheets of Poetry, Japan, c. 1800 - c. 1805', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200467480
(accessed 11 December 2025 05:48:04).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 46, cat. no. 97
- 2Fujisawa Morihiko korekushon surimono o chuushin to shite (The Fujisawa Morihiko Collection: with a Stress on Surimono) Tokyo: Ota Memorial Museum of Art, 1998, p. 135.
- 3Narazaki, Muneshige (ed.), Hizo //Ukiyoe = ukiyoe// taikan, vol. 8. Tokyo: Kodansha, 1989, p. 92.
- 4Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 156.
- 5Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 214.











