Aan de slag met de collectie:
Messenheft met prins Willem III
anoniem, ca. 1689 - ca. 1702
Oranje-souvenirs . De populariteit van Willem III, en later ook van zijn vrouw Mary, zorgde ervoor dat een groot aantal voorwerpen gemaakt werd met hun beeltenis: medaillons, glazen, tegels, bestek en Delfts aardewerk.
- Soort kunstwerkmessenheft, heft
- ObjectnummerNG-NM-569
- Afmetingenlengte 9,7 cm x breedte 2,1 cm x diepte 1,2 cm
- Fysieke kenmerkenivoor met zilveren detail
Identificatie
Titel(s)
Messenheft met prins Willem III
Objecttype
Objectnummer
NG-NM-569
Beschrijving
Ivoren messenheft voorstellende prins Willem III staand met gekruiste handen en een lint over zijn linkerschouder. Op het lint op zijn linkerborst is een klein zilveren zeshoekig sterretje aangebacht, op de rug staat het opschrift "Vijfa Oraen". Pendant van messenheft inv.nr. NG-NM-570.
Opschriften / Merken
inscriptie, op Willems sjerp, ingekerfd: ‘vij fa or aen’ (Vivat Oraenge)
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
ivoorsnijder: anoniem, Nederland
Datering
ca. 1689 - ca. 1702
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
ivoor met zilveren detail
Afmetingen
lengte 9,7 cm x breedte 2,1 cm x diepte 1,2 cm
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; from the Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden, The Hague; transferred to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885
Documentatie
Gerelateerde objecten
Gerelateerd
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
William III, Stadholder of the Netherlands and King of England (1650-1702), Knife Handle
Netherlands, c. 1689 - c. 1702
Inscriptions
- inscription, on William's shash, incised:vij fa or aen (Vivat Oraenge)
Technical notes
Carved in the round.
Provenance
…; from the Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden, The Hague; transferred to the Nederlandsch Museum voor Geschiedenis en Kunst, The Hague, 1875; transferred to the museum, 1885
Object number: NG-NM-569
Entry
In their day, Stadholder-King William III and his spouse Queen Mary II of England were popular subjects for folk and applied art. For instance, their likenesses often feature on Delftware (cf. BK-NM-10105) or, as in this case, on cutlery handles. Good examples of ivory cutlery handles depicting this royal couple can be found in the Suermondt-Ludwig-Museum in Aachen and in the Marquart collection.1J. Amme, Historische Bestecke, coll. cat. Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2011, nos. 226 and 227; K. Marquardt, Europäisches Essbesteck aus acht Jahrhunderten: Eine Kunstsammlung, Stuttgart 1997, no. 401.
The carved ivory or boxwood anthropomorphic cutlery handle had started to spread in the Northern Netherlands in the second half of the seventeenth century. During Stadholder William III’s reign of England, from 1689 to 1702, many finely-carved cutlery handles were exported to that country which in turn enhanced the quality of production there.2S. Moore, Cutlery for the Table: A History of British Table and Pocket Cutlery, Sheffield 1999, p. 150. That period of Dutch influence sometimes makes it difficult to determine the origin of the handles. However, the present, somewhat primitively carved set can almost certainly be situated in the Northern Netherlands, in view of the depicted subjects combined with the decidedly orangist inscription on William’s sash: vij fa or aen (Vivat Oraenge, i.e ‘Long live Orange’). The smaller handle, depicting Queen Mary (NG-NM-570) would normally have belonged to a fork. Accordingly, the larger handle, with William’s likeness (shown here), would have been part of a knife. There are knife and fork handles from the Northern Netherlands portraying an opulently dressed gentleman and lady which are somewhat comparable in style. They too are kept in the Suermondt-Ludwig-Museum.3J. Amme, Historische Bestecke, coll. cat. Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2011, no. 222; the knife handles with erotic overtones in the J. Hollander collection are very similar to this set, see J. van Trigt, Cutlery from Gothic to Art Deco: The J. Hollander Collection, exh. cat. Ghent (Design Museum Ghent) 2003, nos. 129 and 130.
Bieke van der Mark, 2025
Literature
A. Staring, P. Geyl and T.H. Lunsingh Scheurleer, De Stadhouder-Koning en zijn tijd, 1650-1950, exh. cat. Amsterdam (Rijksmuseum) 1950, no. 361; J. Leeuwenberg with the assistance of W. Halsema-Kubes, Beeldhouwkunst in het Rijksmuseum, coll. cat. Amsterdam 1973, no. 344a; M. Van der Eycken and J. Bongaerts, Diest en het huis Oranje-Nassau, exh. cat. Diest (Stedelijk Museum) 1980, no. 129; K. Marquardt, Europäisches Essbesteck aus acht Jahrhunderten: Eine Kunstsammlung, Stuttgart 1997, under no. 401
Citation
B. van der Mark, 2025, ' or anonymous, William III, Stadholder of the Netherlands and King of England (1650-1702), Knife Handle, Netherlands, c. 1689 - c. 1702', in F. Scholten and B. van der Mark (eds.), European Sculpture in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/20062843
(accessed 8 December 2025 18:16:42).Footnotes
- 1J. Amme, Historische Bestecke, coll. cat. Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2011, nos. 226 and 227; K. Marquardt, Europäisches Essbesteck aus acht Jahrhunderten: Eine Kunstsammlung, Stuttgart 1997, no. 401.
- 2S. Moore, Cutlery for the Table: A History of British Table and Pocket Cutlery, Sheffield 1999, p. 150.
- 3J. Amme, Historische Bestecke, coll. cat. Aachen (Suermondt-Ludwig-Museum) 2011, no. 222; the knife handles with erotic overtones in the J. Hollander collection are very similar to this set, see J. van Trigt, Cutlery from Gothic to Art Deco: The J. Hollander Collection, exh. cat. Ghent (Design Museum Ghent) 2003, nos. 129 and 130.