Model van een reddingsboot

A. Scheerboom, ca. 1821 - ca. 1827

Getuigd en gepolychromeerd model op een standaard. Overnaadse enkelriems jol, gepiekt rondspant met kimkielen, de zeeg naar achter iets oplopend, platte spiegel beschilderd met een gouden hart; zeven doften en een open kajuit. Eenvoudig roer met een metalen helmstok, de roerkoning aan weerszijden met een gouden hart beschilderd. Het tuig bestaat uit een grote mast met emmerzeil, de druilmast ontbreekt. Achttien textielen drijfzakken gevuld met stro zijn onder de doften en tegen het boeisel gebonden. Aan losse onderdelen zijn er verder nog twee boothaken en zes roeiriemen.

  • Soort kunstwerkscheepsmodel, demonstratiemodel, volmodel
  • ObjectnummerNG-MC-850
  • Afmetingenhoogte 28 cm (getuigd) x lengte 27,7 cm x breedte 10,4 cm
  • Fysieke kenmerkenhout, metaal, touw, textiel en stro

A. Scheerboom

Model of a Lifeboat

Netherlands, Netherlands, c. 1821 - c. 1827

Conservation

  • Ab Hoving, mei 1995: partially rerigged

Provenance

...; transferred from the Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, to the museum, 1883

Object number: NG-MC-850


Entry

Polychromed and rigged wooden frame model of a lifeboat with a sail, mounted on a stand.

Clinker-built single banked gig with bilge keels and slightly S-bottomed, the sheer coming up slightly towards the stern, the square end painted with a golden heart. The model features seven thwarts and an open cockpit. At the stern, a basic rudder with a metal tiller is indicated, a golden heart painted on either side. The rigging consists of a dipping lugsail as a main. The mizzen mast is missing. Eighteen textile buoyancy bags filled with straw are tied beneath the thwarts and against the sides. Additional accessories include two boat hooks and six oars.

A. Scheerboom patented the invention of the buoyancy bags in the Netherlands in 1820, an improved version in 1826, and in the United Kingdom in 1833, where they were called ‘floating powers’. A lifeboat and other inventions by Scheerboom1A. Scheerboom, A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. Scheerboom and Co., London 1833, pp. 2-12, 24-28. were tested with success at Scheveningen on 10, 11 and 13 June 1826,2HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 11/7/1826 N108. and a demonstration was held on the River Thames between Blackfriars Bridge and London Bridge on Thursday 4 August 1833.

Scale unknown.


Literature

A. Scheerboom, A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. Scheerboom and Co., London 1833, pp. 2-12, 24-28; J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 850; G. Doorman, Het Nederlandsch octrooiwezen en de techniek der 19de eeuw, The Hague 1947, pp. 119, 144, no. 52, 218


Citation

J. van der Vliet, 2016, 'A. Scheerboom, Model of a Lifeboat, Netherlands, c. 1821 - c. 1827', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315929

(accessed 11 December 2025 23:55:25).

Footnotes

  • 1A. Scheerboom, A Brief Account of the Royal Patent Ship & Life Preservers Invented by A. Scheerboom and Co., London 1833, pp. 2-12, 24-28.
  • 2HNA 2.12.01 Min. Marine, Exh. 11/7/1826 N108.