Aan de slag met de collectie:
Model van een galei
anoniem, ca. 1700 - ca. 1750
De galei ontstond in het Middellandse Zeegebied. Het is een wendbaar, geroeid schip met een geringe diepgang, maar niet zo geschikt voor diep water. Tijdens de Tachtig-jarige Oorlog werden galeien in Nederlandse wateren ingezet, en de Zweedse en Russische marine gebruikten ze in de Oostzee. Dit model zou zijn gemaakt voor tsaar Peter de Grote, maar is verward met het fregat Galei, dat in 1721 voor de Russische vorst werd gebouwd.
- Soort kunstwerkscheepsmodel, pronkmodel, volmodel
- ObjectnummerNG-MC-679
- Afmetingenhoogte 99,5 cm x lengte 186 cm x breedte 42 cm
- Fysieke kenmerkenhout, messing, touw en textiel
Identificatie
Titel(s)
Model van een galei
Objecttype
Objectnummer
NG-MC-679
Beschrijving
Gepolychromeerd, getuigd spantmodel van een galei. Een kanon in het vorschip. Het schip heeft een luizenplecht, een overdekt voordek met verhoogde onderslede, dan aan weerszijden een vlerk met zeventien doften, in het midden twee smalle dekken boven elkaar, achter een kajuit met daarboven een campanjedek. Voorschip met vallende voorsteven met aan het eind een gepunte ram. Rond achterschip met gebogen achtersteven, hol ver uitstekende wulf, hek van een verdiepiing met westergang versierd met verguld snijwerk; gebogen roer met vierkante koning die buiten de wulf blijft, metalen helmstok. De zeeg loopt op naar beide uiteinden, één barkout. Gepiekt rondspant. Het model is voorzien van een anker, vier en dertig roeiriemen en een grote zonnetent, hangend van de grote ra en ondersteund door achttien palen. Het is getuigd zonder zeilen met een fokkemast met latijn-ra en grote mast met latijn-ra.
Onderdeel van catalogus
Vervaardiging
Vervaardiging
modelmaker: anoniem, Amsterdam
Datering
ca. 1700 - ca. 1750
Zoek verder op
Materiaal en techniek
Fysieke kenmerken
hout, messing, touw en textiel
Afmetingen
hoogte 99,5 cm x lengte 186 cm x breedte 42 cm
Toelichting
Obreens bewering dat naar dit model een galei voor tsaar Peter de Grote in Amsterdam zou zijn gebouwd, wordt door zowel Lehman als Köster ontkend. Volgens Lehman is de verwarring ontstaan door het fregat van 32 stukken met de naam 'De Galei', dat voor tsaar Peter in 1721 in Amsterdam werd gebouwd; volgens Köster was alleen het model voor de tsaar bedoeld, maar omdat het slechts na diens dood werd voltooid, is het in Nederland gebleven.
Dit werk gaat over
Persoon
Onderwerp
Tentoonstellingen
Verwerving en rechten
Copyright
Herkomst
…; collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;{HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 8.} Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1837;{After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy.} transferred to the museum, 1883
Documentatie
L.Th. Lehmann, Galleys in the Netherlands, Amsterdam 1984, p. 15.
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen, gebruik dan de duurzame URL:
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!
anonymous
Model of a Galley
Amsterdam, c. 1700 - c. 1750
Provenance
…; collection Jochem Pietersz Asmus (1765-1837), Amsterdam, 1807;1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 8. Ministerie van Marine (Department of the Navy), The Hague, 1837;2After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy. transferred to the museum, 1883
Object number: NG-MC-679
Entry
Polychromed and rigged wooden frame model of a galley with sail, mounted on a stand.
The galley has a beakhead platform, a covered foredeck with a raised gun slide with one gun, a wing on both sides with seventeen thwarts each, amidships two narrow superimposed decks, and a cabin covered by a poop. At the bow it has a falling stem and a low beakhead with a pointed ram at the end. The round stern has a curved sternpost, a hollow protruding counter and a single-storey taffrail with a sternwalk decorated with gilt carvings. The curved rudder with a square head remains outside the counter and has a metal tiller. The sheer rises towards both ends, the model has one wale. The hull is S-bottomed and is painted white below the waterline. The model is fitted with one anchor, thirty-four oars and a large awning that hangs from the main lateen yard and supported by eighteen pillars. It is rigged without sails with a foremast and mainmast, each with a lateen yard. A Dutch tricolour flies from the mainmast.
Jochem Pietersz Asmus (1755-1837) bought this model for his private collection at some time before 1807.3HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 8. Obreen’s assertion that a galley after this model was built in Amsterdam for Tsar Peter the Great of Russia for use on the Volga river and the Caspian Sea,4J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 679. has been argued both by Köster and Lehmann.5A. Köster, Modelle alter Segelschiffe, Berlin (1926), no. 55; Lehmann 1984, p. 15. The misunderstanding, according to Lehmann, originates from the 32-gun frigate named Galei, which was built for the tsar in Amsterdam in 1721. Köster claims that only the model was built for the tsar, which, because it was finished only after his death, stayed in the Netherlands. However, it is known that in 1695, Jacob van Deyl sent Jan Pieterszoon to Archangel with a galley for Tsar Peter the Great, which he had to assemble there.
Scale unknown.
Literature
J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 679; D.S. van Zuiden, ‘Nieuwe bijdrage tot de kennis van de Hollandsch-Russische relaties in de 16de-18de eeuw’, Economisch Historisch Jaarboek 2 (1916), pp. 258-95, p. 286; A. Köster, Modelle alter Segelschiffe, Berlin (1926), no. 55; L.T. Lehmann, Galleys in the Netherlands, Amsterdam 1984, p. 15; A.J. Hoving, Message in a Model: Stories from the Navy Model Room of the Rijksmuseum, Florence, OR 2013, pp. 112-17
Citation
J. van der Vliet, 2016, 'anonymous, Model of a Galley, Amsterdam, c. 1700 - c. 1750', in J. van der Vliet and A. Lemmers (eds.), Navy Models in the Rijksmuseum, online coll. cat. Amsterdam: https://data.rijksmuseum.nl/200315865
(accessed 8 December 2025 02:40:13).Footnotes
- 1HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 8.
- 2After the death of Asmus in 1837 models from his private collection remained in the Navy Model Room in The Hague and were henceforth considered an integral part of the collection of the Department of the Navy.
- 3HNA 2.01.29.02 Dept. Marine, Aanhangsel I, inv. no. 20, La. E no. 8.
- 4J.M. Obreen, Catalogus der verzameling modellen van het Departement van Marine, The Hague 1858, no. 679.
- 5A. Köster, Modelle alter Segelschiffe, Berlin (1926), no. 55; Lehmann 1984, p. 15.