Aan de slag met de collectie:
Een gouden muntstuk
Kazan Watanabe (vermeld op object), 1822
Een groot gouden muntstuk (ôban) op een stuk brokaat gedecoreerd met pioenrozen. De ôban was het grootste van de vijf muntstukken geintroduceerd in 1601 door Tokugawa Ieyasu (1542-1616). De ôban was ongeveer 150 x 90 mm groot. Met twee gedichten.
- Soort kunstwerkprent, surimono
- ObjectnummerRP-P-1991-644
- Afmetingenblad: hoogte 209 mm (shikishiban) x breedte 179 mm
- Fysieke kenmerkenkleurenhoutsnede; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten; polijsten
Identificatie
Titel(s)
Een gouden muntstuk
Objecttype
Objectnummer
RP-P-1991-644
Beschrijving
Een groot gouden muntstuk (ôban) op een stuk brokaat gedecoreerd met pioenrozen. De ôban was het grootste van de vijf muntstukken geintroduceerd in 1601 door Tokugawa Ieyasu (1542-1616). De ôban was ongeveer 150 x 90 mm groot. Met twee gedichten.
Onderdeel van catalogus
Catalogusreferentie
- Forrer 472
- Goslings 46
Vervaardiging
Vervaardiging
- prentmaker: Kazan Watanabe (vermeld op object), Japan
- dichter: Gurendô Nakakubo (vermeld op object), Japan
- dichter: Haikai Utaba (vermeld op object), Japan
Datering
1822
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
kleurenhoutsnede; lijnblok in zwart met kleurblokken; metaalpigmenten; polijsten
Afmetingen
blad: hoogte 209 mm (shikishiban) x breedte 179 mm
Toelichting
Een surimono is een luxe uitgevoerde prent waarop beeld met één of meerdere gedichten gecombineerd is. Bij het drukken van een surimono werd vaak gebruik gemaakt van dikker papier, blinddruk en metaal pigmenten, zoals koper- en zilverpoeder. De prenten werden vaak in opdracht van dichters gemaakt en als exclusief geschenk aan vrienden en relaties gegeven.
Dit werk gaat over
Onderwerp
Tentoonstellingen
Verwerving en rechten
Credit line
Schenking van de heer J.H.W. Goslings, Epse
Verwerving
schenking 1991
Copyright
Herkomst
…; purchased from the dealer C.P.J. van der Peet Japanese Prints, Amsterdam, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1987;{Coll. cat. Goslings 1999, p. 27, cat. no. 46} by whom donated to the museum, 1991
Documentatie
- Menno Fitski, 'Japan: bloesem, verlangen en krijgsgeweld: prenten', Aziatische Kunst 37/2 (2007), pp. 16-32.
- Chris van de Wetering, 'Geven voor de eeuwigheid', Rijksmuseum Kunstkrant, 27 (2001) nr. 4, p.16-21.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
Kazan Watanabe
A Gold Coin
Japan, Japan, Japan, 1822
Provenance
…; purchased from the dealer C.P.J. van der Peet Japanese Prints, Amsterdam, by J.H.W. Goslings (1943-2011), Epse, near Deventer, 1987;1Coll. cat. Goslings 1999, p. 27, cat. no. 46 by whom donated to the museum, 1991
Object number: RP-P-1991-644
Credit line: Gift of J.H.W. Goslings, Epse
Context
Interestingly, Gurendo and Magao often appear together on surimono, see, e.g. RP-P-1958-275 (1821) and RP-P-1958-343 (1824). The latter, a design by Hokkei, shows The Monkey Bridge, Saruhashi, on the Koshukaido, which would almost lead one to believe that these two poets often travelled together, too.
For other surimono by Kazan, see:
Court lady listening to a nightingale in the garden (1828)2Ward, Sidney C., One Hundred Surimono in the Collection of Sidney C. Ward. Privately published, 1976, p. 63 (as Watanabe Kazan).
Minister Hong bows to a boy on an ox (1829)3Keyes, Roger S., Surimono: Privately Published Japanese Prints in the Spencer Museum of Art. Tokyo/New York: Kodansha International Ltd., 1984, p. 31 (as Yokoyama Kazan); Sotheby's London, 8/VI/2004, 467; BM 1906,1220,0.622.
A painting of Uzume or Otafuku on a fan floating on a stream4Mirviss, Joan B. and John T. Carpenter, The Frank Lloyd Wright Collection of Surimono. New York: Weatherhill; Phoenix, Ariz.: Phoenix Art Museum, 1995, p. 202 (as Watanabe Kazan); NME, Leiden, 1353-813; MMA JP2636.
The artist
Biography
Watanabe Kazan (1793-1841), primarily a painter who very occasionally also designed prints, was a pupil of Tani Buncho and of the Nanga painter Kaneko Kinryo. He also studied Western techniques. His identification as Yokoyama Kazan, a Shijo painter from Kyoto, seems unlikely. He is not to be confused with Utayama, either.
Entry
A large gold coin, oban, on a piece of brocade patterned with peonies.
The gold oban was the largest of the five coins introduced in 1601 by Tokugawa leyasu (1542-1616), three of which were gold (the other two being the koban and ichibu), and the other two were silver (chogin and mameita). It measured about 150 x 90 mm. Its value equalled ten ryo. They were normally hand-signed in ink by the Master of the Mint, as here.
Two poems by Gurendo Nakakubo [studied with Akera Kanko],5Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 156. and Kyokado [Yomo no Utagaki Magao, 1753-1829, Shikatsube Magao, pupil of Yomo Akara. Used the name 'Yomo' from 1796, when he became a judge of the Yomogawa. Alternative name Kyokado].6Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 214.
Magao's poem relates to his First Lucky Dream of the New Year, in which he sees ponies ready to depart for Michinoku in the north, where he intends to spend some time in the mountains - possibly also alluding to the zodiacal sign of the Horse. It was considered auspicious to dream of Mount Fuji, a falcon and eggplants on New Year's Eve, the so-called First Lucky Dream, hatsuyume.
Issued by the poets
Signature reading: Kazan
Literature
M. Forrer, Surimono in the Rijksmuseum Amsterdam, Leiden 2013, no. 472
Citation
M. Forrer, 2013, 'Kazan Watanabe, A Gold Coin, Japan, 1822', in Surimono from the Goslings Collection in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200415958
(accessed 12 December 2025 07:36:01).Footnotes
- 1Coll. cat. Goslings 1999, p. 27, cat. no. 46
- 2Ward, Sidney C., One Hundred Surimono in the Collection of Sidney C. Ward. Privately published, 1976, p. 63 (as Watanabe Kazan).
- 3Keyes, Roger S., Surimono: Privately Published Japanese Prints in the Spencer Museum of Art. Tokyo/New York: Kodansha International Ltd., 1984, p. 31 (as Yokoyama Kazan); Sotheby's London, 8/VI/2004, 467; BM 1906,1220,0.622.
- 4Mirviss, Joan B. and John T. Carpenter, The Frank Lloyd Wright Collection of Surimono. New York: Weatherhill; Phoenix, Ariz.: Phoenix Art Museum, 1995, p. 202 (as Watanabe Kazan); NME, Leiden, 1353-813; MMA JP2636.
- 5Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 156.
- 6Kano, Kaian (ed.), Kyoka jinmei jisho (Dictionary of Names of Kyoka Poets). Kyoto: Rinsen shoten, 1977 (1928), p. 214.